اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - 26 September 2021
ستاد ارتحال آیت‌الله حسن‌زاده آملی مصوب کرده است که مراسم وداع و تشییع پیکر علامه فردا دوشنبه همزمان با اربعین حسینی در آمل برگزار می‌شود.
پیکر علامه حسن‌زاده همزمان با اربعین حسینی تشییع می‌شودبه گزارش عصرپرس،حجت الاسلام سیدجلیل مرتضوی امام جمعه شهرستان آمل و رییس ستاد ارتحال حضرت علامه حسن زاده آملی گفت: پیکر مطهر علامه حسن زاده آملی بنا به وصیت و اعلام خانواده ایشان، در زادگاهش روستای "ایرا" از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل به خاک سپرده خواهد شد.

او با بیان اینکه مراسم تشییع پیکر علامه حسن زاده آملی فردا دوشنبه پنجم مهرماه در میدان ۱۷شهریور آمل برگزار می شود، افزود: پیکر علامه سپس به زادگاهش منتقل می شود .

رییس ستاد ارتحال حضرت علامه حسن زاده آملی زمان دقیق خاکسپاری و اینکه چه کسی بر پیکر این عالم فرزانه نماز خواهد خواهد تا عصر امروز مشخص می شود.

حجت الاسلام مرتضوی گفت: در جلسه بامداد امروز از هیات امنا مساجد، حسینیه ها، تکایا و آستان مقدس امام زادگان شهرستان خواسته شد با پخش قرآن ، فضای شهرستان را متناسب و درشان فخرجهان تشییع درآید.

حجت الاسلام سیدجلیل مرتضوی افزود:با توجه به خیل ارادتمندان به حضرت علامه امکان برگزاری مراسم‌ یادبود دریک مکان امکان پذیرنیست به همین دلیل همه فضای مساجد و اماکن مذهبی به این امراختصاص داده شد.

امام جمعه آمل با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد ارتحال حضرت علامه یک هفته عزای عمومی در شهرستان آمل اعلام شده است، از مردم خواست در مراسم تشییع، تدفین و تکریم علامه حسن زاده آملی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین فرماندار آمل در نشست ستاد ارتحال علامه حسن زاده گفت : فردا دوشنبه مردم استان مازندران اربعین متفاوتی را میزبانی خواهند کرد.

علیرضا شریعت افزود : مراسم وداع و تشییع پیکر علامه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در محل و مسیرهای تعیین شده برگزار و بر اساس تصمیم خانواده این عالم بزرگوار برای خاکسپاری به روستای ایرا انتقال خواهد یافت.

فرماندار آمل در عین حال گفت که نتیجه تصمیم گیری ستاد در نشستی که عصر امروز با حضور استاندار مازندران و نماینده ولی فقیه در استان در بیت علامه برگزار می شود، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و هرگونه تغییر در برنامه به اطلاع خواهد رسید.

شریعت همچنین گفت که طبق نظر استانداری علاوه بر آمل؛ در کل استان مازندران  یک هفته اعزای عمومی اعلام شد.

علامه حسن زاده آملی در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۰ دیده ار جهان فروبست. علت فوت علامه از سوی مسئولان درمانی عارضه قلبی ناشی از کهولت سن اعلام شده است.

حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای « ایرا » بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد.

علامه در سال ۱۳۴۲ش از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد. این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: