اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 01 August 2021
ابتکار:
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه زنان ایرانی گام‌های بلندی برای پیشرفت علم و زمینه‌های گوناگون تحصیلی برداشته‌اند، گفت: آنها نه تنها موجب تعالی و رشد جسمی و روحی خود بلکه باعث تعالی جامعه‌ خود نیز می‌شوند.
زنان ایرانی گام‌های بلندی برای پیشرفت علم برداشته‌اندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار در مراسم «بزرگداشت مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی (زنان و علم) و برگزاری اولین مسابقات دانشجویان ریاضی دانشگاه تکنولوژی برونئی دارالسلام» که در محل دانشگاه مذکور برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از برگذارکنندگان این مراسم بخصوص حمیرا ریگی سفیر ایران در برونئی، اظهار داشت: زنان ایرانی گام‌های بلندی در جهت پیشرفت علم و زمینه‌های گوناگون تحصیلی برداشته‌اند.

وی ادامه داد: زنان ایرانی حدود ۵۰ درصد از دانشجویان در دانشگاه‌های کشور را در بر گرفته‌اند. ۶۰ درصد از داوطلبانی که از طریق کنکور سراسری در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند، بانوان هستند و حدود ۳۰ درصد از اساتید و هیات علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین ما شاهد رشد قابل توجهی در تعداد بانوان فعال در حوزه‌ تحقیقات و بخصوص در شرکت‌های دانش بنیان هستیم و دولت در حال حمایت از آنهاست؛ شاهد مدعای این پیشرفت همین بس که حدود ۲۲ درصد از افرادی که در این شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند زنان هستند.

ابتکار با یادآوری اینکه این روندی مهم پس از انقلاب اسلامی ایران است، تصریح کرد: این فرصت گرانبها در اختیار بانوان قرار گرفته است و ما شاهد حضور آنها در زمینه‌های گوناگون علمی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از پزشکان و متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف پزشکی را بانوان تشکیل می‌دهند و این تحولی عظیم است و نشان دهنده‌ منابع انسانی خارق‌العاده‌ای است که ما در ایران داریم.

به گفته معاون رییس جمهور، این خلاقیت و مشارکت نشانگر این موضوع است که زنان ایرانی علی‌رغم وضعیت اقتصادی دشواری که نتیجه‌ تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه و شدیدی که بر ما تحمیل شده، ‌ همچنان در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو هستند.

وی با اشاره به برگزاری همایشی ملی بزرگداشت مریم میرزاخانی و جشنواره‌ای مختص زنان و علم در ایران، اظهار داشت: چهارمین دور این جشنواره حدود یک ماه پیش در تهران برگزار شد و زنان در حوزه‌های گوناگون علمی در این جشنواره شرکت کردند. در طول برگزاری این جشنواره، رقابت ملی بسیار مهمی شکل گرفت و جوایزی به آنها تقدیم شد که این نشان دهنده‌ نقش مهمی‌ است که زنان در حال حاضر در جامعه ایفا می‌کنند.

ابتکار خاطرنشان کرد: تشکیل این همایش در برونئی دارالسلام و آنچه که ما در ایران در حال کار بر روی آن هستیم، الهام‌بخش بسیاری از زنان مسلمان در سرتاسر جهان و نشانگر نقش مهم زنان در جامعه‌ مدرن است و با وجود این نقش، آنها نه تنها موجب تعالی و رشد جسمی و روحی خود بلکه باعث تعالی جامعه‌ خود نیز می‌شوند. از نظر من، این حرکتی مهم است و برگزاری اینگونه همایش‌ها به افزایش اعتمادبه نفس دختران و زنان کمک خواهد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برونئی دارالسلام، مراسم بزرگداشت مرحوم پرفسور مریم میرزاخانی با عنوان(زنان و علم) و اولین دوره از مسابقات ریاضی  دانشجویی را با حضور جمع کثیری از دانشجویان، اساتید، مدیران دانشگاهی، ایرانیان مقیم و شاخصین، با هدف ارتقا همکاری های دانشگاهی و معرفی شایسته مشاهیر و دانشمندان ایرانی، در محل دانشگاه برونئی دارالسلام  برگزار کرد.

در این مراسم، حمیرا ریگی سفیر جمهوری اسلامی ایران و مازیار ثابت و همچنین معصومه ابتکار به صورت ویدیو کنفرانس، در رابطه با اهمیت علم در ایران، جایگاه علمی زنان در ایران، موفقیت های اخیر زنان مسلمان ایرانی در حوزه های مختلف و افتخارات پروفسور مریم میرزاخانی، سخنرانی ارائه کردند.

در حاشیه این مراسم، شرکت کنندگان از دو یادمان مشاهیر ایران(شامل بیست شخصیت علمی و فرهنگی ایرانی) که قرار است به همراه کتاب های نفیس ایران به کتابخانه این دانشگاه هدیه شود و پروژه های ریاضی دانشجویان، بازدید کردند.

این مراسم، فرصت بسیار مغتنمی را فراهم کرد تا شخصیت های مسلمان ایرانی که پیش از این، در افکار عمومی این کشور به عنوان مشاهیر ایرانی شناخته نشده بودند، به طور موثری به مخاطبان این کشور معرفی شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: