اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 20 February 2017
نماینده مجلس
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس از پسرفت روند تحصیل، فرار نخبگان به کشورهای همسایه، اداره کلاس‌های پایه دبستان با معلم سرباز و آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرد.
پسرفت تحصیلی تا غیراستاندارد بودن ۷۰درصد مدارس سیستان

سرویس اجتماعی عصرپرس: علی کُرد با اشاره به دستور وزیر آموزش و پرورش در مورد ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و برنامه فوری برای رفع محرومیت گفت: عدالت آموزشی مانند عدالت اجتماعی جزء مطالبات و درخواست‌های مردم به ویژه در استانی به بزرگی و پهناوری سیستان و بلوچستان است که با دو کشور نابسامان افغانستان و پاکستان همسایه است و تهاجم‌های فرهنگی و امنیتی به سیستان و بلوچستان وجود دارد.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تنها جایی که باید به صورت زیربنایی کار کند و جلوی تهاجمات فرهنگی را بگیرد و معضلات آموزشی و پرورشی را برطرف کند، آموزش و پرورش است اما متاسفانه رعایت نشدن عدالت آموزشی در امور مختلفی همچون جذب نیروی انسانی اعم از کادری، دبیران، آموزگاران، ساخت فضاهای آموزشی و سرانه دانش‌آموزی باعث ظلم مضاعف و بی‌مهری نسبت به منطقه سیستان و بلوچستان شده است اما با تغییر وزیر و روی کار آمدن دانش‌آشتیانی انتظار این است که همانطور که نمایندگان سیستان و بلوچستان به طور صددرصد از دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و برنامه‌های دانش‌آشتیانی دفاع کردند، به مطالبات، درخواست‌ها و حقوق‌ بحق مردم سیستان و بلوچستان در بحث آموزش و پرورش رسیدگی کند.

 سرانه دانش‌آموزی زیاد باشد، فشار مالی بر اولیا و دانش‌‌آموزان صورت نمی‌گیرد


وی با بیان اینکه درخواست از دولت افزایش سرانه ناچیز دانش‌آموزی در این مناطق است، گفت: مردم ، دولت، آموزش و پرورش و مجلس باید به این فکر باشند که سرانه دانش‌آموزی این مناطق را دو سه برابر مناطق دیگر کشور و مناطق توسعه یافته در نظر بگیرند به این دلیل که فاصله رفاهی مدارس بسیار زیاد است؛ یعنی درحال حاضر برای خرید نفت، بخاری، چراغ، شیشه‌های مدرسه، نظافت مدرسه، تهیه کچ، تخته سیاه، ماژیک، وایت برد و ... مشکلاتی وجود دارد که از طریق دانش‌آموزان تهیه می‌شود و زمانی که سرانه زیاد باشد، فشار مالی بر اولیا و دانش‌‌آموزان صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه کمبود دبیر، آموزگار و نیرو در بسیاری از مدارس سیستان و بلوچستان باعث دوشیفته شدن مدارس شده و معضل بسیار بزرگ استان است، تصریح کرد: در شهرخاش، 26آموزشگاه به صورت دوشیفته اداره می‌شوند چه برسد به مناطق دوردست و این ظلم مظاعفی است. در بسیاری از مدارس چند پایه با یک سرباز معلم اداره می‌شوند، یعنی از کلاس اول تا ششم با یک سرباز معلم در یک اتاق کلاس برگزار می‌شود.

با وجود رشد جمعیت دانش‌آموز در 38 سال گذشته جذب نیروی انسانی پسرفت کرده است


وی با بیان اینکه جبران مشکلات آموزشی در سیستان و بلوچستان، تعریف کردن ردیف بودجه و جذب نیرو و ... است، خاطر نشان کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه باید ردیفی در بودجه اختصاص داده و در هر محل و منطقه، از نیروهای تحصیلکرده همان منطقه به صورت ویژه معلم جذب کنند؛ مانند زمان وزارت شهید بزرگوار و معلم ارزشمند، شهید رجایی زمانی که به سیستان و بلوچستان سفر کردند، دستور دادند 900 معلم بلوچ بومی از زاهدان تا چابهار و کنارک از طرف دولت جذب شدند؛ در حالیکه پس از 38سال از عمر پربرکت انقلاب، بعد از 10سال برای جذب نیروی 500نفر به استان مجوز می‌دهند و با توجه به آنکه رشد جمعیت دانش‌آموز وجود دارد اما مورد بی‌مهری کامل قرار گرفته‌ایم.

کُرد یادآور شد: در بحث دانشگاه فرهنگیان و سهمیه پذیرش دانشجو نیرو بسیار کم‌مهری می‌شود. در بسیاری از مناطق استان، یک معلم دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست را تدریس می‌کند. در سیستان و بلوچستان در دروس پایه مخصوصا در دهستان ها که دبیرستان است، در مراکز بخش‌ها، مناطق دورافتاده مشکلاتی وجود دارد و جبران آن این است که باید سهمیه پذیرش دانشجو را در کنکور سراسری افزایش دهند و پذیرش دانشجو باید با هر حالت و هر معدل از همان منطقه صورت گیرد تا کمبود معلم برطرف شود.

هفتاد درصد مدارس حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد مخصوصا در روستاها، غیر استاندارد است

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با اشاره به فضای آموزشی در حوزه‌انتخابیه‌اش تصریح کرد: هفتاد درصد مدارس حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد مخصوصا در روستاها، غیر استاندارد بوده و دانش‌آموزان در مدارس خشتی، گلی  و بعضا در مدارس واگذاری از طرف مردم و در بسیاری از مناطق، در سیاه‌چادر درس می‌خوانند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم با انتقاد از اینکه دولت هیچ گامی برای زدودن محرومیت فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان برنداشته است، گفت: باید تمام خیرین کشور در این استان سرازیر شود و شورای خیرین فعال شده و در بحث ساخت و ساز، به همراه دولت، یک ردیف در قانون فقط برای ساخت فضای آموزشی سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.

یک روز پول نفت به وضعیت آموزش مناطق محروم اختصاص یابد


علی کُرد برای حل شدن مسائل پرورشی و مسائل مدارس و سرانه آموزش و پرورش مناطق محروم سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد از 365روز در سال فقط یک روز بهای نفت را برای زدودن محرومیت پرورشی و آموزشی، چه در بحث جذب نیرو و فضای آموزشی، چه کلاس‌های تقویتی و کنکور، چه اردوهای تفریحی سیاحتی، چه رفاه معلمان، چه در بحث مجردسراها و معلم‌سراها، اسکان معلمان در ردیف بودجه نفت به مناطق محروم اختصاص دهند تا مشکلات و معضلات آموزش و پرورش در این مناطق رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دانش‌آشتیانی انتظار می‌رود برای سال96، نسخه جدید و ویژه‌ای را با دستورات در استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم کشور بپیچد و از رئیس جمهور که 98درصد مردم سیستان و بلوچستان رأی عاقلانه و باتدبیر را به دولت تدبیر و امید دادند، انتظار داریم مردم را ناامید نکند و برای برطرف شدن آلام مردم، مخصوصا در بحث آموزش و پرورش، دولت را مصمم کرده و با بسیج عمومی برای رفع مشکلات اقدام کند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف معلمان خرید خدمت در حوزه انتخابیه بسیار ضروری است، خاطر نشان کرد: معلم لیسانس و فوق‌لیسانس در دورترین نقاط عشایری و کوه‌های صعب‌العبور تدریس می‌کند در حالی که در سال 94 و 95 حدود 400 هزارتومان حقوق می‌گرفته و امسال که به آنها لطف کردند، با مدرک فوق‌لیسانس همزمان و هم‌تراز با معلم رسمی، 700هزارتومان حقوق می‌گیرد، درحالی که بدون بیمه هستند و آسوده‌خاطری و امید برای آینده آن‌ها لحاظ نشده است.

توسعه هر جامعه‌ای بستگی به توسعه آموزش و پرورش آن جامعه دارد


نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم، گفت: لازم است رئیس جمهور با سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استخدامی کشور نشستی داشته باشند و مجوز خاصی را برای جذب نیروهای خرید خدمت در نظر بگیرند و نگذارند آموزش و پرورش، به صورت یتیم و بی‌سرپرست و با نامهربانی باقی بماند زیرا توسعه هر جامعه‌ای بستگی به توسعه آموزش و پرورش آن جامعه دارد و بالندگی هر ملت و و هر جامعه به این وابسته است که کودکان، نوجوانان، میانسال و ... آموزش دیده و دانش‌آموخته باشد در حالی که در شرق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود که روبه‌عقب رفته‌ایم و حتی در جای خود نمانده‌ایم؛ همچنین افت تحصیلی در استان وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان فراری در سیستان و بلوچستان  کم نیستند و برخی دانش‌آموزان نخبه از بدبختی و برای کار به کشورهای هند، دوبی، بنگلادش و... می‌روند، درحالی که دولت موظف و مکلف است مسائل اجتماعی را حل کند و جزئی از برنامه‌های دولت است که در آموزش و پرورش حوزه انتخابیه کوتاهی می‌کنند.


پسرفت تحصیلی تا غیراستاندارد بودن ۷۰درصد مدارس سیستان
نام:
ایمیل:
* نظر: