اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - 28 September 2021
وحیدی در گفت‌وگو با وزیر کشور ترکیه:
وزیر کشور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود گفت: ایجاد امنیت درون‌زا در منطقه، مسوولیت مشترکی است که بر عهده دو کشور است.
ایجاد امنیت درون‌زا در منطقه، مسوولیت مشترک تهران-آنکارا استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در گفت‌وگوی تلفنی با «سلیمان سویلو» همتای ترک خود ضمن آرزوی بهروزی برای ملت دوست و برادر ترکیه اظهار امیدواری کرد تا در دوره پیش رو با تلاش مشترک، روابط گسترده‌تری میان دولت‌ها و ملت‌های دو کشور پایه ریزی شود.

وزیر کشور افزود: دولت آیت الله ابراهیم رییسی،  سیاست همسایگی و ارتقاء روابط همسایگی را سیاست قطعی خود می داند و ما این سیاست را نه فقط به عنوان یک جبر جغرافیایی بلکه یک ضرورت فرهنگی اعتقادی عمیق، بین دو کشور می‌دانیم.

وحیدی در این گفت‌وگوی تلفنی، ایران و ترکیه را دو قدرت مهم منطقه توصیف کرد که می‌توانند نقش مهمی در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه  ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه روابط تاریخی، عمیق، تمدنی و فرهنگی ایران و ترکیه، دوستی بسیار ارزشمندی را بین دو کشور و دو ملت برقرار کرده است، خواستار تدوین و طراحی یک نقشه راه مشترک، برای توسعه همکاری دو کشور شد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، مرزهای دو کشور را مرزهای دوستی توصیف و تصریح کرد: مرزهای ایران و ترکیه؛ مرزهای تبادلات فرهنگی و اقتصادی و مرزهای همبستگی است.

وحیدی با دعوت از سویلو برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد در دیدار با وزیر کشور ترکیه در تهران، پیرامون ادامه و  تعمیق همکاری ها و نیز تدوین نقشه راه این روند، گفت وگو های بیشتری بین وزاری کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه صورت پذیرد.

سلیمان سویلو نیز در این تماس تلفنی، با اشاره به روابط خوب و گسترده ایران و ترکیه، ضرورت تقویت و توسعه همکاری‌های دو وزارت کشور ایران و ترکیه را مورد توجه قرار داد و برای برنامه‌ریزی مشترک این روند ابراز تمایل کرد.

وزیر کشور ترکیه با تبریک آغاز به کار احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری در حوزه های مختلف گفت: امیدوارم دست در دست هم، مسیر همکاری ها را به سود دو ملت به پیش ببریم.

سویلو در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به سوابق دوستی عمیق و تاریخی ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد تا روابط دو کشور و دو ملت رو به توسعه باشد و همچنین وی آمادگی خود را برای سفر به ایران و گفت‌وگوهای بیشتر با هتمای ایرانی در هفته های پیش رو ابراز داشت.




نام:
ایمیل:
* نظر: