اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 27 February 2017
اصغر فرهادی در هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار، دومین جایزه اسکار را این بار با فیلم «فروشنده» به دست آورد تا نامش در کنار معدود کارگردان هایی که این جایزه را دو بار دریافت کرده اند نظیر فلینی و برگمان در تاریخ ثبت شود.

اسکار بهترین فیلم خارجی بدون ویزا به خانه فرهادی رفت

سرویس فرهنگی عصرپرس: اصغر فرهادی برای دومین بار سینمای ایران را صاحب جایزه اسکار کرد. او که پیش از این با فیلم جدایی نادر از سیمین توانسته بود، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی را به دست بیاورد، در هشتاد و نهمین مراسم اسکار توانست با فیلم فروشنده به این جایزه را از آن خود و سینمای ایران کند.

اصغر فرهادی بهمراه ترانه علیدوستی، بازیگر نقش اول زن این فیلم در اعتراض به قانون ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا از شرکت در این مراسم خودداری کرده بودند.

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم اسکار حضور یافته بود، هنگام دریافت جایزه به نقل از فرهادی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کرد و گفت: برای احترام به مردم کشورم در مراسم اسکار شرکت نکردم.

در بیانیه اصغر فرهادی که انصاری آن را خواند، آمده است:

«افتخار بزرگی‌ است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.

متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. من در هم‌بستگی با مردم کشور خود و نیز کشورهایی که تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی و روادیدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار گرفته‌اند، از شرکت در آن خودداری کرده‌ام.

«تقسیم جهان به دو قطب «ما» و «دشمنان ما»، هراس‌افکنی و توجیهی فریب‌کارانه برای تجاوز و جنگ است» جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم

دراین مراسم، انوشه انصاری، اولین زن ایرانی که به فضا سفر کرده است بهمراه فیروز نادری، مدیر کل اکتشافات منظومۀ خورشیدی در ناسا در این مراسم به نمایندگی از اصغر فرهادی جایزۀ اسکار را دریافت کردند.

همچنین دراین مراسم چهرۀ بهترین بازیگران مرد و زن، بهترین فیلم و بهترین کارگردان مشخص شدند.

بهترین کارگردان

در این مراسم، دامین شازل جایزۀ بهترین کارگردان را برای فیلم لالالند از آن خود کرد. این فیلم که در زبان فارسی به نام سرزمین هپروت ترجمه شده است، در 14 بخش مختلف از جمله بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین موسیقی و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت اسکار بود.

بهترین بازیگر مرد و زن

کیسی افلک برای بازی در فیلم منچستر کنار دریا بهترین بازیگر مرد شناخته شد و جایزۀ اسکار در این بخش را به خود اختصاص داد. اما استون نیز برای بازی در فیلم لالالند جایزۀ بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

بهترین موسیقی

جاستین هورویتز که در بخش بهترین موسیقی فیلم نامزد اسکار شده بود دو اسکار بهترین ترانه و بهترین موسیقی متن را برای فیلم «لالالند» یا سرزمین هپروت را به خود اختصاص داد.

بهترین فیلم مستند

«وایت هلمتز» یا کلاه سفیدها نیز که در بخش بهترین مستند نامزد دریافت اسکار شده بود توانست این جایزه را از آن خود کند. این فیلم به گروهی با همین نام در سوریه می پردازد که به امدادرسانی در مناطق جنگی مشغول هستند.

دیگر بخش ها

ویولا دیویس نیز برای بازی در فیلم حصار اسکار بازیگر زن نقش دوم را از آن خود کرد.

انیمیشن اتوپیا ساختۀ دیسنی لند نیز اسکار بهترین فیلم در این بخش را کسب کرد.


اسکار بهترین فیلم خارجی بدون ویزا به خانه فرهادی رفت

نام:
ایمیل:
* نظر: