اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - 02 August 2021
سخنگوی هیات رییسه مجلس:
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب خبر داد.
مقام‌های۷۳ کشور در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب شرکت می‌کنندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس،‌ سید نظام الدین موسوی روز دوشنبه در نشست خبری درباره مراسم تحلیف رییس جمهوری گفت: مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فردا سه شنبه ۱۲ مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می شود و مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور نیز در ۱۴ مردادماه برگزار خواهد شد. در ادامه رای اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده رئیس جمهور در دستور کار است و بعد از آن دولت جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: مراسم تنفیذ رییس جمهور منتخب،  طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور در مجلس برگزار می‌شود. بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رییس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس  یادآور شد: بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:  ستادی با دستور رییس مجلس در این باره تشکیل شد و کمیته‌هایی در این ستاد فعال شدند تا مراسم باشکوه تحلیف را به عنوان نماد رأی ملت و تعامل دستگاه‌های مختلف نظام برگزار کنند. 

موسوی با بیان اینکه این کمیته‌ها جلسات مختلف و متعددی را در مورد نحوه برگزاری مراسم، دعوت از مهمانان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، برگزار کردند، گفت: ستاد برگزاری مراسم تحلیف نیز با هماهنگی ستاد کرونای مجلس تصمیماتی در این خصوص اتخاذ کرده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در  ۱۴ مرداد ماه اظهار کرد: این روز  مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس است. البته  ستاد مذکور برای برگزاری مراسم تحلیف محدودیت‌هایی را در نظر گرفته و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا تردد بین کشورها در فضای بین‌المللی از سطح پایینی برخوردار است اما به رغم این مسئله تعداد زیادی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی دنیا از حضور در این مراسم استقبال کردند. بر اساس آمار اعلام شده تا این لحظه ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند.

 موسوی خاطرنشان کرد: از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی  هستند که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

نماینده مردم تهران افزود: روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اعلام آمادگی نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان در مراسم تحلیف گفت: شخصیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام نیز  در روزهای آینده پس از ورود به تهران در مراسم تحلیف شرکت می کنند. البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا برای این مقامات هم در نظر گرفته شده است. همچنین تمهیداتی به لحاظ ترافیکی اندیشیده شده که توسط مسئولان مربوطه به مردم تهران اعلام می‌شود.

وی با اشاره به حضور مهمانان داخلی و دعوت از مقامات و مسئولان مختلف گفت: با توجه به تعداد بالای مهمانان خارجی و محدودیت‌های شرایط کرونا، تعداد کمتری میهمان داخلی نسبت به ادوار گذشته دعوت شده، لذا از کسانی که در ادوار گذشته به مراسم تحلیف دعوت می‌شدند و در این دوره امکان دعوت از آنها را نداشتیم، عذرخواهی می کنیم.

موسوی درباره پوشش رسانه‌ای مراسم تحلیف گفت: 400 رسانه‌ داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از 170 خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان بیش از 30 کشور نیز در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت، افزود: در این مراسم طبق ادوار گذشته تحلیف و سوگند رییس جمهوری از اهمیت برخوردار است که پس از آغاز نشست علنی و خیرمقدم توسط رئیس مجلس، طبق اصل 121 قانون اساسی مراسم سوگندنامه اجرا می‌شود و پس از آن به طور رسمی سکان اداره کشور به رئیس جمهور منتخب داده می‌شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره حضور نماینده ای از  کشور عربستان سعودی در مراسم تحلیف گفت:  جزئیات مربوط به حضور مهمانان خارجی هنوز قطعی نیست و در روزهای آینده به طور دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

وی  درباره اینکه آیا رییس جمهور منتخب روز چهاردهم اعضای کابینه جدید را به مجلس ارائه می‌کند یا خیر، گفت: بر اساس ماده (202) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند.

براساس این گزارش، سخنگوی شورای نگهبان امروز اعلام کرد که اعتبارنامه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب توسط اعضای این شورای امضا و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده است

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گذشته موفق شد با کسب ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ رای معادل ۶۲/۱۷ درصد کل آرای ماخوذه، سه رقیب خود را شکست دهد و به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: