اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - 22 September 2021
نشست غیر رسمی وزاری امور خارجه گروه دی هشت در تاریخ 30 شهریور ماه سالجاری در نیویورک برگزار شد.
برگزاری نشست غیر رسمی وزرای خارجه گروه دی هشتبه گزارش عصرپرس، در این نشست که ریاست آن را وزیر امور خارجه بنگلادش بر عهد داشت، شرکت کنندگان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را درخصوص فعالیت های این سازمان تشریح کردند.

گروه دی ۸ یا گروه هشت، شامل کشورهای مسلمان درحال توسعه یعنی اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه می باشد.

این گروه یک پیمان‌ منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط پایدار اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است.
در ابتدا، وزیر امور خارجه بنگلادش گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای این سازمان را ارائه و از کشورهای عضو به دلیل مشارکت فعال در پیشبرد اهداف این سازمان قدردانی کرد.

در ادامه، سرپرست معاونت بین الملل وزارت امور خارجه به نمایندگی از وزیرخارجه، در سخنانی با اشاره به اهمیت سازمان دی هشت برای کشورمان به عنوان یک  کشور اسلامی و در حال توسعه، بر ادامه حمایت از این نهاد در دولت جناب آقای رئیسی تاکید کرد.

رضا نجفی در ادامه بر اهمیت ایجاد تحول در سازمان دی هشت با هدف پویاتر کردن آن تاکید و خواستار مشارکت و همکاری فعالتر اعضاء در زمینه های تجاری، صنعتی، ارتباطاتی، کشاورزی و امنیت غذایی به عنوان اهداف اولویت دار سازمان به ویژه در شرایط ناشی از بیماری کووید ۱۹ شد.

وی در پایان آمادگی ایران جهت به اشتراک گذاشتن تجارب حاصله خود با کشورهای عضو گروه دی هشت در زمینه مقابله با تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه یکجانبه اعلام کرد.

در ادامه وزیر امور خارجه پاکستان و معاونین وزرای امور خارجه ترکیه، اندونزی و نیجریه و نیز نمایندگان کشورهای مالزی و مصر سخنرانی کردند.

بنا بر اعلام دبیرخانه گروه، قرار است نشست وزرای خارجه این سازمان در زمینه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۱ در استانبول برگزار شود. همچنین نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه در زمینه گردشگری نیز طی روزهای ۲۰  لغایت ۲۲ اکتبر در اسلام آباد پاکستان برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: