اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - 14 September 2021
وزیر فرهنگ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی از فعالیت ها و ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ماموریت های اصلی ما در همه بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فرهنگ شهادت و حمایت از آرمان‌ها و فرهنگ مقاومت و استکبار ستیزی است که باید در این مسیر قرار بگیریم.
وزیر فرهنگ: جشنواره‌ای ویژه شهید سلیمانی برگزار می‌شودبه گزارش عصرپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه طی سخنرانی مجازی در آیین سه‌شنبه‌های تکریم ویژه‌برنامه شکوه مادری که به همت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کرمان در گلزارشهدای این شهر،در جوار مزار شهید سردار سلیمانی و با تجلیل از والدین شهید "جهان‌گیر صدقی ده زیاری" برگزار شد اظهارداشت: من به نمایندگان استان کرمان در مجلس قول داده ام برای شهید عالی مقام سلیمانی کار ویژه ای را در وزارت ارشاد راه اندازی کنیم.

وی افزود: لذا جشنواره ویژه ای در این زمینه خواهیم داشت و این قولی را که داده ایم بزودی محقق خواهد شد.

اسماعیلی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و معاونان وزارتخانه نیز خواست این موضوع را در دستور کار قرار دهند تا در پیشانی کارها و ماموریت ها برگزاری مراسم و جشنواره ویژه برای حاج قاسم اجرایی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تشریح جایگاه کرمان در شکل گیری انقلاب اسلامی گفت: شهدای کرمان از پیشگامان انقلاب اسلامی هستند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حماسه مسجد جامع کرمان را رقم زدند.

وی افزود: خباثت رژیم پهلوی یکی از محورهای اصلی شعارهای انقلاب اسلامی و مردم در سراسر کشور و کرمان بود.

اسماعیلی اظهار داشت: باید گرامی بداریم حماسه بزرگی که لشکر همیشه پیروز ثارالله کرمان در طول دفاع مقدس خلق کرد و حماسه بزرگ تری که باز نام کرمان و کرمانی ها در دفاع از حرم بلند کرد و با نام شهید عالی مقام حاج قاسم سلیمانی رخ داد.

وی تاکید کرد: برای من افتخاری است در آغاز فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم و از راه دور به روح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سلام و درود بفرستیم و امیدوارم خداوند متعال پیروی راه شهدا بویژه این شهید بزرگوار را به ما عنایت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یاد شهید جهانگیر صدقی را گرامی داشت و با اشاره به صحبت های مادر این شهید گفت: همه ما مرهون مادران و پدران شهیدانی هستیم که در مکتب انقلاب اسلامی، ابراهیم وار اسماعیل های خود را به مسلخ شهادت رهنمون شدند و این انقلاب بزرگ و میراث گرانقدر حاصل خون های این شهدای پرفضیلت و ایثار پدران و مادران شهداست.

اسماعیلی به فرمایش امام راحل (ره) در باب شهدا مبنی بر اینکه "شهدا امامزاده های عشق هستند" اشاره و تاکید کرد: معنویت و اخلاص مزار شهدا وجود ما را شامل حال خود می کند.

وی با تاکید بر پاسداشت مقام شهدا گفت: گرامیداشت یاد شهدا و حضور در گلزار شهدا حس و ایمانی قوی به انسان می دهد که ما را در پیموندن راه شهدا منسجم می کند.

اسماعیلی تاکید کرد: ویژگی اصلی انقلاب اسلامی ایثار و شهادت است؛ مکتبی که امام راحل (ره) بنیان گذاشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داده اند و بزرگانی مانند حاج قاسم آن را برای ما زنده نگه داشته اند و این مسیر نورانی به نام مکتب حاج قاسم از سوی معظم له نامگذاری شده و نشان دهنده راهی است که باید طی شود.

وی با اشاره به برخی از فعالیت ها و ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما ماموریتی جز انجام آرمان‌های انقلاب اسلامی که با خون شهیدان امضا شده است، نداریم و کارهایی که انجام می‌شود با نگاه وظیفه است و باید همه ماموریت‌ها در راستای احیای این مسیر قرار بگیرد. دولت مردمی نیز گامی را در مسیر تحقق اهداف انقلاب و شهدا برمی دارد. یکی از ماموریت های اصلی ما در همه بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فرهنگ شهادت و حمایت از آرمان‌ها و فرهنگ مقاومت و استکبار ستیزی است که باید در این مسیر قرار بگیریم. 

اسماعیلی با اشاره به برخی اقدامات حوزه سینمایی و همچنین فعالیت‌های نمایشی، هنرهای تجسمی و... تاکید کرد: سینما باید به تحکیم فرهنگ شهادت بپردازد. همچنین تئاتر و هنرهای تجسمی، حوزه اطلاع‌رسانی، رسانه و ... باید در خدمت تحقق اهداف فرهنگ شهادت قرار بگیرد. 

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: سینما باید هنر پاک انقلابی و ایثارگری‌ ها، شهادت و مرارت هایی که پدران و مادران شهدا متحمل شده اند را به تصویر بکشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید تلاش می‌کند همه امکانات خود را بسیج کند تا در مسیر تولید محتوا در این زمینه قرار بدهد و از تمامی اهالی فرهنگ هنر و رسانه می‌خواهم در این مسیر به این وزارتخانه کمک کنند.

وی افزود: ما در روزهای منتهی به هفته دفاع مقدس قرار داریم لذا از این تریبون استفاده می کنم و به همه شهدای پرفضیلت هشت سال دفاع مقدس سلام و درود می فرستم و از رشادت های آزادگان شهدا و ایثارگران دفاع مقدس تقدیر می کنم.

اسماعیلی اظهارامیدواری کرد که این حرکت در مسیر بزرگداشت شهدا ادامه داشته باشد و با پوشش خوب رسانه ای، همه مردم از آن بهره مند شوند.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این آیین با اشاره به برگزاری سه‌شنبه‌های تکریم ادامه داد: این اقدام از سال گذشته آغاز شده و یکی از اقدامات قابل تقدیر است که در دوره دوم آن با نگاه تقدیر از مادران شهدا برگزار می شود. هدف اول آن تقدیر از زحمات خانواده شهدا و همچنین هدف دیگر ترویج فرهنگ شهادت است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ شهادت ادامه داد: در گذشته اقدامات و کارهای خوبی در این زمینه شده و در دوره جدید نیز به صورت ویژه به موضوع فرهنگ شهادت پرداخته می‌شود. درحوزه نمایشی و حوزه‌های فرهنگ و هنر به این بخش خواهیم پرداخت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موضوعات و آثار این حوزه حمایت می کند.

عضو کابینه سیزدهم درباره نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس در دوره جدید فعالیت های این وزارتخانه گفت: موضوع دفاع مقدس موضوع تخصصی است که ما در مکتب انقلاب اسلامی آن را به عنوان یک چتر به حساب می آوریم که همه فعالیت های ما باید در زیر آن قرار بگیرد. بنابراین می توانیم فرهنگ و ارزش های مکتب شهادت را ادامه دهیم  و امیدواریم در چهار سال آینده برنامه ها و اتفاقات جدیدی در این زمینه انجام پذیرد.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد انقلاب اسلامی است و با همه وجود در خدمت اهداف انقلاب هستیم و از همه هنرمندان و اهالی فرهنگ که در این موضوع دارای آثاری هستند حمایت می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند برگزاری جشنواره آینده فیلم فجر ادامه داد: از جزئیات روند این جشنواره در دوره آینده مطلع هستم و با مسئولان مرتبط جلسه داشته ام. بر اساس گزارش‌هایی که رسیده پیش‌بینی من این است فیلم های خوب و ارزشی برای جشنواره آینده به نمایش درخواهد آمد؛ البته در کنار سایر همه آثاری که اهالی فرهنگ و هنر آماده می کنند، باید بدانیم این کارها قبل از سیاست‌گذاری دوره جدید اتفاق افتاده، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین زمان هم کارهای خوبی در راه است. 

وی ادامه داد: از مسئولان فعلی این جشنواره خواسته ام بدون کمترین فوت وقت و کمترین رخوتی، فعالیت های خود در این زمینه را ادامه بدهند و با انتصاب دبیر جدید این جشنواره نیز مسیر جشنواره به لحاظ اجرایی و محتوایی در مسیر روشنی قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی با اشاره به مساله معیشت اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با توجه به شروع کرونا گفت: حوزه تئاتر، سینما و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری متاثر از شیوع ویروس کرونا است. در روز ملی سینما با موافقت رئیس جمهور محترم، پیشنهاد بسته حمایتی را در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار دادیم.

 وی ادامه داد: همکارانم در بخش های مختلف در چارچوب مشخص آماده گفت و گو با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستند و اولین گفت و گو با  هنرمندان حوزه تجسمی خواهد بود. برنامه گفت و گو با اصحاب فرهنگ هنر و رسانه را از استان‌ها آغاز کردیم و همه اصناف هنری سخنان خود را بیان کردند. با همه بخش ها در همه استان‌ها این جلسات وجود دارد و من در هر سفر استانی که خواهم داشت خود را مکلف به گفت و گو با اصحاب فرهنگ هنر و رسانه می‌دانم.

در این آیین با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار کرمان و دیگر مدیران استانی از خانواده شهید جهانگیر صدقی ده‌زیاری از شهدای لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس که از ایشان به عنوان بیسیم چی سردار سلیمانی نیز یاد می شود، تجلیل شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: