اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - 09 August 2021
در جلسه قرارگاه اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی مطرح شد:
مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حمایت‌های این وزارتخانه از فعالان صنایع‌دستی و گردشگری با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به‌منظور ایجاد اشتغال و رفع محرومیت در مناطق مختلف خبر داد.
حمایت از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمتبه‌ گزارش عصرپرس از میراث‌آریا، محمدحسین عسگرپور در جلسه قرارگاه اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به اهمیت تلاش‌های این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال در استان‌های مختلف، افزود: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی نشدن روستاها دستگاه‌های اجرایی به موقع ورود کردند و با در اختیار قرار دادن وام‌های ارزان‌قیمت به روستاییان برای ایجاد شغل از این کار جلوگیری کردند.

مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اضافه کرد: در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری هم این وزارتخانه با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و واگذاری وام‌های ۴ درصد به ایجاد بوم‌گردی‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی کمک کرد.

او اضافه کرد: برای ایجاد شغل چند هدف‌گذاری باید انجام شود. برای ایجاد قرارگاه محرومیت‌زدایی در ابتدا باید پایلوتی را در نظر بگیریم و بر روی آن بررسی انجام دهیم و آن را به صورت الگو برای بقیه استان‌ها نیز پیاده کنیم. به‌عنوان مثال می‌توان از کول‌بران استان کردستان یاد کرد که برای ایجاد اشتغال آنان پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ای با عنوان اشتغال کول‌بران داده‌ شد.

مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: برای ایجاد شغل پتانسیل‌هایی وجود دارد و ما می‌توانیم با منابع تسهیلاتی ۴ درصدی البته با رعایت قوانین و چارچوب وزارتخانه آنان را مورد حمایت قرار دهیم که این تسهیلات برای مشاغل خانگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای ایجاد کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عسگرپور گفت: ما آماده هرگونه همکاری برای ایجاد قرارگاه اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی هستیم. برای این کار باید زیرساخت‌های اساسی ایجاد کنیم که البته زمان‌بر است و نیاز به برنامه کوتاه‌مدت دارد که البته برخی از اقدامات ما برای این برنامه‌ها نیز ممکن است در سطح کلان نیاز به اقدامات ملی داشته باشند.

او در ادامه گفت: همچنین می‌توانیم در بخش پژوهشی و مطالعاتی نیز فعالیت داشته باشیم و صنایع‌دستی را از حالت دکوری و تزئینی خارج کنیم و در چرخه سبد خانوار قرار گیرد و کاربردی شوند. شاید این کار تأثیرگذارتر باشد.

حمایت‌های قرارگاه اشتغال‌زایی از فعالان صنایع‌دستی

علی میرحاجی مدیر اشتغال‌زایی قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی کل سپاه نیز در این نشست گفت: فردی که در منزل شاغل است از امنیت بیشتری برخوردار است و با فراغ خاطر و با قناعت به کار خود می‌پردازد ولی باز هم مطمئن نیست که هر ماه تولیدات خود را به فروش برساند، لذا باید برای تامین اشتغال و درآمد او برنامه‌ریزی کرد.

او افزود: قرارگاه اشتغال‌زایی شهید صالحی با همکاری کمیته امداد  زنان سرپرست خانوار و فعال حوزه صنایع‌دستی را شناسایی می‌کند و خدمات خرید تضمینی ارائه می‌دهد. فعالان و راهبران را شناسایی کرده و حمایت‌های‌مان را از آن‌ها به صورت حمایت‌هایی از قبیل تهیه مکان آموزشی، ارائه تسهیلات و ... داشته که نتیجه خرید تضمینی می‌شود.

میرحاجی اضافه کرد: کار قرارگاه معیشتی نقطه‌زنی و رفع مشکل صنعتگران است. در بحث تولید نقطه ضعف‌ها مشخص می‌شود و به آسیب‌های آنها پرداخته و طوری برنامه‌ریزی می‌شود که تولیدکننده و خریدار هر دو سود مساوی داشته باشند.

آموزش صنایع‌دستی به زنان سرپرست خانوار

 علیرضا مسافر فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: در حوزه آموزش قرارگاه اشتغال‌زایی به مدت ۸ ماه به زنان سرپرست خانوار آموزش صنایع‌دستی داده و به تولید صنایع‌دستی پرداخته است و با بررسی‌هایی که انجام شده به نقطه ضعف‌های این حوزه دسترسی پیدا کرده که در صدد رفع آن‌ها هستیم.

او افزود: مشکل اساسی بعد از تولید صنایع‌دستی، فروش این محصولات است. با تدابیری که اندیشیده شد، سایتی برای فروش محصولات تولید شده به صورت آنلاین طراحی شد.

مسافر گفت: ۳۰ نقطه در تهران در حال شناسایی است تا محصولات صنایع‌دستی قرارگاه اشتغال‌زایی را به فروش برسانند و مذاکرات با وزارتخانه‌ها، اماکنی مانند تله‌کابین توچال، هتل‌ها و... انجام شده و این‌ها محل‌هایی خواهند بود که در اختیار هنرمندان برای فروش صنایع‌دستی قرار خواهد گرفت.

مسافر ادامه داد: پیشنهاد من این است که استان تهران را به‌عنوان پایلوت قرار دهیم و کار را شروع کنیم و کارشناسان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بررسی‌های خود را به صورت اساسی انجام دهند تا به نتیجه مناسب و عملی دست یابیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: