اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - 05 March 2017
15 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 6 جمادی الثانی 1438 هجری و 5 مارس 2017 میلادی
در جمهوري اسلامي ايران، از 15 تا 22 اسفندماه، به عنوان هفته منابع طبيعي تجديد شونده نامگذاري شده است كه نخستين روز اين هفته، روز درختكاري مي‏باشد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 15 اسفند 1395) به شرح زیر می باشد.

• روز درختكاري و آغاز هفته منابع طبيعي تجديد شونده

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

در جمهوري اسلامي ايران، از 15 تا 22 اسفندماه، به عنوان هفته منابع طبيعي تجديد شونده نامگذاري شده است كه نخستين روز اين هفته، روز درختكاري مي‏باشد. در اين هفته، نهالِ انواع درختان، متناسب با شرايط جوي ايران، بين مردم توزيع مي‏گردد و شيوه‏هاي كاشت درخت آموزش داده مي‏شود.

• امضاي موافقت نامه الجزاير بين ايران و عراق در زمينه اختلافات مرزي (1353 ش)

در فرصت تشكيل اجلاس سران دول صادركننده نفت كه از تاريخ 13 تا 15 اسفند 1353 ش برابر با 4 تا 6 مارس 1975 م در الجزيره پايتخت الجزاير تشكيل گرديد، در اين روز، ايران و عراق طي اعلاميه مشتركي اعلام كردند كه درمورد رفع اختلافات دو كشور به توافق رسيده ‏اند و امنيت و اعتماد متقابل را در امتداد مرزهاي مشترك خويش برقرار خواهند ساخت. طرفين تصميم گرفتند روابط حُسن همجواري و دوستانه خود را به ويژه درراه حذف و از بين بردن كليه عوامل منفي و ايجاد همكاري متقابل برقرار سازند و منطقه بايد از هرگونه دخالت خارجي مصون بماند.

• درگذشت علامه "ذبيح ‏اللَّه محلاتي" فقيه و محقق برجسته مسلمان (1364 ش)

استاد ذبيح ‏اللَّه محلاتي در سال 1271ش (1310ق) در محلات به دنيا آمد و مقدمات علوم را در زادگاه خود فرا گرفت. سپس به حوزه علميه نجف رفت و از محضر عالمان و محدثان بزرگي از جمله آيات عظام: عبدالحسين رشتي، سيدحسن صدر، سيد محمد فيروزآبادي، شيخ محمدجواد بلاغي، ميرزاي ناييني و سيدابوالحسن اصفهاني كسب فيض نمود. علامه محلاتي پس از 11 سال اقامت در حوزه علميه نجف و اخذ اجازات اجتهاد و روايت به سامرا رفت و در محضر شيخ آقا بزرگ تهراني به تكميل تحصيلات خود پرداخت. او پس از مدتي حلقه درس خود را در اين شهر تشكيل داد و كتبي را تاليف كرد. علامه محلاتي پس از 25 سال اقامت در سامرا، در سال 1327 ش به تهران رفت و تحقيقات و تأليفات خود را ادامه داد. دايرةالمعارف رياحين الشريعه در 6 جلد در بيان شرح حال زنان صاحب كمال و برجسته مسلمان، وقايعُ الايام در 8 جلد، كشفُ الغرور در مفاسد بي‏ حجابي و تاريخ سامرا در 12 جلد و... از جمله آثار اوست. اين شخصيت علمي سرانجام در نيمه اسفند 1364ش در 93 سالگي درگذشت.

• آغاز استراتژي "دفاع متحرك" توسط ارتش بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1364 ش)

فتح فاو و درهم شكسته شدن ديواره دفاعي و صدمات قابل توجهي كه بر ارتش عراق وارد آمد و نيز تغيير موازنه به نفع جمهوري اسلامي، باعث احساس خطر غربيان گرديد. در اين ميان، آنان به منظور ممانعت از استمرار وضعيت يادشده و گسترش احتمالي پيروزي‏هاي ايران، با اتخاذ تدابير جديدي، عملاً فشار تازه‏اي را در دو ميدان جنگ و اقتصاد با هدف به استيصال كشانيدن جمهوري اسلامي در دستور كار خود و رژيم عراق قرار دادند. در اين ميان آنچه براي دشمن حايز اهميت بود و ارزش حياتي داشت، باز پس گرفتن فاو و يا سرپوش نهادن بر روي شكست‏هاي حاصل از عمليات بزرگ والفجر 8 بود.


• شهادت شهید عباس باقرى تشکرى (1362ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

شهید عباس باقرى تشکرى، یکم فروردین‏ماه ۱۳۴۴ش در مشهد مقدس چشم به جهان هستی گشود. صورتى نورانى داشت. انگار سید بود. کودکى پرجنب وجوش، باهوش و فعال بود. براى یادگیرى قرآن به مسجد کرامت مى‏رفت. قران مى‏خواند و به دیگران یاد مى‏داد. از‌‌ همان کودکى نماز خواندن را شروع کرد به‌طورى‌که از ۱۰ سالگى به‌صورت کامل نماز مى‏خواند. دوره‏ ابتدایى را در مدرسه‏ طوسى مشهد به پایان برد و دوره‏ راهنمایى را در مدرسه‏ کوچه زردى گذراند. دوره متوسطه را در مدرسه شریعتى آغاز کرد، اما با شروع جنگ تحمیلى به جبهه رفت و براى امتحانات مرخصى مى‏گرفت و تا سوم دبیرستان توانست تحصیل علم کند. کتاب‏هاى تاریخى، علمى، هنرى، مذهبى و کتاب‏هاى شهید مطهرى را مطالعه مى‏کرد. نسبت به حجاب بسیار حساس بود. در تظاهرات و راهپیمایى‏هاى علیه‏ رژیم شاه شرکت مى‏کرد.

• کارگران کارخانه جهان چیت کرج اعتصاب کردند و به هیئت دست جمعی به تهران حرکت نمودند(1349ش)

• در کاروانسرا سنگی ژاندارم های مسلّح از حرکت کارگران جهان چیت به تهران جلوگیری نمودند(1349ش)

بین کارگران و ژاندارم ها زد و خورد شد و در نتیجه سه کارگر مقتول و 30 کارگر مجرح شد

• ویلی برانت صدراعظم جمهوری فدرال آلمان در رأس یک هیئت عالیرتبه وارد ایران شد(1350ش)

• نبرد مرزی بین ایران و عراق مجدداً تکرار شد. طبق گزارش مقامات نظامی در این نبرد 56 سرباز و افسر عراقی کشته شده اند(1352ش)

• بنابر گزارش روزنامه انگلیسی مورنینگ استار، تظاهراتی در لندن از سوی عده ای از دانشجویان ایرانی برپا گردید. (1356ش)

تظاهر کنندگان ضمن اعتراض به چشم پوشی پرزیدنت کارتر نسبت به کیفیت حقوق بشر، به رژیم ایران که هنوز تحت سلطه رژیمی بر پایه ترور بناست، نیز اعتراض کردند. این عده پوسترهایی با شعارهای «فروش اسلحه برای کمک به حکومت دیکتاتوری شاه موقوف » حمل می کردند.

• اکبر میرزا صارم الدوله وزیر مالیه و فتح الله خان سپهدار رشتی وزیر جنگ از کابینه خارج شدند (1298ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

• قانون شوراي عالي معارف از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت (1300ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

• اعتبارنامه قوام السلطنه در مجلس مطرح شد و به علت مخالفت عده اي اخذ تصميم به جلسات بعد موكول شد (1301ش)

• در جلسه خصوصي و سپس جلسه علني مجلس بر اثر بحث روي برنامه دولت بين موافقين و مخالفين مذاكرات تند و بعد منازعه درگرفت. (1301ش)

در خارج از جلسه نيز كار موافقين و مخالفين به زد و خورد كشيد. سرانجام برنامه دولت با 66 رأي موافق و 26 رأي مخالف تصويب شد

• انتخابات دوره دهم مجلس شوراي ملي در تهران پايان يافت. دادگر وكيل اول تهران شد. (1311 ش)

• بودجه سال 1317 كه توسط وزير دارائي تقديم مجلس شوراي ملي شده بود به اتفاق آرا مورد تصويب قرار گرفت. (1316ش)

• مجلس شوراي ملي بودجه سال 1320 كشور را به تصويب رسانيد درآمد(1319 ش)

سال جاري 3,613,768,718 ريال درآمد و مبلغ 4,323,611,676 ريال هزينه پيش بيني شد. براي اولين بار در چند سال اخير كشور با كسر بودجه معادل يك ميليارد ريال مواجه شد

• مجلس شوراي ملي قانون اعتبار پنج ميليون ريال اعتبار را براي مبارزه با بيماري تيفوس تصويب كرد.(1321 ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

• به دنبال تعرض و قهر دكتر محمدمصدق از مجلس ، امروز عده اي از دانشجويان دانشكده حقوق به منزل ايشان رفتند و او را به مجلس آوردند ولي...(1323 ش)

 در نتيجه ازدحام محصلين و مردم نظاميان به تفرقه جمعيت اقدام كردند و منجر به تيراندازي شد كه چندين نفر در اين جريان كشته و مجروح شدند

• آقاي اعزاز نيك پي وزير پست و تلگراف كه از اصفهان به مناسبت انتخاب به وكالت مجلس مستعفي شده بود مجدداً...(1325 ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

 از طرف نخست وزير به معاونت نخست وزيري و وزارت پست و تلگراف تعيين شد

• علي اصغر حكمت در رأس هيئتي مركب از آقايان رام، دكتر غلامحسين صديقي و دكتر خانبابا بياني استادان دانشگاه و محمدتقي مقتدري و صفيه فيروز براي مذاكرات فرهنگي و اقتصادي عازم هندوستان شدند(1325 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 6 جمادی الثانی 1438 )

• درگذشت "ابوطالب مكي" از مشاهير صوفيه(386 ق)

محمدبن علي بن عَطيّه عَجمي در اصل ايراني بود، ولي به دليل اقامتش در مكه، به ابوطالب مَكّي شهرت يافته است. وي، زمان طولاني ترك طعام كرد و تنها از گياهان تغذيه نمود. در اثر همين كار مشاعرش را از دست داد و پوست بدنش سبز شد.

• آغاز سفر هفت ساله ‏ي "حكيم ناصر خسرو قبادياني" حكيم و شاعر ايراني(437 ق)

حكيم ناصر خسرو قبادياني تا حدود چهل سالگي به خدمات دولتي مشغول بود ولي بر اثر تحول روحي كه در وي پديد آمد، از اين شغل كناره‏گيري كرد و خود را براي سير و سياحت مُهيّا نمود. وي در اين سفر از سرزمين‏هايى چون حجاز، مصر، بين النهرين و روم ديدن كرد. حاصل اين جهانگردي، كتاب مهم سفرنامه است كه ناصرخسرو، نگارش آن را از سال 444 ق آغاز نمود. سفرنامه‏ ي ناصرخسرو از جهات مختلف داراي اهميت است، زيرا گذشته از آن كه اين كتاب يكي از آثار مهم ادبي به شمار مي‏رود، از لحاظ تاريخي و جغرافيايي نيز اهميت دارد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 5 مارس 2017 )

• تولد "گراردوس مركارتور" جغرافي‏دان برجسته بلژيكي (1512م)

در زمينه جغرافيا، اعتبار دانش جغرافيايى يونان به پايان رسيد و عصر جغرافيايى نويني آغاز گرديد. گراردوس مركاتور سرانجام در پنجم گرهارْدْ كِرْمِرْ جغرافي‏دان بلژيكي كه به رسم معمول عصر خود، تخلّص لاتيني گراردوس مركاتور را براي خود برگزيده بود، در پنجم مارس 1512م در بلژيك به دنيا آمد.

• درگذشت "پيرسيمون لاپْلاس" رياضي‏دان بزرگ فرانسوي (1827م)

پيرسيمون ماركويس لاپلاس فيزيك‏دان و اخترشناس فرانسوي در 23 مارس 1749م درفرانسه به دنيا آمد. از كودكي لاپلاس چيز مهمي در دست نيست و خودش هم آن را مخفي مي‏كرد. با اين حال، از كودكي به رياضيات علاقه فراواني داشت و به سرعت در آن پيشرفت كرد. لاپلاس در 18 سالگي عقايد و افكار خود را براي دالامبِر، بزرگ‏ترين رياضي‏دان وقت فرانسه نوشت ولي دالامبر توجهي به آن‏ها نكرد. پس از چندي، لاپلاس با تهيه رساله‏اي در باب مكانيك بر دالامبر غلبه كرد و به سمت استاد مدرسه نظامي پاريس انتخاب شد. اولين مسئله مورد توجه لاپلاس، دنبال نمودن كار اسحاق نيوتن دانشمند انگليسي بود. زيرا نيوتن قانون اصلي مكانيك آسماني را يافته بود و لاپلاس مي‏خواست اين قانون را در مورد تمام اجسام منظومه شمسي به كار بَرَد.

• درگذشت "الكساندر ولتا" فيزيك‏دان معروف ايتاليايي (1827م)

الكساندر ولتا كه بعدها وُلت ناميده شد، در هجدهم فوريه 1745م در شهر كومو در ايتاليا به دنيا آمد. وي تا هفت سالگي، كودكي عقب مانده مي‏نمود اما تحصيلات خود را ادامه داد و به مباحث برق علاقه‏ مند شد. ولتا در 29 سالگي به سمت استاد فيزيك دبيرستان شهر منصوب شد و پنج سال بعد به سمت استادي فيزيك يكي از دانشگاه‏هاي ايتاليا مفتخر گشت. الكساندر ولتا هم‏زمان با تدريس در دانشگاه، به مطالعه و تحقيق نيز پرداخت و موفق شد دستگاه اندازه‏گيري مقدار برق يا الكترومتر، وسيله‏اي براي ذخيره كردن الكتريسيته و نيز دستگاه الكتروفور براي توليد الكتريسيته ساكن را بسازد.

• مرگ "هنري راولين سون" محقق و خاورشناس انگليسي (1895م)

هنري كروزْويك راوْلين‏سون خاورشناس معروف انگليسي در 11 فوريه 1810م در نزديكي آكسفورد انگلستان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات متوسطه، وارد ارتش شد و از طريق شركت هند شرقي عازم هندوستان گرديد. راولين سون درجريان اين سفر به فراگيري زبان و ادبيات فارسي تشويق شد و اين زبان را آموخت. ...

• مرگ "ژوزف استالين" رهبر ديكتاتور اتحاد جماهير شوروي سابق (1953م)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

ژوزف ويساريونوويچ جوگاشويلي موسوم به استالين ديكتاتور سفاك شوروي سابق، در 21 دسامبر 1879م در شهري نزديك تفليس در گرجستان به دنيا آمد. وي در حين تحصيل به علت فعاليت‏هاي سياسي از كالج الهيات تفليس اخراج شد. استالين در 19 سالگي به سازمان زيرزميني و مخفي سوسيال دموكرات ماركسيست تفليس پيوست و پس از دستگيري بارها از زندان گريخت. استالين از سال 1902م به بعد به مدت پانزده سال در حال تبعيد و زندان بود و حتي پنج بار از تبعيدگاه سيبري گريخت. وي در سال 1905م با لنين آشنا شد و به عنوان نماينده مخفي بلشويك‏ها عازم گرجستان گرديد. او در 1917 همراه با لنين، انقلاب موفق بلشويكي را به پيروزي رساند و از طرف لنين به وزارت كشور روسيه منصوب شد.

• مرگ "سرگئي پروكُفيف" نابغه موسيقي در روسيه (1891م)

تقویم تاریخ یکشنبه 15 اسفند

سرگئي پروكُفيف آهنگ‏ساز روسي، در 23 آوريل 1891م در شهري در جنوب روسيه به دنيا آمد. پدر و مادرش، از كودكي، او را با موسيقي آشنا كردند به طوري كه از 5 سالگي شروع به تصنيف آهنگ كرد و در 9 سالگي يك اپرا به نام غول تصنيف نمود. پروكفيف در 12 سالگي براي ادامه تحصيل در موسيقي نزد اساتيد زمان راه يافت و به عضويت كنسرت پطرْزْبورگ انتخاب شد. او در اين زمان، در حالي كه نوجواني بيش نبود، چندين سَنفوني و اُپِرا و قطعه موسيقي ساخت و به زودي كارهاي او موجب حيرت همگان گشت. پروكفيف هم‏زمان با انقلاب روسيه راهي اروپا شد و در پاريس به ساختن آثار ديگري مشغول گرديد. او در اين سال‏ها علاوه بر رهبري كنسرت، پيانيست هم بود و اپراهاي معروفي اجرا كرد.

• مرگ "فريدريش مسمر" روانشناس آلماني و مُبدع هيپنوتيزم (1815م)

فريدريش آنتوان مُسمِر روانشناس آلماني، در 23 مه 1734م در نزديكي بال در اتريش به دنيا آمد. وي پس از طي دروس متوسطه، در رشته پزشكي با درجه دكتري از دانشگاه وين فارغ التحصيل شد و به طبابت پرداخت. مسمر در جريان معالجه، روشي را برگزيد كه در جريان آن، با استفاده از خواص آهنرباي معمولي و سپس با كمك مغناطيس حيواني، با لمس كردن بيمار با دست، بيمار را درمان مي‏كرد. روش ابداعي مسمر سر و صداي زيادي برپا كرد تا جايى كه او را از وين اخراج كردند. از اين رو در سال 1778م به پاريس رفت و كار خود را ادامه داد. روش درماني مُسمر كه امروزه به هيپنوتيزم معروف است با تلقين بيمار همراه بود و گه گاه نتايجي در معالجه بيماران حاصل مي‏گشت.

• درگذشت ری تاملینسون، مخترع ایمیل ( 2016 م)

تاملینسون در سال 1971 میلادی هنگامی که به عنوان مهندس در یک شرکت تحقیقاتی در بوستون کار می کرد، اولین سیستم ایمیل مبتنی بر شبکه را در ARPANET (نسخه اولیه اینترنت)، با قالب آشنای «نام میزبان @ نام کاربری» ایجاد کرد. او در واقع اولین ایمیل را به شکل امروزی آن ارسال کرد، اما بعدها در مصاحبه ای گفت که به یاد ندارد متن پیغام ارسال شده، چه بود.
در سال 1977 رویکرد وی به عنوان قالب استاندارد ایمیل معرفی شد. انتخاب نماد @ برای ایمیل، این نماد از یاد رفته را به یک کاراکتر محبوب و نمادی برای تمام هرچه به اینترنت مربوط است، تبدیل کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: