اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - 19 February 2017
معاون دبیرخانه شورای‌عالی مناطق‌آزاد خبر داد
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: نرخ رشد صادرات در مناطق‌آزاد معادل ٣٠درصد در هر سال تعیین شده که آمار کلی مناطق‌آزاد در این زمینه مثبت است.

افزايش ٣٠درصدی صادرات از مناطق آزاد

سرویس اقتصادی عصرپرس: مهدی بازارگان معاون دبیرخانه شورای‌عالی مناطق‌آزاد با بیان مطالب فوق گفت: جهت‌گیری امسال و سال‌های آینده مناطق‌آزاد به سمت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در سال ٩٥ سه برنامه مهم برای مناطق‌آزاد هدف‌گذاری و ابلاغ شده که بر این اساس صادرات این مناطق باید به میزان ٣٠ درصد افزایش پیدا کند و ارتقا و انتقال فناوری پیشرفته نیز محقق شود.

به گزارش ایانا، او صادرات مناطق‌آزاد را در دو دسته طبقه‌بندی کرد و گفت: یکی صادرات قطعی است که خود مناطق تولید و صادر می‌کنند و دیگر صادرات مجدد است که حجم زیادی از اقلام و کالاها از جاهای دیگر توسط فعالان اقتصادی خریداری و در منطقه‌آزاد با پردازش جزئی همراه می‌شود تا ارزش افزوده را بالا برده و در بازار خارج کشور عرضه کنند. این همان «ری‌اکسپورت» است و بر‌اساس برنامه ابلاغی هر دو باید به میزان ٣٠درصد افزایش پیدا کند.

معاون تولید، صادرات و فناوری  دبیرخانه شورای‌عالی مناطق‌آزاد ادامه داد: تلاش ما بیشتر در زمینه صادرات قطعی است تا شاهد افزایش صادرات ٣٠درصدی باشیم اما صادرات مجدد تا حدودی به صادرات خارجی‌ها بستگی دارد که کالا و محصولات خود را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم مجدد صادر کنیم.

وی ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری پیشرفته در مناطق‌آزاد را برنامه دیگر ابلاغی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در این‌باره اقدامات مؤثری در مناطق‌آزاد کشور صورت گرفته و پروژه‌های تحقیقاتی نتیجه بخشی را دنبال می‌کنند. در کیش پروژه تکنولوژی صنایع استخراج نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و دارویی، در قشم پروژه زیست فناوری و فناوری‌‌های دریایی، در انزلی تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و منسوجات، در ماکو تجزیه‌پذیر زود مواد پلاستیکی و دانش لجستیک، در ارس تکنولوژی‌های نوین کشاورزی و پتروشیمی، در چابهار آبزی‌پروری به روش نوین و زیست فناوری، در اروند صنایع‌الکترونیکی و شیمیایی خلاصه همه مناطق به نوعی بحث ارتقا و انتقال تکنولوژی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

بازارگان ادامه داد: البته انتقال تکنولوژی معمولا با سرمایه‌گذاری انجام می‌شود اما تا آنجایی که به برنامه‌های سه‌گانه ابلاغی اقتصاد‌مقاومتی در سال ٩٥ معطوف می‌شود، توانسته‌ایم این برنامه‌های ابلاغی را با موفقیت به نتیجه ب‌رسانیم که گزارش ده‌ماهه آن در سال جاری منتشر شده است.

معاون تولید، صادرات و فناوری  دبیرخانه شورای‌عالی مناطق‌آزاد کشور تصریح کرد: براساس منشور اقتصاد‌ مقاومتی مناطق‌آزاد باید بتوانند با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و درون‌زایی در حد امکان نیازهای کشور را در داخل تأمین کنند و با رویکرد برون‌گرایی اقتصاد منطقه و کشور را شکوفا کنیم.

بازارگان افزود: در جهت صادرات باید بتوانیم توانمندی خارجی خود را افزایش دهیم تا هم ارزآوری داشته باشیم و هم از وابستگی کشور به نفت بکاهیم، به‌ویژه اینکه سیاست‌های خاص راهبردی مناطق‌آزاد تعامل با همسایگان از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، ترکیه، عراق، کویت و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و نباید از آنها غافل شویم تا بتوانیم حجم قابل قبولی از تولیدات خود را برای صادرات به این کشورها هدف‌گذاری کنیم.

او تأکید کرد: مناطق‌آزاد بودجه دولتی نداشته و باید با جذب فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری منابع  مالی لازم را کسب کنند و در صورتی که سرمایه‌گذاران با فعالیت اقتصادی خود درآمدی به این مناطق تزریق کنند می‌توانیم به تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد‌مقاومتی در دراز‌مدت خوشبین باشیم.

او ادامه داد: مناطق‌آزاد برای موفقیت در جذب سرمایه‌ها، از فعالان بخش تولید و صادرات حمایت می‌کنند تا حجم صادرات افزایش یابد، به‌گونه‌ای که با ایجاد پنجره واحد و روان‌سازی فرایندهای سرمایه‌گذاری و تولید سعی کرده تا مشکلات فعالان اقتصادی در مناطق‌آزاد را کاهش دهد. لازم است دیگر نهادهای دولتی نیز با کاهش بوروکراسی و عدم موازی‌کاری، سعی در تحقق اهداف اقتصاد‌مقاومتی داشته باشند./


افزايش ٣٠درصدی صادرات از مناطق آزاد

نام:
ایمیل:
* نظر: