اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 27 February 2017
وزیر نیرو در اولین کنفرانس بین المللی تغییراقلیم خبر داد
وزیر نیروگفت: 1.4 میلیارد مترمکعب از مجموع 1.8 میلیارد مترمکعب سیلاب های اخیر کشور پشت سدها ذخیره شده است و اگر برخی سدها نظیر سلمان فارسی استان فارس نبود، تعدادی از شهر ها بطور کامل تخریب می شدند.
ذخیره سازی1.4 میلیارد مترمکعب سیلاب های اخیر کشور

سرویس اقتصادی عصرپرس: حمید چیت چیان وزیر نیرو در نخستین همایش بین المللی تغییر اقلیم در محل وزارت نیرو گفت:  تغییر اقلیم یعنی تغییرات بلندمدت شرایط آب و هوایی که همه ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار داده است و تهدیدی برای زندگی نسل حاضر و نسل های آینده است.
به گزارش خبرنگار عصرپرس، وی درادامه انتشار گازهای گلخانه های را از عوامل  گرمایش زمین  دانست و گفت: تغییر اقلیم می تواند به پدیده هایی نظیر ذوب یخچالهای طبیعی، خشکسالی های مستمر، وقوع طوفان های مختلف و سیلاب ها و ... منجر شود.
وزیر نیرو گفت: در مقایسه با دو دهه گذشته شاهد کاهش 10 درصدی بارش ها در کشور هستیم  و حدود 1.5 درجه دمای کشور افزایش یافته که این مساله 25 میلیارد مترمکعب تبخیر منابع آب و از دسترس خارج شدن آنها را به دنبال داشته است.
چیت چیان گفت: افزایش 20 درصدی روان آب ها، کاهش 15 درصدی حجم آب های زیرزمینی، کاهش بارش برف در قیاس با باران، افزایش 200 متری خط تراز برف در ارتفاعات و کاهش پایداری منابع برف، افزایش تعداد دفعات باران های غیرموثر کمتر از پنج میلیمتر از جمله نشانه های تغییر اقلیم در ایران است.
وزیر نیرو افزود: در نتیجه این تغییر، امروز در اغلب شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب مواجه ایم و با رشد جمعیت و کاهش بارش ها این موضوع پیچیده تر شده است.
وی اظهار داشت: بروز این پدیده ها در استان های خوزستان، فارس و هرمزگان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده است.
چیت چیان بیان کرد: خشک شدن تالاب ها، تشدید پدیده گرد و غبار در استان های جنوبی و غربی کشور و حتی شهرهای مرکزی سایر پیامدهای پدیده تغییر اقلیم در کشور است.
وی ادامه داد: این پدیده همراه با افزایش رشد جمعیت، تاثیرات پردامنه ای را در بخش های مختلف زندگی مردم داشته که نخستین آنها مساله سلامت افراد است و علاوه بر آن بر اقتصاد جامعه نیز تاثیرگذار می گذارد.
وزیر نیرو در ادامه  با اشاره به منفی شدن تراز آب های زیرزمینی در برخی مناطق کشورگفت:  با توجه به اینکه در گذشته با عمق 20 متر چاه می توانستیم از منابع آب زیر زمینی در کشاورزی استفاده کرد اما در حال حاضر در برخی شهرها مانند استان فارس عمق  این چاه ها به 500 متر رسیده که نشان از کاهش آب های زیر زمینی  است که موجب  مشکلات  اقتصادی در بخش  کشاورزی  می شود.
وی درادامه افزود: این مشکلات  می تواند با خود اثرات اجتماعی نظیر مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، گسترش سکونتگاه های غیر رسمی، اختلاف بین استان ها و حتی شهرستان ها در یک استان و مناطق گوناگون در یک شهر و منطقه را به دنبال داشته باشد.
وی تاکید کرد: امروز جهان با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و در این راستا باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.
چیت چیان بر لزوم اصلاح برنامه ها از سوی مدیران همسو با این پدیده و نتایج آن تاکید کرد و گفت: سازگاری با این شرایط نخستین راهکاری است که در کشورهای مختلف جهان برای مقابله با تغییر اقلیم پیشنهاد می شود.
وی افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، توسعه فناوری های متناسب با تغییرات اقلیم (که نیازمند تغییر اساسی در استفاده از فناوری هاست) و مدیریت مخاطرات سوانح و بلایا دیگر راهکارهای این مساله است.
وزیر نیرو با اشاره به پیوستن ایران به معاهده کاپ 21 پاریس و کاهش گازهای گلخانه ای گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تلاش برای رساندن ظرفیت آن به 7500 مگاوات تا سال 2030 میلادی از جمله اقدام های انجام شده توسط وزارت نیرو در این مسیر است.و تا کنون 16 درصد از مجموع 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور از انرژی های برقابی و بادی تامین شده است.
چیت چیان تصریح کرد: ارتقاء بازدهی نیروگاه های حرارتی، استفاده از توربین های کلاس F، مدیریت مصرف آب و انرژی، جمع آوری گازهای فلر توسط وزارت نفت، تجدیدنظر در فعالیت های سازه ای و کنار گذاشته شدن 50 سد از برنامه ساخت، ابلاغ آب قابل برنامه ریزی در همه 609 دشت کشور و تعیین حداکثر آب مورد استفاده در بخش های مختلف، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و کاهش سالیانه 11 میلیارد مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی از جمله این اقدامات بوده است.
 وی در ادامه گفت: در جهان چهار رویکرد اصلی برای مقابله با شرایط تغییر اقلیم وجود دارد که سازگاری با اقلیم اولین گام است؛ یعنی باید شیوه زندگی خود را با شرایط جدید تطبیق داد.
وزیر نیرو ادامه داد: کاهش مصرف آب می تواند یکی از راهکارها در این زمینه باشد. بطور نمونه این مهم در بخش کشاورزی با بکارگیری فناوری های جدید امکانپذیر است؛ یعنی بدون اینکه به میزان تولید محصولات کشاورزی لطمه بخورد، مصرف آب کشاورزی کاهش می یابد.
وی راهکار دوم را تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عنوان و گفت:: اقدام هایی که در این زمینه انجام می شود، با دارا بودن آثار بین المللی بر کره خاکی تاثیرگذار بوده و با مشارکت همه کشورهای جهان امکانپذیر می شود.
چیت چیان خاطرنشان کرد: امروز باید از فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری جدید استفاده کنیم تا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تطبیق با شرایط اقلیمی جدید با سرعت بیشتری انجام شود.
وی گفت: مدیریت مخاطرات سوانح ناشی از تغییر اقلیم، اقدام دیگری است که در این زمینه می توان انجام داد.
وزیر نیرو با اشاره به سیلاب اخیر جنوب کشور، بیان داشت: اگر این سیلاب ها مدیریت نمی شد، بطور یقین حوادث سخت و دلخراشی رقم می خورد، اما با پیش بینی سامانه سیلاب و ایجاد آمادگی های لازم، تخلیه روستاها، مدیریت سدها و تخلیه بخشی از آب آنها (برای ذخیره سازی سیل در سدها) تا حد زیادی این موضوع مدیریت شد.
وی ادامه داد: در بودجه سال 1396 اجرای برنامه هایی نظیر مهندسی رودخانه ها، طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر (با درنظرگرفتن عوارض ویژه)، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و افزایش 1.5 برابری بازده آنها برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم پیش بینی شده است.
وزیر نیرو با اشاره به دبی لحظه ای 1800 مترمکعب بر ثانیه ای سد سلمان فارسی استان فارس در سیلاب اخیر، گفت: اگر این سد آمادگی پذیرش سیلاب را نداشت و برخی سدها نظیر سلمان فارسی استان فارس نبود، برخی شهر های بطور کامل تخریب می شدند./

* پروین مرادی *1200*

ذخیره سازی1.4 میلیارد مترمکعب سیلاب های اخیر کشور


نام:
ایمیل:
* نظر: