اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - 30 September 2021
پژوهشگر شرکت سل‌تک فارمد از دستیابی محققان ایرانی به فناوری تولید واکسن به روش " اِم آر ان اِی " (mRNA) خبر داد و گفت: این فناوری مشابه روش‌ استفاده شده برای تولید واکسن‌های فایزر و مدرناست.
محققان ایرانی به فناوری تولید واکسن کرونا به روش« mRNA» دست یافتندبه گزارش عصرپرس، علیرضا نادری سهی روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: استفاده از فناوری mRNA برای تولید واکسن تاکنون در انحصار ۲ شرکت آلمانی و امریکایی بود اما محققان ایرانی موفق شدند با وجود همه محدودیت‌ها در تامین مواد آزمایشگاهی و تحریم‌های ظالمانه به این دستاورد بزرگ علمی برسند.

وی اظهار داشت: مقاله مربوط به این دستاورد با عنوان " تولید واکسن mRNA-LNP علیه ویروس کرونا: ارزیابی پاسخ ایمنی در موش و میمون رزوس " در نشریه معتبر بین المللی واکسینه " Vaccines " منتشر شد که گویای توانایی بالای پژوهشگران کشورمان در عرصه علمی و تایید امکان تولید این نوع واکسن در ایران است.

این فناور گروه تحقیقاتی تولید واکسن به روش mRNA اضافه کرد: داوران این نشریه علمی اذعان داشتند مواردی در مقاله ایران مطرح شده که از جهاتی بسیار شفافتر از مطالبی است که برای واکسن های فایزر و مدرنا عنوان شده است.

نادری سهی با بیان اینکه امید است این طرح تحقیقاتی، آغازی برای تولید واکسن های مختلف به روش mRNA باشد، توضیح داد: در این روش، mRNA کد کننده پروتئین سطحی ویروس (Spike) با استفاده از نانوذرات لپیدی وارد سلول های ویژه ای از سیستم ایمنی انسان می‌شود و در نهایت، بدن علیه آن پادتن می‌سازد که به ایمن سازی در برابر ویروس منجر خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت این روش، افزود: بر خلاف شبهاتی هرچند نادرست درباره تاثیر برخی دیگر از واکسن‌ها بر روی ژن انسان، مولکول mRNA در این نوع واکسن به صورت موقت وارد سلول‌ها می شود و هیچ ارتباطی با هسته سلول‌ها و ژن انسان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از طرفی در تولید واکسن به روش mRNA از کشت سلول استفاده نمی‌شود بنابراین روش تولید آن سریع است درحالیکه برخی از واکسن‌ها نیاز به کشت سلول دارند که پُر هزینه است.

این پژوهشگر با بیان اینکه روش استفاده شده در این نوع واکسن شبیه واکسن‌های فایزر و مدرناست، خاطرنشان کرد: تاکنون بخش اعظمی از تحقیقات بالینی حیوانی این واکسن انجام شده و پس از اتمام آن و تایید توسط سازمان غذا و داروی کشور، وارد مرحله مطالعات بالینی انسانی خواهد شد.

مسعود سلیمانی  عضو هیات علمی دانشگاه‌های تربیت مدرس و علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر پروژه تولید واکسن کرونا به روش mRNA نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح تحقیقاتی از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و در تلاش هستیم تا با مشارکت شرکت " سل‌تک فارمد " و پس از تایید نهایی توسط وزارت بهداشت برای تولید انبوه آن اقدام کنیم.

سلیمانی افزود: این دستاورد بزرگ علمی در تولید واکسن برای سایر بیماری‌ها مانند سرطان نیز کاربرد بسیاری دارد و به محققان کشورمان در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و تا کنون بیش از پنج  میلیون و ۵۳۳ هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند.

واکسیناسیون علیه کرونا از بهمن سال گذشته در کشور آغاز و تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده است./ایرنا