اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 04 March 2017
نماینده مردم خاش در مجلس
نماینده مردم خاش در مجلس بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و کارشناسان دولت برای پیگیری حقابه تالاب هامون تاکید کرد و گقت: خشکی تالاب هامون نتیجه پیمان شکنی دولت افغانستان و عدم پیگیری دولت ها است.
مرگ تالاب هامون نتیجه پیمان شکنی دولت افغانستان است

سرویس اجتماعی عصرپرس: علی کرد در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر اینکه دولت مکلف است در سال 1396 جهت تثبیت، استمرار و افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب به‌ عمل آورد، گفت: به عنوان نماینده مردم از این اقدام مجلس در جهت احقاق حق مردم مظلوم و ولایتمدار سیستان و بلوچستان تشکر می کنم و از دولت انتظار دارم در جهت احیای تالاب هامون تحقق این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آب شرب زاهدان از چاه نیمه‌ها تامین می شود، افزود: مصوبه مجلس در مورد مکلف کردن دولت به افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدامی موثر در جهت تامین آب شرب زاهدان به عنوان مرکز استان است.

وی با انتقاد از عمل نکردن کشور افغانستان به تعهدات آبی در قرارداد تقسیم آب هیرمند، یادآور شد: متاسفانه سال‌های متمادی است که این کشور به دلیل پاره ای مشکلات علیرغم مساعدت و همراهی کشور ما در نگهداری و اسکان افاغنه مجاز و غیرمجاز نسبت به این قرارداد بی توجه است و به تعهدات خود در رابطه با قراردادهای تقسیم آب عمل نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بی‌توجهی افغانستان نسبت به تعهدات آبی خشکی تالاب هامون را رقم زده است، تصریح کرد: با این اقدام افغانستان، کشاورزی استان سیستان وبلوچستان دچار آسیب و باغات خشک شدند و از طرفی تالاب هامون خشک و ریزگردها گسترش یافت و خسارات زیادی به استان وارد شد.

کرد با انتقاد از اینکه افغانستان علاوه بر اینکه جلوی ورود آب به تالاب هامون را گرفته با ایجاد نهرهای غیرقانونی آب را از مسیر واقعی‌اش منحرف کرده است، تصریح کرد: متاسفانه این کشور با وجود تمامی الطافی که جمهوری اسلامی نسبت به آنها دارند از ورود آب به تالاب هامون ممانعت می کند.

کرد از وزارت امور خارجه و دولت خواستار پیگیری حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان شد و گفت: متاسفانه مرگ تالاب هامون با پیمان شکنی دولت افغانستان و عدم پیگیری دولت‌های فعلی و گذشته رقم خورده است در حالی که دولت باید با تشکیل کارگروهی متشکل از رئیس جمهور،  وزیرامورخارجه و وزیر کشور با سفر به کشور افغانستان این موضوع را پیگیری می کرد اما متاسفانه نسبت به این کار غفلت شد.

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری سفرهای متعدد رئیس جمهور با همراهی وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان، گفت: متاسفانه رئیس جمهور هیچ کدام از نمایندگان استان را در این سفرها با خود نبرد این در حالی است که نمایندگان نسبت به موقعیت جغرافیایی استان و مشکلات هامون آشنایی بیشتری داشته و به دلیل قرابت نسبی و سببی با مردم افغانستان بهتر می توانستند بدون دیپلماسی و با استفاده از روابط خویشاوندی حق آبه تالاب هامون را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از دولت انتظار می رود با تشکیل تیمی متشکل از نمایندگان استان و کارشناسان دولت و برگزاری جلساتی در این رابطه و همچنین ارائه راهکارهای موثر با سفر به کشور افغانستان حق آبه تالاب هامون را پیگیری کنند زیرا خشکی این تالاب باعث افزایش ریزگردها و همچنین مهاجرت و حاشیه نشینی مردم شده است.



مرگ تالاب هامون نتیجه پیمان شکنی دولت افغانستان است
نام:
ایمیل:
* نظر: