اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - 01 September 2021
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات به قدرت سایبری برای محافظت از کشور در برابر خطرات جنگ نرم و هوشمندانه منجر خواهد شد.
شبکه ملی اطلاعات به قدرت سایبری منجر می‌شودبه گزارش عصرپرس، ابوالحسن فیروزآبادی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران که از طریق فضای مجازی برگزار شد، افزود: امروزه توسعه فضای مجازی باعث شده که در دنیا مفهومی به نام قدرت نرم شکل بگیرد که این قدرت اصیل در عرصه‌هایی مانند جنگ‌های جدید و هوشمند کارآمدتر است.

وی اظهار داشت: اگر کشوری فاقد شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های مناسب سایبری باشد مانند این است که در چنین جنگی، سلاح ندارد و بدون اسلحه وارد مقابله با دیگران شده است که آسیب پذیری بیشتر به‌همراه دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی از مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات به حفظ دارایی های معنوی و غیر مادی و هویت مجازی و صیانت از مردم و حریم خصوصی آنها اشاره و بیان کرد: وقتی برخی از شرکت های بزرگ به خود اجازه می دهند که کاربری برخی افراد را در شبکه ها حذف کنند یعنی دارایی‌های معنوی ما در امان نیست و هویت مجازی بدون شبکه ملی اطلاعات آسیب پذیر است.

فیروزآبادی با بیان اینکه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات برای استفاده از مزایای فضای مجازی مانند اقتصاد خدماتی، اشتغال،  خلق دارایی و مهار بحران هایی مانند همه گیری کووید-۱۹ ضروری است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم این بسترها را بر روی شبکه جهانی قرار دهیم که حکمرانی ملی را به رسمیت نمی‌شناسد و در چارچوب ارزشگذاری خود عمل می‌کند.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات کشور یکی از مهمترین آنها را ابهام در مفهوم آن دانست و گفت: نگاه متفاوتی درباره این شبکه در کشورمان وجود داشت که برخی از آنها افراطی بود و آن را شبکه‌ای جداگانه و بسته در چارچوب سرزمینی تعریف می‌کردند.

وی اضافه کرد: برای اینکه به نقطه تعادلی در این زمینه برسیم در سال‌های گذشته این موضوع به بحث گذاشته شد و امروز تصمیم روشنی درباره آن گرفته شده است که باید برای عملیاتی شدن آن اقدام شود.

فیروزآبادی یکی دیگر از چالش‌های این شبکه را مربوط به آمادگی سازمانی یا تشکیلاتی دانست و اظهار داشت: با وجودی که بر اساس مصوبات موجود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت اجرای این شبکه را به عهده دارد اما در ساختار این وزارتخانه به طور خاص ماموریتی در شرح وظایف مربوط به شبکه ملی اطلاعات تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات می‌گوید که به تنهایی نمی‌تواند این شبکه را به سرانجام برساند، گفت: برای داشتن شبکه ملی اطلاعات کارآمدی که بتواند در شبکه جهانی فضای مجازی، قلمروسازی کند نیاز به تحول در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه منظور از تحول در فضای مجازی، نگاه ابزاری نیست بلکه نیاز به بازمهندسی و بازمعماری دارد، افزود: این دیدگاه تاکنون در کشورمان چندان وجود نداشت و در حوزه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات، بیشترین تمرکز بر روی پیام‌رسان ها به‌صورت یک موضوع خاص بود.

وی ادامه داد: از طرفی نگاه وزارت ارتباطات نیز بیشتر به سمت شبکه ارتباطی بود و وقتی به سرویس دیتا و ارتباطی مناسبی در کشور رسیدند گفتند که ۹۰ درصد شبکه ملی اطلاعات را انجام دادند درحالیکه الزامات این شبکه فراتر از شبکه ملی ارتباطی بود و باید قلمروسازی کند.

فیروزآبادی یکی دیگر از چالش‌های شبکه ملی اطلاعات را اهمیت و وسعت موضوع دانست و تصریح کرد: ما امروز با جریان بزرگ جهانی شدن مواجه هستیم و در مواجهه با فناوری های جدید و برتر باید توان تجزیه و تحلیل را داشته باشیم تا راهبرد مناسبی را اتخاذ کنیم که این امر نیاز به شناخت نظام‌های شبکه ای جدید و ابعاد مختلف اقتصاد، شرکت‌ها و بازیگران این عرصه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه امروز کشورهای غربی با استانداردگذاری یک طرفه در زمینه توسعه اقتصاد از قوانین کشورها تخطی می‌کنند، گفت: عدم همکاری در این زمینه چالش بزرگی است که در کشور ما بدلیل تحریم‌ها، مضاعف شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امروزه تبعیت از قوانین کشورهای دیگر مورد توجه شبکه جهانی اینترنت و بازیگران بزرگ شبکه‌های ارتباطی قرار گرفته است تا از انحصار خودداری شود، اضافه کرد: اگر در زمینه آسیب‌های شبکه های اجتماعی بین کشورها همکاری وجود داشته باشد و روابطی در این زمینه شکل بگیرد دیگر نیازی به سرمایه گذاری جدید نیست اما به‌دلیل عدم همراهی آنها مجبور هستیم مشابه این شبکه‌ها را در کشور طراحی کنیم.

وی به مغایرت ذاتی ایجاد شبکه ملی اطلاعات با حکمرانی جهانی اینترنت نیز اشاره و بیان کرد: روز به روز کشورها در حال رسیدن به این نقطه نظر هستند که شبکه ملی اطلاعات داشته باشند و متوجه شدند که شبکه رها و بدون قلمرو وابسته به شرکت های بزرگ جهان و بدون ضابطه به ضرر همه کشورهاست.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این رویداد گفت: هدف از برگزاری کنفرانس انجمن رمز ایران، ارتباط هرچه بیشتر بین متخصصان و استادان این رشته با یکدیگر در جهت ارتقای آن و افزایش امنیت فضای مجازی کشور است.

هوشنگ طالبی با اشاره به اهمیت ایجاد رشته‌های جدید در این زمینه و بین رشته ای، افزود: امسال برای نخستین بار در این کنفرانس جایزه ویژه دکتر برنجکوب به تیم های فناور برتر در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات اعطا می‌شود./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: