اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - 26 September 2021
پیمان جاویدی مدیربهره برداری سد و نیروگاه سیاه بیشه گفت: نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایران در اقدامی بی نظیر با 99 درصد آمادگی در پیک تابستان امسال سه بار رکورد تولید را شکست و با تولید 5400مگاوات برق در روز توانست همانند نیروگاه هزار مگاواتی اتمی بوشهر توان تولید خود را بالا ببرد.

رکورد زنی سیاه بیشه با تولید 5400 مگاوات برق در پیک تابستانبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، قطعی برق به دلیل کاهش بارندگی و ذخیره سدها امسال در پیک مصرف مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد در این خصوص پیمان جاویدی مدیربهره برداری سد و نیروگاه سیاه بیشه در حاشیه بازدید خبرنگارن از این نیروگاه گفت: نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایران در اقدامی بی نظیر با 99 درصد آمادگی در پیک تابستان امسال سه بار رکورد تولید را شکست و با تولید 5400مگاوات برق در روز توانست همانند نیروگاه هزار مگاواتی اتمی بوشهر توان تولید خود را بالا ببرد.

جاویدی ادامه داد: نیروگاه تلمبه ذخیره ای نیروگاه هایی هستند که به دلیل داشتن دو مخزن، وابستگی به بارش ها ندارند و در تمام طول سال حجمی از آب را بین دو سد جابجا کرده و بدون هدر رفت آب در زمان کم بارشی می نواند در خدمت شبکه باشد .

مدیربهره برداری سد و نیروگاه سیاه بیشه، با بیان اینکه تفاوت عمده این نیروگاه تولید در زمان پیک شبکه و مصرف در زمان صفر بامداد است ، تصریح کرد: این نیروگاه باعث شده که نیروگاه های دیگر بار خود را کاهش ندهند و بخاطر همین مزیت از زمستان سال گذشته دوبار در روز تولید برق صورت می گرفته است.

جاویدی ادامه داد: چیزی که این نیروگاه را متمایز می کند این است که در طول سه دقیقه هزار مگاوات به شبکه سنگرون می شود این درحالی است که دیگر نیروگاه ها حداقل به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارند و هر ساعت 6 مگاوات افزایش بار در شبکه را دارد.

وی افزود: علاوه براین نیروگاه، نیروگاه رودبار لرستان نیز با دو واحد 225 مگاواتی اخیرا وارد مدار شده اما نیروگاه سیاه بیشه اولین نیروگاه تلمبه ذخیره ای در کشور است.


رکورد زنی سیاه بیشه با تولید 5400 مگاوات برق در پیک تابستان

نقش نیروگاه سیاه بیشه در تامین برق کشور

جاویدی در ادامه با بیان اینکه این نیروگاه در کنترل فرکانس و تعادل و پایداری بیشتر شبکه نقش موثری دارد، گفت: با توجه به تحریم ها توانستیم با خودکفایی بر مشکلات غلبه کنیم البته نباید نقش این نیروگاه را در بحرانی ترین زمان نادیده گرفت، چرا که توانست با تمام توان بخشی از برق کشور را تامین کند.

جاویدی در ادامه با اشاره به راندمان 80 درصدی این نیروگاه ، گفت: هر نیروگاه حرارتی با ظرفیت 1000 مگاوات حداقل در هفته 33 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که معادل 12 میلیون دلار هزینه است، در نیروگاه سیاه بیشه سوخت و  آب مصرف نمی شود و تنها با پمپاژ آب برق رایگان را در اختیار شبکه قرار می دهد.

کمک 900 میلیاردتومانی نیروگاه سیاه بیشه به نیروگاه های حرارتی کشور

وی ادامه داد: هر نیروگاه 1000 مگاواتی حداقل 150 میلیارد دلار هزینه دارد در حالی که تنها 5 درصد کل این مبلغ هزینه تولید و نگهداری نیروگاه سیاه بیشه است از مزیت های این نیروگاه می توان به کاهش بار شبکه و کمک به نیروگاه های حرارتی برای تامین برق کشور اشاره داشت .

مدیربهره برداری سد و نیروگاه سیاه بیشه،با بیان اینکه طبق بررسی های دانشگاه کاشان نیروگاه سیاه بیشه سالانه 900 میلیارد تومان به اقتصاد برقی کشور کمک می کند، اظهار داشت: اگر این نیروگاه نبود شبکه برق کشور دچار مشکلات وسیعی شده و شبکه باید متحمل هزینه های زیادی می شد.

باید ارزش اقتصادی نیروگاه سیاه بیشه احصا شود

وی با تاکید براینکه ارزش اقتصادی واقعی نیروگاه در صنعت برق مشخص نیست، گفت: اگر ارزش اقتصادی و واقعی این نیروگاه مشخص شود حتی با 10 درصد آن می توان گره های زیادی از صنعت برق تهران را باز کرد.

به گزارش عصرپرس،سد و نیروگاه سیاه‌بیشه (در 125 کیلومتری شمال تهران و ده کیلومتری شمال تونل کندوان و در مسیر رودخانهٔ چالوس)، یک نیروگاه تلمبه‌ذخیره‌ای با ظرفیت تولید 1000 مگاوات که شامل چهار واحد 250 مگاواتی است. این طرح دارای دو سد و یک نیروگاه تلمبه‌ذخیره‌ای است. نیروگاه تلمبه‌ذخیره‌ای این قابلیت را دارد که در ساعات اوج مصرف به تولید برق می‌پردازد و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ آب به سد بالا و ذخیره آن و در نتیجه مصرف برق، به کنترل بار شبکه سراسری اقدام می‌کند.

ویژگی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در این است که هم می‌تواند در حالت پمپ کار کند و هم با تغییر جهت گردش پره‌ها به حالت توربین درآید.

سد بالادست این نیروگاه از نوع سنگریزه‌ای با ریزش بتونی و ارتفاع 86 متر با حجم مخزن 3٫6 میلیون متر مکعب است و سد پایین‌دست آن 104 متر ارتفاع و حجم مخزن 3٫7 میلیون متر مکعب دارد. این نیروگاه خودراه‌انداز است و پاسخ سریعی به تغییرات ناگهانی بار در شبکه دارد و می‌تواند در تنظیم ولتاژ و کنترل فرکانس شبکه مؤثر باشد.عملیات اجرایی این طرح در سال 1382 آغاز شده است. این طرح پس از احداث، سالیانه به طور متوسط 1500 میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد. از ویژگی‌های مهم این طرح، شفت‌های مایل آن است که برای اولین بار در کشور و به طول 504 متر و قطر پوشش فلزی 5 متر با زاویه 67 درجه نسبت به افق احداث گردیده است.با توجه به قابلیت مهم خودراه‌اندازی (Black Start) در شرایط حقیقی خاموشی (Black Out) این قابلیت مهم در تمامی واحدهای نیروگاه سیاه بیشه وجود دارد.

 

 

 

 

 خبرنگار: وجیهه مرادی

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: