اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - 28 August 2021
تولید ۱۰۰ تن بذرهای مرتعی در سال ۱۴۰۰ برای احیا و توسعه مراتع کشور پیش بینی می شود.
پیش بینی تولید ۱۰۰ تن بذرهای مرتعی در سال ۱۴۰۰به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب گفت: نیاز سالانه کشور تولید ۵۰۰ تن بذر از ۷۰ گونه مختلف مرتعی است.

ترحم بهزاد افزود: تولید و کشت بذرهای مرتعی هر سال باید به منظور احیا و توسعه مراتع کشور انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال های ۹۸ و ۹۹ تولید بذور در ایستگاه های تولید بذرهای مرتعی به حدود ۴۴ تن رسید و این در حالی است که اکثر ایستگاه ها به صورت مخروبه و غیر فعال هستند.

بهزاد با بیان این که از ۲۲ ایستگاه تولید بذرهای مرتعی در ۱۸ استان کشور ظرف سه سال اخیر هفت ایستگاه فعال شده است، اظهار داشت: در سال جاری مقرر شده پنج ایستگاه تولید بذور مرتعی دیگر نیز فعال و مدیریت شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین تصمیمات در راستای ساماندهی ایستگاه های تولید بذرهای مرتعی، تمام ایستگاه های موجود در استان ها باید دارای طرح احاله مدیریت با بیلان اقتصادی باشند و مبنای احاله مدیریت ایستگاه ها، ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال تاکید کرد: بذرهای مرتعی تولید شده باید شناسنامه دار و دارای گواهی معتبر بذری باشند.

وی گفت: با توجه به این که همه ایستگاه های تولید بذرهای مرتعی موجود، سند انفالی دارند، از این رو طبق قانون، این ایستگاه ها قابل واگذاری نیستند و باید طبق ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع برای آنها طرح تهیه و مدیریت شوند.

بهزاد، ایستگاه های تولید بذرهای مرتعی را یک ظرفیت بالقوه برای تولید بذرهای مرتعی مورد نیاز در عملیات اصلاح و احیای بیولوژیک و بیو مکانیک مراتع دانست.

وی یادآور شد: ایستگاه های تولید بذرهای مرتعی از سال ۱۳۵۹ تجهیز و راه اندازی شدند و در زمان اعتبارات ملی توسط این ایستگاه ها تا ۷۱۸ تن بذر تولید و وارد عملیات بیولوژیک می شد.

بهزاد اظهار داشت: پس از استانی شدن اعتبارات و شوک ناشی از عدم جذب اعتبار توسط مدیران استانی و عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه استانی، تولید بذرهای مرتعی کاهش یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر: