اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - 17 September 2021
وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان همدان تاکید کرد:
وزیر بهداشت با اشاره به ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: توصیه بنده این است که در آینده گزارش‌هایی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نیز اعلام کنند چون دانشگاه را بدون پیوست فرهنگی نمی‌توان در نظر گرفت و پیوست های فرهنگی دانشگاه ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
ضرورت داشتن پیوست فرهنگی در دانشگاه هابه گزارش سرویس اجتماغی عصرپرس از وبدا، بهرام عین اللهی ‌‌در جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان همدان با بیان این مطلب اظهار داشت: البته یک سال و نیم است که به دلیل اپیدمی کرونا، دانشگاه ها فعال نبوده اند اما با رفع این مشکلات باید به حرکت‌های فرهنگی شتاب بیشتری داد چون معضل امروز ما فرهنگی است و اگر به این موضوع به ویژه در دانشگاه توجهی نکنیم نمی‌توان آینده انقلاب را به خوبی تضمین کرد.
 
عین اللهی در ادامه با اشاره به در پیش بودن اربعین گفت: چند روز به ایام اربعین حسینی مانده و سالهای قبل در این روز ها خیلی از افراد نه تنها دلهایشان بلکه جسم های شان نیز در کربلا بود. مردم استان همدان زائران اربعین حسینی را در بدرقه می کردند.
 
وی افزود: همدان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب خاک عرفان خیزی دارد و زادگاه عرفای آسمان پیما مثل آخوند همدانی و شهیدان والا مقامی همچون سردار حسین همدانی و علی چیت سازان است. شهید علی چیت سازان تعبیر معروف و تاریخی دارد که می گوید "رمز عبور از سیم خاردار این است که ما از سیم خاردارهای قلبمان عبور کنیم". همدان شهر باباطاهر، عین القضات و ابوعلی سینا و همچنین شهدای دوران دفاع مقدس، مدافعین حرم و امروز نیز مدافعان سلامت است. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: تاریخ به انسان‌ها و جوامع هویت می‌دهد و هویت نیز باعث خودباوری می شود. برخلاف اینکه در دوران ستم شاهی قصد داشتند وانمود کنند که ایرانی ها هیچ کاری نمی توانند کنند اما تاریخ به ما نشان می دهد که هویت داریم و می توانیم اقدامات بزرگی انجام دهیم در واقع جمله "ما میتوانیم" برگرفته از تاریخ و هویت ما است.
 
 عین اللهی خاطرنشان کرد: دانشگاه همدان از نظر حوزه بهداشت در کشور ممتاز است. بهترین دانشکده بهداشت و بهترین دانشمندان این حوزه در همدان فعالیت دارند که می تواند در کشور راهگشا باشد البته هر استان باید برای سلامت مردم برنامه داشته باشد. 
 
وی افزود: بر اساس داده های سرشماری سال ۱۳۹۵، همدان چهارمین استان پیر کشور است و این یک زنگ خطر است که دانشمندان و صاحب نظران باید در این زمینه فکری کنند و برنامه داشته باشند چون رشد جمعیت در همدان بسیار پایین و این استان یکی از پیرترین استان های کشور است. ما به عنوان وزارت بهداشت آمادگی داریم که خدمات مربوط به درمان ناباروری را در این استان رایگان کنیم و اعتبارات لازم را اختصاص دهیم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: هر استان در حوزه سلامت ممکن است با مشکلات و معضلات خاص خودش روبرو باشد اما باید در کشور همانند بسیاری از نقاط دنیا مأموریت گرا باشیم. به عنوان مثال در یک استان مشکل غالب، صنعتی و در استان دیگر، کشاورزی است. بنابراین باید برای همدان برنامه مختص همین استان تهیه کرد و در صدر مشکلات حوزه سلامت همدان باید به مساله جمعیت توجه کرد. وضعیت همدان از نظر جمعیت و رشد آن قرمز است البته مشکل اصلی کشور در حال حاضر، مساله جمعیت و رشد اندک آن به ویژه در سال گذشته است که باید در این زمینه همه دستگاه ها بسیج شده و همکاری کنند تا به جمعیتی جوان که لازمه رشد و توسعه کشور است، برسیم.  
 
دکتر عین اللهی یادآور شد: مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم، کنترل بیماری کرونا است چون این بیماری، تمام فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده و باید این مشکل را حل کنیم. در حال حاضر در یک پیچ تاریخی قرار گرفته ایم. متاسفانه در موج پنجم شاهد صحنه های تلخی از مرگ و میر بیماران و عزادار شدن تعداد زیادی از خانواده های ایرانی بودیم بنابراین همه باید تلاش کنیم که از این پیچ تاریخی عبور کنیم. 
 
وی افزود: تلاش تمام ارکان دولت این بود که در مرحله اول واکسن مورد نیاز کشور تامین شود که با فعالیت های رئیس جمهور و معاون اول او به شکل موفقی عمل شد. ما فکر می کردیم که باران می آید اما سیلی از واکسن روانه کشور شد و خوشبختانه مقدار زیاد و قابل توجهی واکسن وارد کشور شد. 
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: تا تیرماه در کل کشور حدود ۵ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده بود اما امروز از مرز ۴۰ میلیون دُز واکسن تزریق شده گذشتیم و در حال حاضر نیز با احتساب محموله های جدیدی که به زودی وارد کشور می‌شود،  حدود ۳۰ میلیون دُز ذخیره واکسن داریم. علاوه بر این، ۵ مجموعه داخلی برای تولید واکسن از جمله برکت، پاستور رازی سیناژن و فخرا مجوز گرفته‌اند و اینها از عواملی بود که باعث واردات بیشتر واکسن به کشور شده است.
 
عین اللهی با بیان اینکه فکر می‌کنیم که در آینده با تولیدات داخلی واکسن کرونا، دیگر نیازی به واردات آن نداریم، گفت: در حال حاضر که موج بیماری کرونا در کشور کنترل شده و تا قبل از رسیدن موج ششم بیماری فرصت طلایی برای واکسیناسیون داریم و هر دقیقه از این زمان برای ما ارزش دارد. باید از نیروهای مردمی از جمله دانشجویان، نیروهای بسیجی و جهادی تشکر کنیم که به کمک ما آمدند. 
 
وی اظهار داشت: از فردا محدودیت سنی برای تزریق واکسن در همدان برداشته می شود و تمامی افراد بالای ۱۸ سال این استان می‌توانند واکسینه شوند البته واکسن ذخیره به این استان نمی دهیم و هر قدر تزریق واکسن انجام شود محموله های جدید واکسن در این استان توزیع می شود. دانشگاه علوم پزشکی همدان نباید بابت تامین دوز دوم واکسن نگرانی داشته باشد. 
 
وزیر بهداشت عنوان کرد: در آینده نزدیک پس از تکمیل واکسیناسیون عمومی در کشور علیه بیماری کرونا، نیاز به قرنطینه هایی که الان انجام می شود و در کار مردم اختلال ایجاد می کند نخواهیم داشت چون قصد اجرای قرنطینه هوشمند را داریم‌. در قرنطینه هوشمند بسیاری از فعالیت های اجتماعی برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند به راحتی قابل ارائه است.
 
عین اللهی تاکید کرد: ایران هفته گذشته از نظر میزان تزریق واکسن کرونا در طول یک هفته در رتبه دوم جهان قرار گرفت اما از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده و ایران توانسته از این نظر، رتبه اول دنیا را به خود اختصاص دهد و این رکورد مرهون کمک ها و حمایت های مردمی است که در هیچ کجای دنیا مشابهی ندارند. تصور می کنم که در هفته‌های آینده با مجوزهایی که به واکسن‌های داخلی داده می شود، میزان تزریق واکسن در کشور از هفته جاری نیز بیشتر باشد.
 
وی یادآور شد: کرونا صدمات زیادی به حوزه آموزش وارد کرد. ما باید سلامتی مردم را تضمین کنیم و برای تامین سلامتی مردم نیاز به فارغ التحصیلان گروه های علوم پزشکی داریم اما آموزشهای مجازی در رشته های علوم پزشکی نمی تواند مفید و موثر باشد بلکه فعالیت ها به صورت حضوری باید انجام و دانشجویان آن بر بالین بیماران حاضر شوند و اقدامات عملی برای درمان آنها انجام دهند. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه واکسیناسیون اساتید به پایان رسیده و واکسیناسیون دانشجویان در حال انجام است و امیدواریم که اواسط مهرماه شاهد بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی به صورت ترکیبی از آموزش های مجازی و حضوری باشیم اما در مقاطعی که تعداد دانشجویان اندک است، می‌توان کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کرد.
 
دکتر عین اللهی گفت: پس از واکسیناسیون دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال با واکسن هایی که وارد و از ۲ هفته آینده آغاز می شود و البته انجام واکسیناسیون برای خانواده‌های دانش‌آموزان می‌توان نسبت به بازگشایی مدارس امیدوار بود البته تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص، وزارت آموزش و پرورش است و وزارت بهداشت در این زمینه فقط وظیفه واکسیناسیون را برعهده دارد که این کار را انجام خواهیم داد.
 
وی خاطرنشان کرد: بنده یکی از نفراتی بودم که از سال ۱۳۸۴ در وزارت بهداشت به طب سنتی پرداختم. در آن دوره علاوه بر راه اندازی کمیته طب سنتی، دوره های آموزشی تدوین و رشته های کارشناسی ارشد و دکترا برای آن راه اندازی شد. در حال حاضر ۸ دانشکده طب سنتی در کشور فعال هستند اما به طب سنتی علمی، آکادمیک و مبتنی بر مستندات، اعتقاد کامل داریم. طب سنتی از این نظر که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود تغذیه می شود، برای ما ارزشمند است بنابراین دانشگاه های علوم پزشکی نیز باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی همدان باید گردشگری سلامت نیز مورد توجه و تقویت قرار گیرد البته با توجه به پدیده کرونا، ممکن است اختلالاتی در گردشگری سلامت در همدان ایجاد شده باشد اما موقعیت همدان به دلیل نزدیکی به مرز ها می تواند موثر باشد.  بیماران خارجی اگر واکسن تزریق کرده باشند یا دارای تست منفی pcr باشند می توانند برای درمان به ایران و همدان مراجعه کنند. 
 
عین اللهی گفت: پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به خوبی انجام شده که البته می توان آن را تقویت و تعداد دانشجویان را در رشته های تخصصی افزایش داد.
 
وی اظهار داشت: باید حتماً به بومی گزینی نیروهای انسانی که اعتقاد شدیدی به آن داریم، توجه کرد. در مورد رشته هایی که در همه نقاط کشور وجود دارد اگر بومی گزینی انجام شود، بسیاری از مشکلات مانند خوابگاه ها و رفت و آمدهای دانشجویان به سایر استان ها و مشکلات فرهنگی برطرف می‌شود.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان را یکی از دانشگاه های ممتاز کشور می‌دانیم البته بنده شخصاً به تیپ بندی دانشگاه های علوم پزشکی اعتقادی ندارم و به نظر من همه دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه همدان می‌توانند ممتاز باشند. نباید هیچ محدودیتی برای رشد و توسعه دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. در کشورهای پیشرفته دنیا تفاوتی بین شهرهای آن وجود ندارد و همه دانشگاه‌ها می‌توانند رشد کنند، مرکز تحقیقات داشته باشند و همه رشته ها را داشته باشند.
 
عین اللهی یادآور شد: باید در جهت رفع مشکلاتی همچون تامین و تبدیل وضعیت نیروهای بهداشتی درمانی و پرداخت فوق‌العاده ویژه به آنها اقدام کنیم اما برخی از این مشکلات مستقیماً به وزارت بهداشت مربوط نمی شود و دستگاه ها و ارگان هایی مانند سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی می توانند به ما در این زمینه کمک کند.
 
وی گفت: ما موافق تبدیل وضعیت نیروهای بهداشتی و درمانی هستیم. با کمک نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون های تلفیق و برنامه بودجه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد و نباید شرمنده نیروهایی شویم که شبانه روز در اورژانس‌ها و بخش‌های مختلف بیمارستانها با خستگی و رنگهای پریده فعالیت دارند. 
 
وزیر بهداشت عنوان کرد: سلامت پایه مردم فقط با رویکرد بهداشتی و پیشگیرانه تامین می شود. در حال حاضر می‌بینیم که برخی از بهورزان در واکسیناسیون عمومی کرونا مشارکت دارند اما به هیچ عنوان حاضر نیستیم که نیروهای بهداشتی از مراکز بهداشتی خارج شوند. متاسفانه دیده ایم که برخی از نیروهای بهداشتی و بهورزان در بیمارستانها مشغول به کار هستند و خط قرمز ما این است که نیروهای بهداشتی از این حوزه خارج شوند البته حضور آنها در فرایند واکسیناسیون عمومی مشکلی ندارد. نه تنها نباید آنها را از حوزه بهداشت خارج کنیم بلکه باید در جهت تقویت آنها حرکت کنیم. 
 
عین اللهی افزود: در حوزه درمان هر قدر هم هزینه کنیم، کافی نیست و همانند چاه ویل است. حوزه درمان مشکلات مردم را به طور کامل برطرف نمی‌کند و در دوران کرونا نیز ثابت شد که اگر واکسن تزریق و اصول و شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود، خیلی بهتر از حوزه درمان می توان به نتایج مطلوب رسید. هر قدر در حوزه بهداشت سرمایه گذاری کنیم، ضرر نکرده‌ایم.





نام:
ایمیل:
* نظر: