اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 23 June 2021
نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از ربات دانش بنیان جراح سینا در بیمارستان فوق تخصصی سینا بر روی یک سگ انجام شد.
نخستین جراحی رباتیک از راه دور در ایران با محصول دانش‌بنیان انجام شدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، جراحی رباتیک از راه دور روز چهارشنبه توسط دکتر طالب پور که در بیمارستان امام خمینی مستقر بود، انجام شد. این درحالی است که بیمار که یک سگ است و ربات در بیمارستان سینا قرار داشتند. جراحی وازکتومی با استفاده از شبکه ماهواره ای ۵g  از راه دور انجام شد. فاصله دو بیمارستان هفت کیلومتر است.

این عمل جراحی با حضور سورنا ستاری معاون  علمی و فناوری رییس جمهوری و سعید سرکار رییس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی انجام شد.

ربات جراح سینا به نام ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نامگذاری شده و در واقع این ربات متناظر با ربات داوینچی که در آمریکا ساخته شده، طراحی شده است. عملکرد این ربات یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می شود.

 این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند. تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می گیرد که جراح می تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند. نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می شود قابل اندازه گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت های سالم کاهش پیدا می کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را دارد. این دستگاه برای عمل جراحی ناحیه شکمی  استفاده می شود، اما در دنیا یکی از متداول ترین زمینه ها استفاده از آن برای جراحی پروستات است.

آمریکا تنها کشوری است که این سیستم را به مرحله تجاری آن رسانده است. سایر ربات های مشابه فقط برای تحقیقات استفاده می شود،. درصورتی که این شیوه به مرحله تجاری برسد،‌ ایران دومین کشور در زمینه ربات جراح خواهد بود./ایرنا




نام:
ایمیل:
* نظر: