اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 01 August 2021
وزیر امور خارجه:
وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچگاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم. باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.
همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در زمینه اقتصادی کشور تلاش کردیم گام‌هایی برداریم. در دو سال اول هم موفقیتهایی داشتیم که نتیجه آن در رشد بی سابقه کشور خود را نشان داد اما متاسفانه با بدعهدی آمریکایی‌ها روبرو شدیم.

 بدعهدی‌های آمریکا به صورت کتاب منتشر می‌شود

وزیر امور خارجه افزود: در نامه ای که دو هفته قبل به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتم تاریخچه این بدعهدی‌ها را از شهریورماه ۱۳۹۵ ثبت کردیم و این بدعهدی‌ها به صورت یک کتاب درآمد که ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود. این نشان دهنده این است تلاش خودمان را کردیم اما عوامل بیرون دولت و عوامل بیرون کشور مانع شدند که بتوانیم به نتیجه‌ای که بخواهیم برسیم.

ظریف گفت: دومین چیزی که ما باید در این وضعیت کرونا برای مردم فراهم می‌کردیم واکسن بود. البته باید توجه ما به تولید داخل بود. اما به عنوان وزارت خارجه وظیفه داشتیم که برای دسترسی به واکسن خارجی کمک کنیم که برای این کار در خدمت وزارت بهداشت بودیم و خوشحالیم که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده و با برنامه‌ریزی که شده ظرف ماههای آینده چند ۱۰ میلیون دیگر واکسن وارد خواهد شد و این نقیصه مهم که واکسیناسیون عمومی است رفع خواهد شد.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حوزه افزایش اعتبار در خارج کشور تلاش‌هایی شده و فکر می‌کنم امروز جهان به ایرانی به عنوان فرد معقول و قابل اعتماد و فردی که روی حرف خود می‌ایستد ولی برابر ظلم قد خم نمی‌کند نگاه می‌کنند.

آمریکایی ها را در برجام شکست دادیم

ظریف افزود: آمریکایی ها را در برجام شکست دادیم به‌رغم این که قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را بر مردم وارد کند اما سه بار ظرف ۲ ماه در سازمان ملل متحد شکست خوردند که اینها نشان‌دهنده این است که مردم ما به جهان ثابت کردند آن کسی که ایجاد مشکل در دنیا می‌کند و آن کسی که باید رفتار خود را تغییر دهد امروز مردم دنیا فهمیدند که آمریکا است که باید امروز رفتار خود را تغییر دهد. یادتان هست که آمریکا اعلام می‌کرد که ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و این دستاورد هدیه ای به این مردم بزرگ است.

وی درباره اینکه آیا برای کابینه جدید دعوت شدید، گفت: برای کابینه جدید دعوت شدیم که دعا کنیم و همین کار را خواهیم کرد.

ظریف درباره این که مهمترین کار شما در این ۸ سال چه بود گفت: مهمترین کار ما برجام بود که انجام دادیم.

وزیر امورخارجه درباره این که بعد از وزارت کجا خواهید رفت افزود: دانشگاه می روم، کجا بهتر از دانشگاه است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره این که بهترین کاری که در این ۸ سال دلتان می خواست انجام شود و نشد چه بود؟ گفت: دلم می خواست بتوانیم سرمایه بیشتری به کشور جذب کنیم. ۸۵ میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری بود. دلم نمی خواست که این سرمایه‌ها را برای خدمت به مردم ایران جذب کنیم. اگر این سرمایه‌ها را فرصت کرده بودیم که جذب کنیم حتماً تحریم ایران آسان تر می شد. 

ظریف ادامه داد: ما از دو طریق می توانیم نسبت به تحریم واکسینه شویم.  یکی از طریق وابسته کردن دنیا به خودمان است که چه حضور در چرخه ارزش جهانی و چه در سرمایه‌گذاری خارجی که تحریم ما به دیگران هم ضربه بزند و دوم کاهش آثار تحریم بر ایران است همانی که حضرت آقا به آن اقتصاد مقاومتی گفتند. این دو نکته می تواند مانع تحریم شود که یک قسمت آن زیاد در اختیار وزارت خارجه نیست. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم انجام دادیم. 

وزیر امورخارجه گفت: ما به غیر از خدا و مردم خودمان به هیچکس اعتماد نداریم که راه زندگی در دنیا این است. ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم ولی اعتماد نداشتن به معنای تعامل نکردن نیست.

وی درباره اینکه گفته شده است شاید دولت سیزدهم نمی خواهد برجام را ادامه دهد گفت: وظیفه من آن است که خودم باید انجام دهم و صلاح مملکت خویش خسروان دانند. حضرت آقای رییسی هرچه تصمیم بگیرند منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که چشم انداز ایران بدون برجام چه خواهد شد گفت: معتقدم ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده است و چندین هزاره بالنده بوده و در آینده همین بالندگی را تا ظهور آقا امام زمان (عج) ادامه خواهد داد.

وزیرامورخارجه ادامه داد: برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفت منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود آنها امروز برای ادامه برجام شرط نمی گذاشتند. آنها احساس می کنند که در برجام مغموم شده‌اند برای همین تلاش می کنند که  مسایل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند در حالی که  ما چه می خواهیم به برجام اضافه کنیم. ما معتقدیم برجام بدون یک حرف کم و یک حرف زیاد. ما نمی گویم که مسایل دیگر را به برجام اضافه کنیم، چه کسانی می گویند مسایل را به برجام اضافه کنیم، آمریکا و اروپا. چرا می گویند؟ به خاطر این که نشان می دهد آنها نتوانستند اینها را در برجام اجرا کنند. 

وی گفت: تا آخر هفته موسسه اطلاعات در ۶ جلد تاریخچه مذاکرات برجام را منتشر خواهدکرد و مردم خواهند دید که خدمتگذاران و فدایی آنها در وزارت خارجه چه کار کرده اند.

ظریف در ادامه گفت: اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.

ظریف گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین الملل محل اعتماد نیست،‌ به نزدیک‌ترین متحد هم در روابط بین‌الملل نمی‌شود اعتماد کرد البته ما متحد نداریم.

وی افزود: من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رساندیم بخاطر بی اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.

همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچگاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم. باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.

ظریف با تاکید بر این که آمریکا  برجام را به ما تحمیل نکرد گفت: اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را بپذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: توصیه من به وزیر خارجه آینده این است که همیشه دقیق نگاه کند، دقیق گزارش دهد، دقیق دیدگاه‌های خود را بیان کند ولی در مقام عمل از سیاست کشور دفاع و آن را دنبال کند. وزیر خارجه یک وظیفه مشاور و یک وظیفه مدافع دارد. وظیفه مشاورت و دفاع را نباید با هم مخلوط کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: