اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 16 September 2021
رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: بازگشایی تدریجی، اقتضایی و ترکیبی مدارس با حفظ سلامت دانش‌آموزان، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به مدارس، اقناع‌سازی جامعه، استفاده از تجربیات دوران کرونا، آرامش و پرهیز از هرگونه تنش ۱۰ استراتژی برای مهر باشکوه در ۱۴۰۰ است.
۱۰ استراتژی آموزش و پرورش برای بازگشایی تدریجی و باشکوه مدارس در مهربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی اشاره به استراتژی و راهبردهای آموزش و پرورش در مهر پیش رو افزود: استراتژی آموزش و پرورش شروع مهری باشکوه و بی دغدغه است، ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود بسیار مهم است، اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صددرصد حضوری است و نه صددرصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش‌ها ترکیبی خواهد بود.

وی‌ با اشاره به دومین اصل بازگشایی مدارس که آموزش ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه باید اقتضایی باشد، افزود: سومین اصل آموزش های ترکیبی، اصل چهارم تقدم ذاتی سلامت است و بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و ‌دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

وی پنجمین اصل را ارتقای کیفیت دانست و گفت: اصل ششم تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه است تا در خصوص نوع آموزش با تقدم ذاتی سلامت بر همه امور  تصمیم بگیرند، عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول هفتم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت در راستای تامین تجهیزات دیجیتالی مورد نیاز دانش آموزان کم برخوردار با جدیت پیگیری می شود گفت: یکی از جلوه های عدالت، تامین فرصت های آموزشی با رویکرد عدالت ترجیحی  و برخوردار  از امکانات دیجیتالی است و طرح هدایت با همین رویکرد در حال پیگری است..
معاون وزیر با بیان اینکه در مهر جاری  در ۴ محور ۱۰ شاخص باید محقق شود گفت: تامین معلم برای تمامی کلاس ها، وجود مدیر و معاون در تمام مدارس، وجود برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری در تمام مدارس، رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مدارس، ثبت نام همه دانش آموزان، توزیع کتب بین همه دانش آموزان، سنجش تمامی دانش آموزان بدو ورود به دبستان، دسترسی همه دانش آموزان به امکانات دیجیتالی، صدور ابلاغ برای تمامی معلمان و واکسینه شدن همه معلمان شاخص های است که در محور های کلاس، مدرسه، دانش آموز و معلم باید اجرایی شود.

از اول مهر آموزش‌ها حضوری می‌شود

بعد از ۱۸ ماه از گسترش کرونا که نظام تعلیم وتربیت دچار دگرگونی شد از اول مهر بنا به دلایل متعددی آموزش های حضوری هم شروع خواهد شد اما با مقاومت هایی روبرو هستیم که نیازمند اقناع سازی جامعه است. مهر امسال پیچیده‌ترین مهر بعد انقلاب است و برای بازگشایی مدارس باید ذهن جامعه، اولیا و دانش آموزان را آماده سازیم.

حسینی با بیان اینکه پروژه مهر مهمترین سنجه عملکردی مدیران آموزش و پرورش است و در همه ابعاد تعلیم و تربیت تاثیر گذار است اظهار داشت: پروژه مهر در واقع پروسه است که از مهر شروع می شود و تا مهر سال بعد ادامه دارد. اگر بخواهیم جامعه زنگ نزند باید زنگ مدارس را به خوبی بنوازیم.

وی با بیان چرایی آغاز آموزش های حضوری گفت: معلمان و مدیران آموزش و پرورش سنجیده‌ترین واکنش را در عصر کرونا داشتند و معلمان را می توان مجاهدان آموزش درعصر کرونا نامید، کرونا وضعیتی را ایجاد کرد که نظام تعلیم و تربیت به ناچار به سمت آموزش‌های مجازی و از راه دور  رفت.

وی با اشاره به آسیب‌های آموزش های مجازی تصریح کرد: اولین آسیب آموزش‌های مجازی افت زیاد کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مطالعات یونسکو و سازمان ملل نشان می‌دهد تحصیل ۹۴ درصد از یادگیرندگان در نبود مدرسه  با اختلال مواجه شده است اظهار داشت: براساس این مطالعات ۹۹ درصد دانش‌آموزان در کشورهای با درآمد متوسط و کم تحت تاثیر وضعیت منفی کرونا قرار گرفته اند. در مهر سال گذشته  ۱۱۰ کشور مدارس را  تعطیل کردند که ۵۵۰ میلیون یادگیرنده تحت تاثیر این تعطیلی قرار گرفتند.

وی با اشاره به  نظر سنجی یونسکو تحت عنوان «کودکان را نجات دهیم» تاکید کرد: براساس این نظرسنجی که در بین دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۷ ساله ۶۴ کشور دنیا انجام شده است، از هر ۱۰ نفر دانش آموز ۸ نفر احساس کرده اند چیز کمی آموخته‌اند یا نیاموخته‌اند و ۸۰ درصد احساس کرده اند برای یادگیری با مانع جدی مواجه بوده‌اند.

۳۵ درصد دانش‌آموزان حضور آنلاین در فضای مجازی داشتند

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران هم در عصر  کرونا دچار چالش شد اظهار داشت: مطالعات مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در کشورمان نشان می‌دهد  در ایام کرونا و آموزش های مجازی تنها ۳۵ درصد دانش آموزان حضور کافی و آنلاین در فضای مجازی داشته اند. براساس این مطالعات ۳۳ درصد دانش آموزان فقط  حضور کمی به جای حضور کیفی در آموزش های مجازی داشته اند و حضور موثری برای یادگیری تعمیق یافته نداشته اند و ۳۳ درصد دانش آموزان نیز  کمتر از ۵ ساعت‌در هفته از شاد استفاده کرده اند.

وی افزود: در مجموع این مطالعه نشان می‌دهد تنها  ۲۴ درصد از دانش آموزان معتقدند آموزش های  مجازی کیفیتی مانند آموزش های حضوری داشته است، ۴۲ درصد دانش آموزان آموزش ها را در حد قابل قبول ارزیابی کرده اند و ۳۳ درصد دانش آموزان آموزش های مجازی را ضعیف ارزیابی کرده اند. براساس نتایج این مطالعه  از هر ۴ دانش آموز ۳ دانش آموز معتقدند آموزش های مجازی نتوانسته است کیفیت آموزش های حضوری را داشته باشد و خلا آموزش های حضوری را جبران کند، نتایج تمام مطالعات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است.

معاون وزیر  با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است ادامه داد: تعطیلی مدارس بیشترین آسیب را به قشر آسیب پذیر زده است زیرا خانواده های کم برخوردار دسترسی کمتری به ابزار دیجیتالی دارند و این  خانواده ها کمتر پشتیبان و حامی دانش آموزان در آموزش های مجاری هستند.

وی با بیان اینکه  مدرسه محیطی حفاظتی است و فقدان دسترسی به مدرسه برای قشر کم برخوردار آسیب ها را رشد می دهد گفت: بهداشت و سواد بهداشتی در  خانواده های کم برخوردار کم است و مدرسه  می تواند جبران کننده این سواد کم بهداشتی باشد.
وی گفت: بسیاری از دانش آموزان کم برخوردار در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و تعطیلی این مدارس موجب عدم برخورداری دانش آموزان از مواد مغذی و افزایش سو تغذیه در بین دانش آموزان کم برخوردار شده است.

معاون وزیر با اشاره به آسیب های فضای مجازی و در خانه ماندن دانش اموزان بر سلامت های روانی دانش آموزان اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی سلامت را فقط سلامت بدنی نمی‌داند و سلامت را دارای  ابعاد مختلفی می داند و پژوهش ها نشان می هد تعطیلی مدارس بر ابعاد مختلف سلامت دانش آموزان موثر بوده است.

وی تاکید کرد: افزایش رفتاری‌های پرخاشگرانه، تغییر در اشتها، اختلال در خواب برهم ریختگی در نظم خانواده، افزایش تعارضات خانوادگی، پرخوری، کم تحرکی، قلدری،  کاهش آستانه تحمل ، کسالت، انزوا، اعتیاد اینترنتی، افسردگی عدم وجود فضای مناسب برای آموزش های مجازی و عدم آموزش آداب معاشرت از جمله آسیب های در خانه ماندن دانش آموزان است. عدم حضور دانش آموزان در مدارس موجب افزایش آسیب های روانی می‌شود لذا ضرورت دارد به سمت بازگشایی مدارس حرکت کنیم.

 حسینی با اشاره به بخشی دیگر از  مطالعات مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: بر اساس این مطالعات در ۳۸ کشور دارای نرخ بالای مرگ و میر  و پیش از واکسیناسیون سراسری  فقط ۶ کشور مدارس را تعطیل کرده اند ‌در حالی که ۲۴ کشور در اوج موج دوم مدارس را تعطیل نکردند. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف مشترکا از مقامات کشورهای جهان خواسته اند بازگشایی مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد؛ هیچ مطالعه‌ای و مستندی در دنیا منتشر نشده است که ثابت کند بازگشایی مدارس در پاندمی کوید ۱۹ موثر بوده و یا موثر نبوده است اما مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد نرفتن به مدارس موجب  آسیب های فراوانی شده است، علیرغم ضرورت بازگشایی مدارس هنوز جامعه و پروتکل های بهداشتی برای این بازگشایی به صورت کامل مهیا نیست ، در پارادایم جدید و مهر پیش رو باید آموزش ها ترکیبی باشد و این موضوع  بسیار سختی است زیرا نیاز به اقناع جامعه، خانواده و دانش آموزان دارد  و همچنین خود وضعیت کرونا نیز مبهم است و آینده  آن و جامعه نامشخص است.
نام:
ایمیل:
* نظر: