اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 27 February 2017
9 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 29 جمادی الاول 1438 هجری و 27 فوریه 2017 میلادی
بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در نهم اسفند 1357ش با دستور امام خميني(ره) تاسيس شد. امام خميني(ره) فرمودند: "شوراي انقلاب اسلامي به موجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه ‏ها و عُمّال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلسله غيرقانوني از بيت‏ المال مسلمين اختلاس نموده ‏اند به نفع مستضعفان و كارگران و كارمندانِ ضعيف، مصادره و منقولات آن در بانك‏ها در شماره ‏اي به اسم انقلاب به اينجانب سپرده شود

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 9 اسفند 1395 ) به شرح زیر می باشد.

مرگ "احمدشاه قاجار" آخرين پادشاه سلسله قاجاريه در پاريس (1308ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 9 اسفند

احمدشاه قاجار پسر محمدعلي شاه قاجار در سال 1274ش (1314ق) در تبريز به دنيا آمد. وي در خردسالي به ولايتعهدي پدر دست يافت و در دوازده سالگي پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان و خلع محمد علي شاه، به مقام سلطنت رسيد. اما فاتحان تهران به علت صغر سن او، عضدالملك را به سمت نيابت سلطنت احمدشاه انتخاب كردند و سپس ابوالقاسم خان ناصرالملك،عهده دار اين سمت شد. وقتي احمد ميرزا به سن قانوني رسيد، طي مراسم پرهزينه‏اي، تاج‏گذاري كرد و رسماً قدرت را در دست گرفت.

صدور حكم "امام خميني"(ره) مبني بر تشكيل بنياد مستضعفان (1357ش)

بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، يك مجموعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است كه در نهم اسفند 1357ش با دستور امام خميني(ره) خطاب به شوراي انقلاب، تاسيس شد. امام خميني(ره) در قسمتي از فرمان خويش فرمود: "شوراي انقلاب اسلامي به موجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه ‏ها و عُمّال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلسله غيرقانوني از بيت‏ المال مسلمين اختلاس نموده ‏اند به نفع مستضعفان و كارگران و كارمندانِ ضعيف، مصادره و منقولات آن در بانك‏ها در شماره ‏اي به اسم انقلاب به اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضي، ثبت و ضبط شود تا به نفع مستمندان صرف گردد." به دنبال صدور اين فرمان از سوي امام خميني(ره) تشكيلاتي به نام بنياد مستضعفان جهت حفظ و حراست از اموال عمومي مصادره شده، توسط شوراي انقلاب تشكيل گرديد و اولين اساسنامه بنياد، مشتمل بر 25 ماده در هفتم تير 1358، تصويب و به تاييد شوراي انقلاب رسيد.

برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا (1381 ش)

دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در روز نهم اسفند ماه 1381 برگزار شد. در اين دوره از انتخابات شوراها، در حدود 220 هزار نفر از ايرانيان سراسر كشور براي حضور در عرصه دومين دوره شوراها اعلام آمادگي كرده بودند. با برگزاري اين دوره از انتخابات شوراها، 905 شورا در شهرها، 34 هزار و 205 شوراي روستايي و 17 شورا در شهرك‏هاي جمهوري اسلامي ايران استقرار يافت. اين در حالي است كه در دروه اول، فقط 742 شهر داراي شوراي شهر بودند.

روز ملي حمايت از حقوق مصرف کنندگان

موضوع حمايت از حقوق مصرف كنندگان از جمله اهدافي است كه دولت ها در جهت تامين منافع عمومي جامعه با اعمال سياست هاي حمايتي خود از آنها در مقابل خيل وسيع توليد و عرضه كنندگان كالا و خدمات دنبال مي نمايند . اين مسئله هر روز با پيشرفت تكنولوژي و استفاده از فناوري هاي جديد چهره تازه اي به خود گرفته و ابعاد گسترده تري پيدا مي كند. لذا موضوع حمایت ازحقوق مصرف کننده ایجاب می کند تا در کنار مسائل حقوقی ، تدابیری اتخاذ شود تا تولیدکنندگان با احساس مسئولیت و انگیزه بیشتری در جهت رعایت حقوق مصرف کننده به تولید و عرضه کالاها بپردازد .

شهادت شهید حمید محبی‌ پور (1359ش)

شهید حمید محبی‌پور، سوم خردادماه ۱۳۳۹ش در روستای فنیخی در نزدیکی (پنج کیلومتری) بستان چشم به جهان هستی گشود. حمید، آخرین فرزند خانواده‌ای فقیر بود. تحصیلات ابتدائی خود را در دبستان کمال‌الملک لشکرآباد اهواز به پایان رسانید، سپس در دبیرستان تربیت اهواز تحصیل کرد؛ اما به‌علت کمبود امکانات و فقر مالی تا سوم دبیرستان بیش‌تر نتوانست ادامه تحصیل دهد. حمید از کودکی علاقه شدیدی به تلاوت کلام‌الله مجید داشت، هر وقت فرصتی پیدا می‌کرد، در جلسات تعلیم قرآن مسجد جامع لشکرآباد حضور می‌یافت. در اوایل انقلاب، به خدمت مقدس سربازی رفت و بعد از دوره آموزشی به جزیره خارک اعزام گردید.

شهادت شهید محمود‌ پورهدایتی (1361ش)

زمستان ۱۳۴۰ش، کودکی با تولد خود به خانه محقر و کوچکی در روستای هرمزدآباد گرمی خاصی بخشید: شهید محمود‌ پورهدایتی. محمود، دوران ابتدایی خود را در دبستان هرمزدآباد گذراند و سپس تحصیلات خود را تا سوم دبیرستان ادامه داد. در کلاس‌های قرآن حضوری فعال داشت و در مراسم مذهبی، شور و شوق وصف‌ناپذیری از خود نشان می‌داد. در تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی نیز فعالانه شرکت می‌کرد.

مهندس قاسم اشراقی وزیر پیشین پست و تلگراف درگذشت(1349ش)

شعبه سوم دیوان کیفر کارکنان دولت به پرونده سوء استفاده در کارخانه قند اصفهان رسیدگی به عمل آورد(1354ش)

و در نتیجه هاشمی مدیرعامل محکوم به چهار سال زندان شد. حسین همدانیان صاحب کارخانه به مدتی که در زندان گذرانیده بود محکوم و آزاد شد

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانه ای در لندن اعلام کرد که محاکمه مخالفان سیاسی دولت ایران همچنان به طور غیر منصفانه انجام می گیرد.(1356ش)

عده ای از دانشجویان ایرانی در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران، نظم جلسه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را در ژنو بر هم زدند(1356ش)

و پس از ملاقات با وان بوون، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، با تقدیم نامه ای از این کمیته خواستند تا دولت ایران را نکوهش کند و گروهی را برای بررسی اوضاع به ایران بفرستد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، دانشجویان ایرانی که سفارت ایران را در برلن اشغال کرده بودند و به حبس و اخراج از آلمان شرقی محکوم شدند.(1356ش)

تظاهراتی در شهر بن از سوی جمعی حدود 30 نفر از دانشجویان ایرانی در نزدیکی مقر هیأت دیپلماتیک آلمان شرقی برپا گردید.(1356ش)

محمدعلی شاه امر به احضار ظفرالسلطنه حاکم تهران و وزیر جنگ داد. وقتی ظفرالسلطنه به حضور رسید شاه او را چوب فراوان زد و به زندان انداخت. (1286ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 9 اسفند

گناه ظفرالسلطنه این بود: چرا مسیر شاه بازدید کامل نشده بود.

به دستور مستوفی الممالک تمام روزنامه های تهران و ولایات توقیف شدند (1296ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 9 اسفند

احمدشاه آخرين پادشاه سلسله قاجاريه كه در 9 آبان 1304 از سلطنت خلع شده بود در سن 32 سالگي در پاريس به بيماري كليه درگذشت (1308ش)

از جنازه وي تشييع رسمي به عمل آمد و براي دفن به كربلا حمل شد. هيچيك از مقامات ايراني در تشييع جنازه او شركت نكردند.

دكتر ميلسپو ايران را ترك كرده و حقوق خود را تا آخر دي ماه 1324 به انضمام هزينه سفر دريافت كرد(1323 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 9 اسفند

به مناسبت مسافرت شاه به علت تحريكات عده اي بازار تهران تعطيل شد(1331 ش)

 و دستجاتي از مردم كه توسط مخالفين مصدق تحريك مي شدند در مقابل كاخ شاه اجتماع نموده و با تظاهرات شديد مانع مسافرت شاه شدند

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 29 جمادی الاول 1438 )

شهادت فقيه ارجمند "ملامحمد تقي بُرغاني" معروف به "شهيد ثالث" (1264ق)

ملامحمد تقي بن محمد معروف به شهيد ثالث در سال 1184 در برغان متولد شد و در قزوين، قم و اصفهان به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. سپس درعتبات عاليات از محضر شيخ جعفر كاشف الغطاء، صاحب رياض و سيد مجاهد بهره گرفت. وي بيشتر اوقات خود را صرف ترويج احكام دين مي‏كرد

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 27 فوریه 2017 )

آغاز جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد (1701م)

جنگ‏هاي شش ساله لهستان و سوئد در 27 فوريه 1701م با حمله سپاهيان سوئدي به فرماندهي پادشاه اين كشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود كه پادشاه لهستان در سال 1698 در اتحاد مثلث با روسيه و دانمارك عليه سوئد شركت كرده بود. سرانجام اين جنگ در سال 1706م با پيروزي سوئدي‏ها پايان يافت.

آغاز سلطه استعماري پرتغال بر برزيل (1509م)

نُه سال پس از كشف برزيل توسط مكتشفان پرتغالي، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر اين كشور، از 27 فوريه 1509م آغاز شد. تا سال 1822م كه برزيل مستقل شد، فرانسه و هلند چند بار تلاش كردند اين سرزمين وسيع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسيدند. پرتغالي‏ها در طول صدها سال، بيش از سه ميليون برده سياه‏پوست را از افريقا به برزيل بردند و در مزارع نيشكر، آنها را به كار اجباري واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‏پوستان بومي برزيل، باعث شد تا بارها در اين كشور قيام‏هايي عليه استعمارگران پرتغالي انجام شود كه همگي سركوب شد.

روز ملي و استقلال كشور "دومينيكن" در امريكاي مركزي (1844م)

سرزمين دومينيكن در سال 1492م توسط كريستف كلمبْ كشف و ضميمه امپراتوري اسپانيا شد. در سال 1801م در پي بيش از سه قرن استعمار اسپانيا بر دومينيكن، اين كشور توسط توسن لووِرتور رهبر انقلابي مردم هائيتي تصرف شد. اما در سال 1844م بر اثر شورشي كه در دومينيكن برپا شد، سپاهيان هائيتي مجبور به عقب‏نشيني شدند و دومينيكن در 27 فوريه همان سال استقلال يافت. امريكا در سال 1916م دومينيكن را اشغال كرد. اما بر اثر مخالفت‏هاي مردم دومينيكن، معاهده سال 1924م بين دو كشور منعقد شد و به موجب آن، نيروهاي امريكايى به تدريج دومينيكن را ترك كردند.

كشف سرزمين "ساخالين" در شرقي‏ترين قسمت كشور روسيه (1879م)

ساخالین جزیره‌ای‌است کشیده در شمال اقیانوس آرام که میان عرض‌های جغرافیایی ۴۵ °۵۰' و ۵۴°۲۴' شمالی جای گرفته‌است. جزیرهٔ ساخالین بزرگترین بخش از استان ساخالین کشور روسیه می‌باشد. بومیان این جزیره آینوها، اوروک‌ها و نیوخ‌ها می‌باشند.

آتش‏سوزي عمارت "رايشتاگ"، مجلس وحدت ملي آلمان (1933م)

آدولف هيتلر پس از احراز مقام صدراعظمي آلمان در 30 ژانويه 1933م، هنوز راه درازي براي رسيدن به قدرت مطلقه در پيش داشت، ولي اين راه دراز را در اثر حوادثي، در مدتي كمتر از شش ماه پيمود. در پايان چهارمين هفته زمامداري هيتلر، در روز 27 فوريه 1933م، ساختمان عظيم مجلس آلمان موسوم به رايْشتاك دچار آتش‏سوزي شد و هيتلر كه كمونيست‏ها را متهم به مشاركت در اين توطئه كرده بود با اعلام وضع فوق‏العاده، به سركوبي كمونيست‏ها و دستگيري سران و فعالان اين حزب پرداخت.

حمله هواپيماهاي ژاپني به واحدهاي متفقين در جريان جنگ جهاني دوم (1942م)

در جريان جنگ جهاني دوم، در 27 فوريه 1942م، حمله بزرگ هواپيماهاي ژاپني به واحدهاي دريايى متفقين آغاز شد. صحنه وقوع اين عمليات در درياي جاوه بود. در اين دريا كه جزو آب‏هاي اقيانوس آرام محسوب مي‏شود، تعداد زيادي از كشتي‏هاي جنگي امريكا، استراليا و انگليس متمركز شده بودند.

روز ملي و استقلال كشور "صحرا" و تأسيس جمهوري در اين كشور (1976م)

كشور جمهوري عربي صحرا در شمال غربي افريقا و در ساحل اقيانوس اطلس واقع گرديده و 284 هزار كيلومتر مربع وسعت و در حدود 300 هزار نفر جمعيت دارد كه پيش‏بيني مي‏شود جمعيت صحرا تا سال 2025م در حدود 740 هزار نفر گردد. از شهرهاي مهم آن داخله، سماره و بوكراع قابل ذكرند.

درگذشت "ايوان پاوْلوف" پزشك و زيست شناس بزرگ روسي (1936م)

تقویم تاریخ دوشنبه 9 اسفند

ايوان پتروويچ پاولوف، پزشك و زيست‏شناس بزرگ روسي در 14 سپتامبر 1849م در روسيه متولد شد. ايوان ابتدا به تحصيل علوم مذهبي پرداخت و از همان زمان به علوم طبيعي تمايل پيداكرد. وي تحصيلات خود را در طب ادامه داد تا اين‏كه در اين رشته فارغ التحصيل گرديد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: