اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - 16 February 2017
28 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 18 جمادی الاول 1438 هجری و 16 فوریه 2017 میلادی
يك سال پس از تأسيس سازمان ملل متحد، با مخالفت نماينده شوروي در سازمان ملل با يكي از پيشنهادهاي شوراي امنيت، براي اولين بار، در شانزدهم فوريه 1946م حق وتو، مورد استفاده قرار گرفت. اين حق تنها منحصر به پنج عضو دائمي اين شورا يعني امريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه و چين است.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 28 بهمن 1395 ) به شرح زیر می باشد.

رحلت فقيه، متكلم و واعظ بزرگوار، آيت‏اللَّه "ميرزا علي اكبر نوقاني" (1329ش)

آيت‏ اللَّه ميرزا علي اكبر فرزند موسي نوقاني در سال 1261ش (1300ق) در محله نوقان مشهد به دنيا آمد. وي پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، ادبيات را در محضر استاد ميرزا عبدالجواد اديب نيشابوري معروف به اديب نيشابوري اول و فقه و اصول را نزد شيخ حسنعلي تهراني و آيت ‏اللَّه سيد عباس شاهرودي فرا گرفت.

آغاز مذاكرات سه جانبه صلح ايران و عراق در نيويورك (1367 ش)

در شرايطي كه مذاكراتِ پس از جنگ در شهريور و آبان 1367، نتيجه ملموسي به دست نداده بود و حتي امكان شكست مذاكرات نيز وجود داشت، جمهوري اسلامي ايران حُسن نيت خود را به جامعه جهاني و سازمان ملل متحد و به ويژه شخص دبير كل ثابت كرده و از اعتمادي كه به دبير كل ابراز داشته بود، نتيجه مثبت و مطلوبي گرفت كه حاصل ديگر اين امر، تغيير جوّ بين ‏المللي به نفع جمهوري اسلامي ايران بود.

درگذشت استاد "محمد ديهيم تبريزي" اديب و مورخ آذربايجاني (1378 ش)

استاد محمد ديهيم تبريزي، در سال 1286ش (1325ق) در تبريز به دنيا آمد. وي بر اثر راهنمايي‏هاي پدر، به تحصيل روي آورد و رشته‏ هاي ادبي و رياضي را به خوبي فرا گرفت. استاد ديهيم پس از آن ضمن فعاليت‏هاي فرهنگي به روزنامه‏ نگاري اشتغال پيدا كرد و از سال 1311ش، خدمات مطبوعاتي خود را آغاز نمود. ...

شهادت شهید عجم ملکی (1362ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

شهید عجم ملکی، سال ۱۳۴۰ش در منطقه‌ چم‌لوان از توابع مهران چشم به جهان هستی گشود. او تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به شهر مهران آمد که در‌‌ همان ایام در راهپیمایی‌ها و تظاهرات انقلابی شرکت کرد و در عرصه مبارزات مردمی، فعالانه حضور یافت.

شهادت شهید عظیم ثابت‏ قدم (1364ش)

شهید عظیم ثابت‏قدم، هفدهم بهمن‌ماه ۱۳۳۲ش در شهر زنجان چشم به جهان هستی گشود. کودکی او در جمع خانواده‌ای متدین سپری گشت و در سن هفت سالگی همانند دیگر کودکان زادگاهش به مدرسه رفت تا توشه‌ای از علم روز بردارد و توانست تا پایان سال پنجم دبستان تحصیل کند. او بعد از اتمام خدمت نظام‌ وظیفه در سال ۱۳۵۴ش به استخدام شرکت مخابرات درآمد و به‏عنوان مسئول تلفن همگانی در اداره‌ کل ناحیه‌ پنج مشغول به کار گردید.

آیت الله بهاء الدین محلاتی در شیراز با انتشار اعلامیه ای، روز 56/11/29 را عزای عمومی اعلام کرد.(1356ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

پس از خاتمه نماز مغرب و عشاء در مسجد الرضای شهر شیراز، آقای سید علی اصغر دستغیب به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای 19 دی و طبق فتوای آقای محلاتی، روز 56/11/29 را عزا و تعطیلی عمومی اعلام کرد.(1356ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

نظام السلطنه رئیس الوزراء، تا تعیین وزیر جدید به جای آصف الدوله، امور وزارت داخله را عهده دار شد. (1286ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

سپهدار پس از 26 روز مطالعه وزيران خود را به اين شرح به احمدشاه معرفي كرد: (1299ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

سپهدار رئيس الوزراء و وزير داخله - محتشم السلطنه وزير خارجه - نصرالملك وزير فوائد عامه و تجارت - امين الملك وزير معارف - سالار لشگر وزير عدليه - اميرنظام وزير جنگ- سردار معتمد وزير پست و تلگراف - ميرزا عيسي خان كفيل وزارت ماليه - اديب السلطنه معاون رئيس الوزراء

دكتر محمدمصدق السلطنه از طرف مشيرالدوله والي آذربايجان شد (1300ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

به دنبال جلوس نادرشاه به تخت سلطنت دولتين ايران و افغانستان روابط خود را گسترده تر نمودند و سفارتخانه هاي دو كشور تبديل به سفارت كبري گرديد. (1308ش)

از طرف دولت ايران نصرالله خلعتبري (اعتلاء الملك) اولين سفير كبير ايران در كابل گرديد

علي سهيلي نخست وزير، وزيران خود را به اين شرح معرفي كرد: (1321 ش)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

 علي سهيلي نخست وزير و وزير كشور- سيد محمد تدين وزير مشاور - حسيني سميعي وزير مشاور - سپهبد احمدي وزير جنگ - محمود بدر وزير بازرگاني و پيشه و هنر - الهيار صالح وزير دارائي - علي اصغر حكمت وزير دادگستري - دكتر سياسي وزير فرهنگ - محمد ساعد مراغه وزير امور خارجه - عبدالحسين هژير وزير وزير راه - امان الله اردلان وزير بهداري نصرالله انتظام وزير پست و تلگراف، وزير كشاورزي و خواروبار بعداً معرفي خواهد شد

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 18 جمادی الاول 1438 )

وفات "احمد عبد ربّه" شاعر و نويسنده‏ ي عرب(328 ق)

احمد بن محمد بن عَبد رَبِّه اَندلُسي قُرطُبي، از مشاهير علما و ادبا و محدثين و شعراي زمان خود بود. وي قصص و حكايات بسياري را به نظم درآورد. اثر مشهور اين شاعر و نويسنده‏ ي عرب، عَقدُالفَريد نام دارد كه درباره‏ي تاريخ، شعر، عروض و لغت نگاشته شده است.

درگذشت "ابوالعباس احمد بن علی نجاشی" عالم شهیر شیعه در قرن پنجم(450 ق)

ابوالعباس احمد بن علی بن احمد معروف به ابنِ الکوفی، نجاشی و شیخ نجاشی در سال 372 ق در کوفه به دنیا آمد. وی از شاگردان معروف سید مرتضی علم الهدی بود که از شیخ مفید، تَلعَکْبَری و دیگر بزرگان نقل روایت نموده است. نجاشی در علم رجال یگانه‏ ی زمان و در علم حدیث کم نظیر بود. به جهت تخصّص ابن الکوفی در این علوم و کثرت احاطه‏ی وی در علم تاریخ و انساب و سِیَر، مورد اعتماد علمای بزرگ دیگر می‏باشد. رِجال نجاشی، اخبار بنی‏سُنَن و فَضل الکوفه از کتب این عالم بزرگ مسلمان هستند.

رحلت علامه "سيدمحمد مولانا" عالم و مؤلف(1363 ق)

حاج سيد محمد مولانا از علماي تبريز، در ابتدا، مقدمات و ادبيات متداول را در تبريز خواند و در 19 سالگي راهي عتبات گرديد. در نجف به درس شيخ الشريعه ‏ي اصفهاني، فاضل شربياني و ديگر بزرگان راه يافت و به درجه‏ي اجتهاد رسيد. در 1321 ق به تبريز برگشت و به تدريس و تاليف پرداخت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 16 فوریه 2017 )

آغاز استفاده از "حق وتو" در سازمان ملل متحد(1946م)

يك سال پس از تأسيس سازمان ملل متحد، با مخالفت نماينده شوروي در سازمان ملل با يكي از پيشنهادهاي شوراي امنيت، براي اولين بار، در شانزدهم فوريه 1946م حق وتو، مورد استفاده قرار گرفت. اين حق تنها منحصر به پنج عضو دائمي اين شورا يعني امريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه و چين است. طرح اصلي حق وتو در كنفرانس يالتا در سال 1945م توسط انگليس، امريكا و شوروي به تصويب رسيد و بعدها در منشور سازمان ملل متحد، گنجانده شد.

شهادت "سيد عباس موسوي" دبير كل حزب ‏اللَّه لبنان (1992م)

عالم مجاهد حجت‏ الاسلام و المسلمين سيد عباس موسوي بنيان‏گذار جنبش حزب اللَّه لبنان، در سال 1952م در شهرك نبي‏شيت از توابع بعلبك لبنان به دنيا آمد. وي در 15 سالگي براي ادامه تحصيلات به حوزه علميه نجف رفت و از محضر آيت‏ اللَّه سيد ابوالقاسم خويي و شهيد سيدمحمدباقر صدر استفاده نمود. شهيد موسوي هم‏زمان با پيروزي انقلاب اسلامي، راهي لبنان گرديد و حوزه علميه بعلبك را تأسيس نمود.

تأسيس كتابخانه بزرگ "هاروارد" بزرگترين كتابخانه دانشگاهي جهان (1638م)

كتابخانه بزرگ هاروارد از كتابخانه‏ هاي بزرگ جهان در 16 فوريه 1638م توسط جان هاروارد تأسيس شد و او هنگام مرگ نيز املاك و دارايي خود را براي كتابخانه و مدرسه خويش اختصاص داد. امروزه اين مدرسه به عنوان دانشگاه هاروارد، يكي از بزرگ‏ترين دانشگاه‏هاي جهان به حساب مي‏آيد و كتابخانه آن نيز با دراختيار داشتن بيش از 8 ميليون كتاب بزرگ‏ترين كتابخانه دانشگاهي به شمار مي‏رود.

روز ملي و سال‏روز تأسيس كشور "ليتواني" (1918م)

ليتواني كشور كوچكي در شمال اروپاي شمالي و از جمله كشورهاي حوزه بالتيك به شمار مي‏آيد كه در پي تضعيف روسيه به خاطر شركت در جنگ جهاني اول و وقوع انقلاب در اين كشور، در 16 فوريه 1918م اعلام استقلال كرد در آغاز جنگ جهاني دوم، ليتواني و ديگر كشورهاي حوزه بالتيك، طبق توافق محرمانه آلمان و شوروي، به كشور اتحاد جماهير شوروي واگذار گرديد و با روي كار آمدن دولت دست نشانده شوروي در ليتواني، به عنوان چهاردهمين جمهوري اتحاد جماهير شوروي، اعلام موجوديت كرد.

مرگ "مارك سايْكْس" ديپلمات مشهور انگليسي (1919م)

سِر مارك سايكْسْ از سياست‏مداران مشهور انگلستان بود. انگلستان در اواسط قرن نوزدهم ميلادي در اين كشور به دنيا آمد. وي از جواني به فعاليت‏هاي سياسي پرداخت و پس از چندي به پارلمان انگليس راه يافت. سايكس با آغاز جنگ جهاني اول به عنوان ديپلمات انگليس عازم منطقه بالكان شد و سپس به تركيه رفت. سايكس نماينده انگليس در پيمان متقابل انگليس و فرانسه موسوم به سايكس - پيكو بود. اين پيمان استعماري، شرايط سياسي منطقه را براي تفكيك اراضي خاورميانه و مستملكات آسيايى امپراتوري عثماني فراهم آورد.

مرگ "جِيمز رابينسون" مورخ و فيلسوف امريكايي (1936م)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

جِيمز هاروي رابينسون، فيلسوف و مورخ امريكايى در 29 ژوئن 1863م به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران تحصيل، از 29 سالگي به عنوان استاد تاريخ دانشگاه كلمبيا مشغول به تدريس شد و 27 سال در اين شغل خدمت كرد. رابينسون، تاريخ را وسيله‏ اي براي درك و فهم مجموع زندگي مي‏دانست و تاريخ يك ملت را تنها فصلي از تاريخ و داستان جهان مي‏ شمرد. او ضمن اشاره به گذشته تاريخ بشري و آينده قابل پيش ‏بيني با توجه به امكانات موجود، مسئله خودبيني و برتري يك ملت را امري سخيف و خنده ‏دار مي‏خوانْد و به طور كلي و به صورت طبيعي، خودبزرگ‏بيني و برترانديشي فرد را نيز مضحك مي‏ پنداشت.

شهادت "شيخ راغب حرب"، روحاني مبارز ضد صهيونيستي (1984م)

تقویم تاریخ پنج شنبه 28 بهمن

شيخ راغب‏ حرب امام جمعه شهرك جبشيت در جنوب لبنان و از پايه ‏گذاران جنبش مقاومت اسلامي در اين منطقه بود. او همواره يكي از مخالفان جدي رژيم صهيونيستي بود كه عليه اشغال جنوب لبنان توسط آن رژيم سخن مي‏گفت و مردم جنوب لبنان را به قيام عليه صهيونيست‏هاي اشغال‏گر دعوت مي‏كرد تا اين كه توسط نيروهاي اسرائيل بازداشت شد. با دستگيري او و اعتصاب و تحصن گسترده مردم، صهيونيست‏ها مجبور به آزادي وي شدند. در نهايت در شانزدهم فوريه 1984م، با توطئه مشترك اسرائيل، امريكا و نيروهاي فالانژ لبنان، شيخ راغب حرب در حالي كه پس از اداي نماز در مسجد جبشيت راهي خانه‏اش بود، توسط تروريست‏هاي صهيونيست هدف رگبار مسلسل قرار گرفت و به شهادت رسيد.

مرگ "جوزوئه كاردوتچي" شاعر و منتقد ادبي ايتاليايي (1907م)

جوزوئه كاردوتْچي، شاعر و منتقد ادبي ايتاليايى در 27 جولای 1835م به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود، در بيست سالگي اولين اثر خود را با عنوان چنگ توده مردم انتشار داد و از همان آغاز كار، عقيده ضدمذهبي و ضد رمانتيك و تمايل به شعر و ادب يونان و روم باستان را آشكار ساخت. كاردوتچي يگانه اميد را در تجديد حيات فكري، معنوي، ادبي و سياسي عهد باستان مي‏دانست، از اين رو، اشعاري تحت تاثير شاعران يونان باستان سرود. وي نويسندگان و شاعران عهد باستان را نه تنها استاداني بزرگ مي‏شمرد، بلكه آنان را تجسمي از كمال مطلوب بشري نيرومند مي‏دانست كه با طبيعت و دنيا هماهنگي داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: