اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 20 February 2017
2 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 22 جمادی الاول 1438 هجری و 20 فوریه 2017 میلادی
عمليات والفجر 6 در دوم اسفند1362 با رمز مقدس يا زهرا در منطقه عملياتي چزّابه با هدف انهدام نيروهاي دشمن و گمراه كردن آنها از عمليات آتي، انجام گرفت.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 2 اسفند 1395 )به شرح زیر می باشد.

• شهادت "سيدمحمدعلي رحيمي" مسؤول خانه فرهنگ ايران در پاكستان (1375 ش)

پس از آن‏كه در آذرماه 1369 صادق گنجي مسؤول خانه فرهنگ ايران در لاهور پاكستان به دست گروهك تروريستي سپاه صحابه پاكستان به شهادت رسيد، سيدمحمدعلي رحيمي از اوايل سال 1374، به اين سمت منصوب و مشغول فعاليت شد. وي قبل از مأموريت خود در پاكستان، به مدت ده سال در دهلي نو به فعاليت‏هاي فرهنگي و تبليغي اشتغال داشت. تا اينكه در اين روز، آدم كشان عضو گروه صحابه با حمله به سيد محمدعلي رحيمي، وي را به شهادت رساندند.

• رحلت فقيه و محقق بزرگ آيت ‏اللَّه "ملاحبيب اللَّه كاشاني" (1300 ش)

ميرزا حبيب ‏اللَّه شريف كاشاني در حدود سال 1225ش (1262ق) در كاشان به دنيا آمد. در كودكي پدر را از دست داد و زير نظر آيت ‏اللَّه سيدحسين كاشاني به تحصيل علوم حوزوي همت گماشت. در پرتو اين تلاش پيگير، در 16سالگي گواهي نقل روايت و در 18سالگي گواهي اجتهاد دريافت نمود.

• عمليات كوچك والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش)

عمليات والفجر 6 در دوم اسفند1362 با رمز مقدس يا زهرا در منطقه عملياتي چزّابه با هدف انهدام نيروهاي دشمن و گمراه كردن آنها از عمليات آتي، انجام گرفت. قواي اسلام با عبور از رودخانه چيلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسكوني عراق را آزاد كرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تيررس خود گرفتند.

• درگذشت "مُجْدُالعُلي بوستان" محقق و روزنامه ‏نگار ايراني (1363 ش)

مَجدالعُلي بوستان در سال 1278 ش در مشهد به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته‏ هاي زبان و ادبيات فارسي، عربي و فرانسوي آغاز كرد. در 1303 به تهران رفت و در محضر آيت‏ اللَّه ميرزا مهدي آشتياني و شيخ ضياءالدين درّي اصفهاني به فراگيري علوم ‏اسلامي پرداخت. وي مدتي به كار معلمي پرداخت و سپس در دادگستري مشغول شد و مستشار ديوان ‏عالي‏ كشور گرديد. وي در موضوعات مختلف اجتماعي و ادبي در روزنامه ‏هاي گوناگون مقاله مي‏ نوشت.

• درگذشت "عبدالرحمن شرفكندي" اديب و محقق كُرد (1369 ش)
تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

عبدالرحمن شَرَفكندي مشهور و متخلص به "هژار" در سال 1300 ش در روستاي شَرَفْكَند در نزديكي مهاباد به دنيا آمد. پدر وي از علماي دوره خود بود و عبدالرحمن در خدمت پدر به تحصيل علوم ديني پرداخت. در 17 سالگي پدر خود را از دست داد و مجبور شد تا براي امرار معاش خانواده به كشاورزي روي آورد. ...

• شهادت شهید یعقوب پرناک (1361ش)
تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

شهید یعقوب پرناک، بیست و پنجم فروردین‏ ماه ۱۳۴۲ش در خانواده‌ای متدین و در روستای مردمکده چشم به جهان هستی گشود. هنگام ورود به دبستان، خانواده او به‏ دلیل وضعیت تحصیلی فرزندان به شهرستان آستانه مهاجرت کردند. یعقوب صبح‌ها به مدرسه می‌رفت و بعدازظهر‌ها در باغ و مزرعه به کمک خانواده می‌پرداخت. او که عاشق و شیفته امام (ره) بود، با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از ادامه تحصیل دست برداشت و با ورود به بسیج و همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خود را وقف اسلام نمود.

• محاکمه عباس رمزی عطائی فرمانده سابق نیروی دریایی و دیگر متهمان و همکاران وی در دادگاه نظامی به جرم ارتشاء، سوء استفاده و تدلیس آغاز شد(1354ش)

• حوزه علمیه قم به مناسبت وقایع تبریز اعلامیه ای داد و متذکر شد،(1356ش)

همان ارتشی که باید مدافع ملت باشد و صدها نفر از همین ملت را کشته و مجروح نمودند

• درگذشت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته ایران (1391ش)

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران است، اوایل بهمن ماه به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، چهاردهم بهمن ماه جهت انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد که پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد. آیت الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمران) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی بود. وی در اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

• اعلامیه ای از سوی علی اصغر حاج سید جوادی خطاب به «آنجلا دیویس» ـ‌ زن مبارز سیاه پوست امریکایی ـ منتشر شد.(1356ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

او در این اعلامیه به شهدای قم و تبریز که با چنگ و دندان از عدالت دفاع می کنند و در مقابل، ظالمان که چاره ای جز گشودن رگبار مسلسل بر روی این آزادمردان بی سلاح ندارند، اشاره کرد. همچنین درادامه افزود «تنها سیاهان امریکایی در چنگال سیاست پیشگان و تجارت پیشگان نیستند؛ بلکه میلیون ها سفید پوست نه فقط حقی بر خانه و خانواده و خیابان و کارخانه و مدرسه ندارند بلکه رعایایی هستند که با تمامی ثروت ها و درآمدها و امکانات مادی خویش یک جا به سوی گروه حاکمه خود مورد معامله قرار می گیرند..»

• گروهی از افراد نیروهای مسلح در استفتائیه ای از امام، در مورد فتوای ایشان نسبت به سوگند ارتشیان هنگام اخذ درجه جهت حفظ تاج و تخت رژیم سلطنتی جویا شدند. (1356ش)

امام در پاسخ چنین نوشتند : «قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این نحو قسم خورده اند باید بر خلاف آن عمل کنند.»

• محمدولی خان سپهدار تنکابنی وارد رشت شد و در زمره مشروطه خواهان قرار گرفت و سرپرستی انقلابیون گیلان به وی سپرده شد(1287ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

• قواي قزاق به فرماندهي ميرپنج رضاخان و به جلوداري گردان سوار به فرماندهي احمدآقا سرتيپ در شاه آباد تهران اردو زدند (1299 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

• اديب السلطنه معاون رئيس الوزراء و معين الملك رئيس دفتر شاه كه براي مذاكره با فرمانده نيروي اعزامي به تهران در شاه آباد توقف داشتند پس از ملاقات با سران نيرو بازداشت شدند ( 1299 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

• رضاخان سردار سپه وزير جنگ طي اعلاميه اي خود را مسبب كودتا معرفي كرد و افزود از اقدام خود در پيشگاه عموم شرمنده نيستم. (1300ش)

• درگذشت سید صادق طباطبایی ( 1393 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

دکتر سید صادق طباطبایی فرزند آیت‌الله محمد باقر سلطانی بروجردی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. وی پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 22 جمادی الاول 1438 )

• درگذشت "عبداللَّه ‏بن علي اندلسي لَخْمي" مورخ و محدث مشهور قرن ششم(542ق)

عبداللَّه بن علي بن عبداللَّه بن خَلَف لَخمي معروف به رشاطي در سال 465ق در اندلس واقع در اسپانياي امروزي به دنيا آمد. وي در علم حديث و تاريخِ استاد بود و داراي تأليفاتي مي‏باشد. الاَعلامُ بِما في المؤتَلِفِ و المُختَلِفِ الدّلر قُطني مِن الابهام از جمله آثار اوست.

• نبرد توابین در عین‌الورده با سپاهیان عبیدالله ‌بن ‌زیاد (65 ق)

واقعه عین‌الورده، نبرد خونین و بزرگی میان شیعیان عراق و سپاهیان شام بود. پس از قیام مقدس ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) و شهادت جانسوز وی و یارانش به دست سپاهیان یزید‌بن‌معاویه در سرزمین کربلا و افشاگری اسیران واقعه کربلا در ایام اسارت و روشن‌گری آنان علیه خلافت یزید‌بن‌معاویه، یک حالت ندامت و پشیمانی در شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) به ویژه اهالی عراق و شهرهای بصره و کوفه به وجود آمد و به‌تدریج در طول 4سال و اندی، به یک قیام بزرگ تبدیل شد. رهبری این قیام را سلیمان‌بن‌صرد‌خزاعی بر عهده داشت که با حرکت از کوفه، مخالفت خویش را با دستگاه جبار اموی آشکار کرد.

• وفات آیت ‌الله شیخ محمدتقی بهجت ، خاتم‌العرفا والمجتهدین(1430ق)

حضرت آیت‌الله العظمی شیخ محمدتقی بهجت فومنی در اواخر سال ۱۳۳۴ق در خانواده‌ای دین‌دار و تقواپیشه، در شهر مذهبی فومن واقع در استان گیلان چشم به جهان گشود. هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود که مادرش را از دست داد و از اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید. آیت‌الله بهجت در ضمن تحصیل و پیش از دوران بلوغ، به تهذیب نفس و استکمال معنوی همت گمارده و در کربلا در تفحص استاد و مربی اخلاقی برآمده و به وجود آقای قاضی که در نجف بوده پی می‌برد. پس از مشرف شدن به نجف اشرف، از استاد برجسته خویش آیت‌الله شیخ محمدحسین اصفهانی (غروی) استفاده‌های اخلاقی می‌نماید. هم‌چنین در درس‌های اخلاقی آقا سیدعبدالغفار در نجف اشرف شرکت جسته و از آن استفاده می‌نموده تا این‌که در سلک شاگردان حضرت آیت‌الله سیدعلی قاضی درآمده و درصدد کسب معرفت از ایشان برمی‌آید، و در ۱۸ سالگی به محضر پرفیض عارف کامل حضرت آیت‌الله سیدعلی آقای قاضی بار می‌یابد و مورد ملاطفت و عنایات ویژه آن استاد معظم قرار می‌گیرد و در عنفوان جوانی چندان مراحل عرفان را سپری می‌کند که غبطه دیگران را برمی‌انگیزد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 20 فوریه 2017 )

• شكست نيروهاي استعمارگر اسپانيا از فرانسه در هائيتي (1677م)

اسپانيايى‏ها از اواخر قرن پانزدهم ميلادي استعمار سرزمين هائيتي را آغاز كردند، اما در نيمه قرن هفدهم، ساير اروپاييان و از جمله فرانسويان وارد اين منطقه شدند. حضور نيروهاي كشورهاي ديگر اروپايى باعث وقوع جنگ‏هايى بين آنان گرديد كه در يك مورد آن، جنگ بين نيروهاي اسپانيا و فرانسه درگرفت و در بيستم فوريه 1677م، به شكست اسپانيايى انجاميد.

• پايان جنگ بين استعمارگران فرانسه و آزادي خواهان مكزيك(1866م)

استعمارگران اروپايى از سده‏هاي پانزدهم و شانزدهم ميلادي به بعد، نفوذ به سرزمين‏هاي گوناگون دنيا را آغاز كردند و به چپاول ثروت‏هاي آن مي‏پرداختند. يكي از اين مناطق، كشور مكزيك بود كه توسط استعمارگران فرانسوي، اشغال گرديد. اما آزادي‏خواهان مكزيك در مقابل حضور استعماري فرانسويان قيام كردند و جنگي بين دو طرف در گرفت. اين جنگ ميان فرانسه و آزادي‏خواهان مكزيك با پيروزي فرانسه و به سلطنت رساندنِ ماكسيميليان شاهزاده اتريشي در مكزيك، در بيستم فوريه 1866م به پايان رسيد.

• اعلام امضاي پيمان "اورشليم" بين اردن و انگليس (1928م)

اردن از سال‏ها قبل از جنگ جهاني اول، به عنوان اميرنشين، بخشي از امپراتوري عثماني به شمار مي‏رفت كه پس از جنگ جهاني اول و شكست عثماني به تصرف نيروهاي انگليسي درآمد. از آن پس با تحميل خودمختاري اين منطقه به جامعه ملل، انگلستان در واقع زنجيره‏اي به هم پيوسته از سرزمين‏هاي تحت سلطه خويش از مديترانه تا خليج فارس تدارك ديد. در اين ميان از همان آغاز شكل‏گيري كشوري به نام اردن، انگلستان به صورت رسمي در حاكميت اين منطقه دخالت مي‏كرد و نفوذ خود را بيش از پيش در آن گسترش مي‏داد.

• گردش اولين سفينه امريكايي به دور زمين موسوم به "آپولو" (1962م)

پس از آن كه يوري گاگارين، فضانورد روسي در 12 آوريل 1961م براي اولين بار به وسيله سفينه فضايى واسْتوك به دور زمين گردش كرد و سالم به زمين بازگشت، رقابت امريكا و شوروي براي تسخير فضا شدت يافت و امريكا يك ماه بعد از آن، پروژه بزرگ فضايي خود را به نام آپولو اعلام داشت. در نهايت، اولين فضانورد امريكايي به نام جان گِلِن در روز بيستم فوريه سال 1962م به دور كره زمين گردش كرد در حالي كه قبل از او، فضانوردان ديگر روسي به دفعاتْ كره زمين را دور زده بودند.

• مرگ "رابرت پيري" دريانورد امريكايي و كاشف قطب شمال (1920م)

تقویم تاریخ دوشنبه 2 اسفند

وي پس از پايان تحصيلات خود ، با عنوان مهندسي ، در نيروي دريايي امريکا اشتغال ورزيد. پيري چندي بعد شيفته کشف مناطق جغرافيايي شد. او در سال 1886 م نخستين سفر خود را به جزيره گرينلند در نزديکي قطب شمال آغاز کرد و به جاهايي رفت که تا پيش از آن کسي بدانجا گام ننهاده بود. رابرت پيري همچنين در سال 1891 م به سوي مناطق قطب شمال رفت ولي موفق به ورود به قطب نشد. او تحقيقات فراواني درباره گرينلند انجام داد و طي 12 سال سفر ، راه و رسم زندگي اسکيموها را فراگرفت.

• افتتاح كميسيون حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در "ژنو" (1967م)

مجمع عمومي سازمان ملل متحد، پس از تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر در سال 1948، اعلاميه ها، ميثاق ها و قطعنامه هاي متعددي را در مورد موضوعات متفاوت حقوق بشر به تصويب رساند. تا پيش از اين نيز موضوعات مربوط به حقوق بشر در كميته سوم اين مجمع مورد بحث و بررسي قرار مي گرفت و قطعنامه هاي آن براي تصويب نهايي به مجمع عمومي ارجاع مي شد. نهاد ديگري كه بر رعايت حقوق بشر در سازمان ملل متحد نظارت دارد، شوراي اقتصادي و اجتماعي است. فصل دهم منشور سازمان ملل متحد، تماماً به تأسيس، وظايف و آئين كار شوراي اقتصادي و اجتماعي اختصاص داده شده است.

• درگذشت «شیخ احمد عامر» قاری برجسته و سرشناس مصری ( 2016 م )

وی سال 1927 میلادی در عساکر صالحیه مرکز فاقوس شرقی مصر متولد شد. احمد عامر در کودکی قرآن را حفظ کرد به استخدام ارتش درآمد؛ سپس در 1963 به رادیو پیوست. این قاری برجسته مصری به کشورهای مختلفی (سال 1959 به فلسطین و در 1969 به فرانسه، آمریکا برزیل انگلستان) سفر کرده بود. احمد عامر تاکنون چندین بار به ایران نیز آمده و بارها درمسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان داور شرکت کرده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: