اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 24 July 2021
با دستور رئیس‌جمهور در هفته چهاردهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران؛
رئیس جمهور در هفته چهاردهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، 13 نیروگاه تجدیدپذیر با مجموع ظرفیت 29.6 مگاوات را در 9 استان کشور از طریق ویدئو کنفرانس به طور همزمان افتتاح کرد.
افتتاح 13 نیروگاه‌ تجدیدپذیر در 9 استان کشوربه‌ گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه دوم مرداد در هفته چهاردهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، 13 پروژه نیروگاهی تجدیدپذیر در 9 استان‌ِ سمنان، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان، همدان و لرستان را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

این نیروگاه‌های تجدیدپذیر که شامل 9 نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت 26.92 مگاوات، 2 نیروگاه بادی با مجموع ظرفیت 1.42 مگاوات و 2 نیروگاه برق‌آبی کوچک با مجموع ظرفیت 1.3 مگاوات است، با مجموع سرمایه‌گذاری 4106 میلیارد ریال و تماماً با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و امروز به‌شکل رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، نیروگاه‌هاي خورشیدی 10 مگاواتی شهرمجلس در استان اصفهان و 10 مگاواتی دامغان در استان سمنان هر دو با هدفِ صرفه‌جویی در مصرف سوختِ سالانه هر کدام معادل 4976 هزار مترمكعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال معادل 3854 هزار لیتر با مجموع سرمایه‌گذاری 3050 میلیارد ریال اجرا شده‌اند.

با اجرای هر یک از اين پروژه‌های 10 مگاواتی، سالانه 17 میلیون و 520 هزار کیلوات‌ساعت انرژی پاک تولید می‌شود که این میزان از تولید توسط هر واحد از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به ميزان 12 هزار و 89 تُن می‌کاهد. همچنین میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هر واحد نیروگاهی در زمان ساخت و بهره‌برداری به‌ترتیب 50 و 115 نفر گزارش شده است.

بنا بر این گزارش، نیروگاه‌ خورشیدی 2 مگاواتی بوشهر با اعتباری به میزان 170 میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت حدود 3.6 هکتار در منطقه دشت پلنگ احداث شده است. این واحد نیروگاهی قادر است سالیانه 3 میلیون و 504 هزار کیلووات‌ساعت انرژی پاک را به شبکه سراسری برق کشور تزریق کند.

این گزارش می‌افزاید، بهره‌برداری از این نیروگاه‌ خورشیدی هر ساله مانع از انتشار 2418 تُن گاز گلخانه‌ای به محیط‌زیست می‌شود، همچنین سالیانه از مصرف 771 هزار لیتر آب جلوگیری می‌کند و با صرفه‌جویی 995 هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال به صرفه‌جویی ذخایر سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد. احداث نیروگاه‌های‌ یاد شده در دوره ساخت و بهره‌برداری برای 14 نفر اشتغال مستقیم و برای 35 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

بنا بر این گزارش، ساخت نیروگاه‌های‌ یک مگاواتی خورشیدی استان‌های خراسان رضوی، همدان و کرمان نیز با مجموع سرمایه‌گذاریِ 290 میلیارد ریالی هر یک در زمینی به مساحت یک هکتار به‌ترتیب در شهرستان‌های چناران، همدان و رفسنجان، از سوی بخش خصوصی و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای 10 نفر و 25 نفر به‌طور غیرمستقیم در زمان ساخت و بهره‌برداری به ازای هر واحد نیروگاهی انجام شده است و هر نیروگاه توانایی تولیدِ سالیانه یک میلیون و 752 هزار ‌کیلووات‌ساعت انرژی را دارد.

این گزارش می‌افزاید، بهره‌برداری از هر یک از این سه نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی، هر ساله مانع از انتشار 1208 تُن گاز گلخانه‌ای به محیط‌زیست‌محیطی می‌شود، همچنین هر یک از این پروژه‌ها سالیانه از مصرف 385 هزار لیتر آّب جلوگیری می‌کند و با صرفه‌جویی 498 هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال به صرفه‌جویی ذخایر سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، با بهره‌برداری از دو نیروگاه‌‌ خورشیدی در استان تهران با ظرفیت‌های 450 کیلووات و 970 کیلووات به‌ترتیب در مناطق پردیس و شهرری و همچنین نیروگاه خورشیدی 500 کیلوواتی استان خراسان رضوی در منطقه ارسک با مجموع سرمایه‌گذاری 180 میلیون ریال علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف معادل 956 هزار مترمکعب معادل گازطبیعی در سال، از انتشار سالانه 2321 تُن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین احداث این نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند از مصرف سالیانه 740 هزار لیتر آب بکاهد. میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این واحدهای نیروگاهی در زمان ساخت و بهره‌برداری به‌ترتیب مجموعا 24 و 55 نفر اعلام شده است.

بنا بر این گزارش، با بهره‌برداری از نیروگاه برق‌آبی کوچک استان گیلان در منطقه شیله‌وشت با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال به ظرفیت یک مگاوات و تولید سالیانه 7 میلیون‌کیلووات‌ساعت انرژی پاک، علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف 1990 هزار مترمکعب معادل گاز طبیعی از انتشار 4835 تن گازگلخانه‌ای نیز جلوگیری خواهد شد. ساخت و بهره‌بردای از نیروگاه مذکور برای 27 نفر به‌صورت مستقیم و برای 67 نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

این گزارش حاکی است، احداث نیروگاه برق‌آبی کوچک به ظرفیت 300 کیلووات واقع در شهرستان الیگودرز استان لرستان، با سرمایه‌گذاری 36 میلیارد ریال انجام شده است و از مزایای این طرح می‌توان به ممانعت از انتشار 1451 تن گاز گلخانه‌ای اشاره کرد.

گفتنی است، نیروگاه مذکور با تولید 2 میلیون و 102 هزار و 400 کیلووات‌ساعت انرژی پاک در هر سال به ذخیره حدود 597 هزار مترمکعب سوخت معادل گاز طبیعی کمک خواهد کرد. احداث این نیروگاه برای 8 نفر اشتغال مستقیم و برای 20 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، دو نیروگاه‌ بادی استان خراسان رضوی در منطقه خواف هر یک به ظرفیت 710 کیلوات نيز با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال به ميزان 618 هزار مترمکعب معادل گازطبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال به ميزان 479 هزار لیتر و همچنین براي عدم انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در سال به ميزان هزار و 502 تن توسط هر نیروگاه اجرا شده است.

احداث هر یک از نیروگاه‌های بادی مذکور که با مجموع اعتباری بالغ بر 260 میلیارد ریال اجرا شده است، منجر به تزریق 2 میلیون و 176 هزار و 860 کیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر به شبکه برق کشور در هر سال می‌شود و برای 10 نفر به‌صورت مستقیم و 26 نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال در دوره ساخت و بهره‌برداری کرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
علی محمد حسن زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
سلام اینجانب علی محمد حسن زاده از خراسان رضوی شهرستان خواف بخش سلامی به فرموده مقام معظم رهبری در سال تولید ملی توانستم ۲تا نیروگاه ۱۰ کیلواتی و۴۰ کیلواتی را وارد به شبکه کنم . خداوند را شاکرم.
نام:
ایمیل:
* نظر: