اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 23 February 2017
5 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 25 جمادی الاول 1438 هجری و 23 فوریه 2017 میلادی
دو روز پس از تصرف منطقه استراتژيك فاو در جريان عمليات بزرگ والفجر 8 به درخواست عراق و هفت كشور اتحاديه عرب، جلسه شوراي امنيت تشكيل شد و شورا در جلسه پنجم اسفند 1364، قطعنامه 582 را تصويب كرد.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 5 اسفند 1395 ) به شرح زیر می باشد.

شروع فعاليت شركت هواپيمايي ملي ايران و روز هما (1340ش)

در آستانه سالروز فعاليت « هما » هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران هستيم ، همايي كه روزگاري در اوج قدرت و افتخار آفرين براي كشورمان بود و در طول دوران پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در خط مقدم و پس از آن نيز عليرغم تحريمهاي گسترده دشمنان به موفقيت هاي چشمگيري در زمينه هاي مختلف از جمله جايگزيني نيروهاي كارآمد به جاي پرسنل خارجي و سپس به ساخت قطعات و تعميرات اساسي هواپيماها دست يافته است.

آغاز عمليات متوسط والفجر 9 در استان سليمانيه توسط سپاه (1364 ش)

در حالي كه عمليات بزرگ و پيروزمند والفجر 8 در شبه جزيره فاو ادامه داشت، عمليات والفجر 9 در تاريخ پنجم اسفندماه 1364 ش با رمز يااللَّه در جبهه شمالي چوارتا در منطقه‏اي به وسعت 200 كيلومتر مربع در استان سليمانيه عراق آغاز شد و تا نهم اسفند به طول انجاميد. هدف اين عمليات آزادسازي ارتفاعات آزادسازي ارتفاعات مهم اين منطقه و پراكنده كردن نيروهاي عراقي از جبهه‏هاي جنوبي بود.

صدور قطعنامه 582 شوراي امنيت سازمان ملل درباره جنگ عراق با ايران (1364 ش)

دو روز پس از تصرف منطقه استراتژيك فاو در جريان عمليات بزرگ والفجر 8 به درخواست عراق و هفت كشور اتحاديه عرب، جلسه شوراي امنيت تشكيل شد و شورا در جلسه پنجم اسفند 1364، قطعنامه 582 را تصويب كرد. در اين قطعنامه با يادآوري شش سال درگيري شورا با مسأله و با ابراز نگراني نسبت به طولاني شدن درگيري و تعهد اعضاي سازمان ملل به حل و فصل صلح‏آميز اختلافات و يادآوري تعهّد اعضا به خودداري از كاربرد گازهاي خفه كننده و مسموم در جنگ‏ها و تاكيد بر غيرقابل قبول بودن كسب اراضي از راه زور، از اقدامات اوليه‏اي كه سبب بروز و ادامه منازعه شده، ابراز تاسف گرديده است.

عمليات كوچك ظفر 6 در استان كركوك عراق توسط سپاه (1366 ش)

عمليات ظفر 6 ، در 5 اسفند 1366 در استان كركوك عراق، با هدف آزادسازي ارتفاعات منطقه، در سه محور انجام گرفت. قواي اسلام در اين عمليات با تسلط بر جاده‏هاي منطقه، ضمن عكس العمل به موقع و شايسته در برابر پاتك دشمن، شكست سنگيني را به مزدوران بعثي تحميل كردند.

روز بزرگداشت دانشمند شهير امامي "خواجه نصيرالدين طوسي"

ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصيرالدين طوسي و ملقب به استاد البشر و محقق طوسي در سال 597 ق در طوس به دنيا آمد. وي در ابتدا علوم عقلي و نقلي و حكمت مشاء را آموخت و در سال‏هاي بعد رياضيات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبيات را خواند به طوري كه در علوم روز به تبحر و استادي تمام رسيد.

روز مهندسي

در قديم مهندس به شخصي اطلاق مي شده كه به علم هندسه آگاهي مي داشت. روزپنجم اسفند در تقويم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايراني "خواجه نصرالدين طوسي " و "روز مهندسي" اعلام شده است. هفتصد و پنجاه و چهارسال از درگذشت دانشمند بزرگ ايراني خواجه نصرالدين طوسي مي‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهاي علمي و آراء اين دانشمند ايراني محل رجوع است. خواجه نصرالدين طوسي از بزرگترين فلاسفه و رياضي‌دانان و دانشمندان ايراني است كه پس از بزرگاني مانند "فارابي"، "ابوريحان بيروني"، "ابوعلي سينا" و "رازي " ظهور كرد .

اعلام شد که ایران دو میلیارد تومان اسلحه جدید خریداری خواهد کرد(1351ش)

سواران بختیاری در بازار تهران دست به تظاهرات علیه علاء السلطنه زده به حمایت از صمصام السلطنه تیراندازی کردند و در نتیجه یک نفر مقتول و 15 نفر زخمی شدند. (1291ش)

در شهرهاي قم، قزوين، سمنان، دامغان و كاشان حكومت نظامي اعلام شد و رؤساي ژاندارمري به حكومت نظامي منصوب شدند ( 1299 ش)

ماژور علي خان صاحب منصب ژاندارمري و دوست نزديك سيد ضياء الدين با ارتقاء به درجه كلنلي به رياست ژاندارمري منصوب شد (1299 ش)

سرهنگ احمد نخجوان كه مدت سه سال در اروپا فن خلباني آموخته بود با يك فروند هواپيمايي خريداري وارد تهران شد و استقبال شاياني از وي به عمل آمد (1304ش)

عماد السلطنه فاطمي شهردار تهران شد.(1321 ش)

محمد ساعد مراغه از نخست وزيري كناره گيري كرد ولي مجدداً از طرف شاه مأمور تشكيل دولت شد. (1328 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 25 جمادی الاول 1438 )

درگذشت "ابن يعيش" اديب و عالم عرب در حَلَب(643 ق)

ابوالبقا يعيش بن علي بن يعيش معروف به ابن يعيش، اديب نحوي و از بزرگان نحو و فنون عربي است. او در شهرهاي حَلَب، موصل و دمشق، نحو و حديث آموخت و پس از تكميل مراحل تحصيلي به تدريس مشغول شد. شهرت ابن يعيش بيشتر در علم نحو بود و شاگردان بسياري از محضر درس اين عالم بزرگ، كسب فيض كردند.

درگذشت "نورالدين علي بن عبدالعالي عاملي" عالم بزرگ شيعه(938 ق)

ابوالقاسم نورالدين علي بن عبدالعالي عاملي ميسي معروف به ابن مفلح از بزرگان و متبحرين علماي شيعه قرن دهم هجري است كه با محقق كرَكي معاصر و از اساتيد شهيد ثاني مي‏باشد. وي عالمي محقق و زاهد و عابد و به عَلاّمةُ العُلَما معروف بود. شرح جعفريه‏ي محقق كَرَكي و شرح صِيَغُ العُقود و الايقاعات از اوست.

رحلت استاد برجسته ‏ي حوزه‏ي علميه ‏ي قم، آيت ‏اللَّه "ميرزا محمد فيض قمي" (1370 ق)

ميرزا محمدفيض قمي از نوادگان ملا محسن فيض كاشاني در سال 1293 ق در شهر قم به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه در قم و تهران، براي تكميل تحصيلات خود راهي عتبات عاليات گرديد و از محضر علامه سيد محمدكاظم يزدي طباطبايى، آخوندملا كاظم خراساني، آقا شيخ فتح‏اللَّه اصفهاني و سيد محمدتقي شيرازي بهره برد. سپس به قم مراجعت كرد و حوزه‏ي درسي تشكيل داد و به تعمير اساسي مدرسه فيضيه پرداخت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 23 فوریه 2017 )

آغاز حمله ارتش "ناپلئون بُناپارت" به سرزمين شام (1799م)

در پي تصرف مصر در ژوئيه 1798م توسط ناپلئون بُناپارت فرمانده ارتش فرانسه، وي حمله به سرزمين شام كه متشكل از سوريه، لبنان، اردن و فلسطين بود را آغاز كرد. تهاجم ناپلئون به مصر براي ضربه زدن به انگليس در مستعمرات اين كشور بود. اما دليل حمله ناپلئون به شام كه بخشي از قلمرو امپراتوري عثماني به شمار مي‏رفت، اعلان جنگ پادشاه عثماني به فرانسه بود. در اين حمله كه در 23 فوريه 1799م انجام شد، اگر چه ناپلئون درابتدا، پيروزي‏هايى به دست آورد، اما به دليل حمايت انگليس و روسيه از عثماني و هم‏چنين وخامت اوضاع در فرانسه، وي ناچار شد به كشورش بازگردد.

مرگ "جان كوينسي آدامْزْ" ششمين رئيس جمهور امريكا (1848م) (ر.ك: 11 ژوئيه)

وی فرزند جان آدامز دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است متولد ایالت ماساچوست . او به عنوان کاردار سفارت در سال‌های ۱۷۹۴ تا سال ۱۷۹۶ توسط جرج واشینگتن به هلند و در سال ۱۷۹۶ به پرتغال فرستاده شد. بعد پدرش در پی توصیه جرج واشینگتن او را در سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱ به پروس فرستاد . ...

برگزاري كنفرانس "لندن" با شركت كشورهاي اروپايي (1871م)

در 23 فوريه 1871م، كنفرانس لندن باشركت نمايندگان دولت‏هاي اروپايي در پايتخت انگليس تشكيل‏شد. اين كنفرانس به ابتكار انگليس برپا گرديد و علت اصلي تشكيل آن، بررسي مسئله پيروزي آلمان بر فرانسه و جلوگيري از قدرت روزافزون آن بود. در كنفرانس لندن، مهم‏ترين مسايل كشورهاي اروپايي و مستعمرات آنها در جهان، مورد بررسي قرار گرفت.

كشف فلز "آلومينيوم" توسط "مارتين هال" امريكايي(1886م)

در 23 فوريه 1886م پس از آزمايش‏هاي مستمر، فلز آلومينيوم توسط مارتين هال، كاشف و شيمي‏دانِ امريكايى كشف شد. آلومينيوم، فلزي سفيد و سبك است و به خوبي وَرق مي‏شود. اين فلز كه داراي استحكام زيادي بوده و در مقابل خوردگي مقاومت دارد، حرارت و برق را به خوبي هدايت مي‏كند و نسبت به آهن سبك‏تر است. آلومينيوم امروزه كاربردهاي متعددي درفعاليت‏هاي صنعتي و غير صنعتي دارد و در ساختن هواپيما، اتومبيل، ظروف آشپزخانه و... استعمال مي‏شود.

كشف سرزمين‏هاي "گينه جديد" و "تاسماني" در قاره اقيانوسيه (1644م)

تاسمانی در ۲۰۰ کم جنوب پاره شرقی قاره اقیانوسیه، جای گرفته است و تنگه بس این دو توده خشکی را از هم جدا می‌کند . مرکز آن شهر هوبارت است.

درگذشت "پل لويي كلودل" شاعر و سياست‏مدار فرانسوي (1955م)

پل لويى كلودل سياست‏مدار و نويسنده فرانسوي در 6 اوت 1868م در فرانسه متولد شد و در جواني تحصيلات مدرسه علوم سياسي را به پايان برد. وي در دبيرستان، تحت تاثير آموزش غيرمذهبي، ايمان خانوادگي خود را از دست داد اما در حدود بيست سالگي بر اثر تحولي روحي، نور ايمان بر دلِ كلودل راه يافت و قدرت مافوق الطبيعه بر او عرضه كرد. پس از آن، طي چهار سال، به كارآموزي مذهبي پرداخت تا جايى كه پايه‏هاي ايمان در وجودش قوت گرفت.

روز ملي "گويان"

كشور جمهوري گويان داراي 214/969 كيلومتر مربع مساحت بر كرانه شمالي امريكاي جنوبي و در شرق ونزوئلا قرار گرفته است. جمعيت اين كشور بيش از 800 هزار نفر و از نژاد هند شرقي و سياه مي‏باشند. در گويان، دين مسيحي و هندو اكثريت دارد و زبان رسمي آن انگليسي مي‏باشد. پايتخت گويان، جورج تاوْنْ است.

نام:
ایمیل:
* نظر: