اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - 12 September 2021
سفر رافائل گروسی به تهران و بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی چشم‌انداز مثبتی در تعاملات ایران و آژانس ایجاد کرده است.
بیانیه مشترک ایران و آژانس؛ حاشیه‌سازان در بن‌بستبه گزارش عصرپرس، بیانیه مشترک ایران وآژانس در پایان دیدار رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی مهر پایانی بر حاشیه سازی رسانه‌های غربی برای تنش‌زایی بر سر برنامه هسته ای ایران بود

رافائل گروسی که شامگاه شنبه با استقبال بهروز کمالوندی وارد تهران شده بود، امروز به سازمان انرژی اتمی رفت و با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پیرامون مباحث مرتبط تبادل نظر کرد. محمد اسلامی در نخستین دیدار خود در کسوت ریاست سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با گروسی مذاکرات با مدیر کل‌ آژانس را خوب و سازنده توصیف و تاکید کرد: روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کل مسائل فی‌مابین اساسا فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در این روابط ندارد، گفت: تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفت و گوهای خود را ادامه دهیم همچنین توافق کردیم گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند.

وی از تفاهم دو طرف برای ادامه مذاکرات در حاشیه اجلاس آینده(کنفرانس عمومی) شورای حکام آژانس خبر داد و گفت: قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر و با مقامات مذاکره کند.

 طی  هفته‌های اخیر یکی از موضوعات مهم چالشی بین ایران‌ وآژانس بحث اطلاعات دوربین‌های سایت‌های هسته‌ای ایران بود. طبق توافقی که ایران وآژانس در بهار امسال داشتند، قرار شد ایران اطلاعات مندرج در دوربین‌ها را حفظ کنند و بعد از رفع تحریم‌ها این اطلاعات در اختیار آژانس قرار بگیرد با این حال و با طولانی شدن فرایند گفت و گوها مهلت تعیین شده به پایان رسید.

اسلامی امروز همچنین از توافق برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی خبر داد و گفت: قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام دهند. طبق پادمان کارت‌های حافظه در ایران نگهداری و پلمپ می‌شود مقرر شده همان جا کارت‌های قدیمی را پلمپ کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.

رییس سازمان انرژی اتمی اعتمادسازی را موضوع حائز اهمیت برای دو طرف عنوان کرد و گفت: برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و این که اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه های هسته ای ایران نقش موثرتری ایفا کرده و به پیشرفت فناوری هسته ای ایران کمک کند.

رافائل گروسی هم در این کنفرانس مطبوعاتی ملاقات خود با اسلامی را حاوی معنای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.

مدیر کل آژانس اظهار کرد: ظرف کمتر از دو هفته کنفرانس عمومی در وین بر گزار خواهد شد و این یکی از مهمترین رویدادهای هسته‌ای در جهان است و خوشحالم که دکتر اسلامی سرپرستی هیات ایرانی را در این دوره از رویدادها برعهده دارد وی با بیان اینکه ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس در ایران بسیار مهم است، گفت: این موضوع یک ضمانت‌نامه مهم برای آژانس و جهان محسوب می‌شود و ما می توانیم در این چارچوب به ایران کمک کنیم و توافقات مثبت بعدی را هم داشته باشیم.

اظهارات گروسی و اسلامی در بیانیه مشترک هم به نوعی منعکس شد. طرفین در این بیانیه روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

 این دیدار و بیانیه مشترک مهر پایانی بر حاشیه‌سازی دشمنان ایران در قبال تعاملات ایران و آژانس به شمار می‌رود. طی هفته های اخیر گزارش گروسی دستاویزی برای تخریب مناسبات ایران وآژانس شده و برخی رسانه ها تلاش میکردند با تخریب مناسبات دو طرف این وضعیت را به شرایط غیر قابل بازگشت برسانند. مقامات اسرائیلی تلاش کردند با سوء استفاده از گزارش جدید آژانس جمهوری اسلامی را تهدید کنند.

در همین زمینه نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی درباره گزارش اخیر آژانس اظهار کرد: این گزارش ثابت می‌کند ایران در حالی که تعهدات بین المللی خود را نقض می‌کند، برنامه خود برای توسعه سلاح هسته‌ای را پیش می‌برد.  این مقام صهیونیست به زعم خود خواهان واکنش مناسب و سریع بین المللی به اقدامات شدید ایران شد.

اما با سفر مدیر کل آژانس بین المللی به ایران و دستیابی به تفاهم که در بیانیه مشترک ایران وآژانس نمود یافت، برنامه تندروهای اسرائیلی بار دیگر با دیوار سخت تدابیر دیپلماسی ایران روبرو شد./ ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: