اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 15 February 2017
رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت اجرای پروژه سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) برای بهبود ژنتیکی ماهی قزل آلای رنگین کمان در ایران، گفت: با اجرای این پروژه تولید و کیفیت پرورش این ماهی در ایران بسیار ارتقا می یابد.

ارتقا کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان

سرویس اقتصادی عصرپرس:
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم آغاز بکار کارگاه آموزشی فائو برای بهبود ژنتیکی قزل آلای رنگین کمان در ایران گفت: اصلاح نژاد این ماهی به توسعه پایدار پرورش ماهی قزل آلا در ایران بسیار کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی با بیان این که اصلاح نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان در تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و مدیریت منابع آبی کشور نقش مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: با اجرایی شدن این پروژه مهم در ایران، واردات تخم چشم زده کاهش و با بیماری های این ماهی در مزارع پرورش ماهی قزل آلا به منظور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مبارزه خواهد شد.

صالحی افزود: مراکز پرورش ماهی قزل آلا در کشور سالانه 400 تا 500 میلیون تخم چشم زده قزل آلا نیاز دارند که با انتقال داشن فنی تولید این نهاده ، در برنامه ششم توسعه به خود کفایی می رسیم.

وی گفت : سازمان فائو برای اجرای پروژه اصلاح و بهبود ژنتیک ماهی قزل آلا در ایران 330 هزار دلار اعتبار اختصاص داده است.

صالحی افزود : 70 درصد نیاز مراکز پرورش ماهی قزل آلا به تخم چشم زده از واردات تامین می شد که با اجرای طرح اصلاح و بهبود ژنتیک دانش تولید تخم چشم زده قزل آلا به ایران منتقل خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مدت اجرای پروژه بهبود ژنتیکی قزل آلای رنگین کمان در ایران دو سال تعیین شده است.

سرج ناکوزی نماینده فائو در ایران نیز در این مراسم گفت: در سال 2030 جمعیت جهان به 9 میلیارد و 700 میلیون نفر افزایش می یابد و و تامین پروتئین و امنیت غذایی مردم جهان اهمیت زیادی برای فائو دارد.

وی با بیان این که رشد شهرنشینی و جمعیت در عرضه و تقاضای مواد غذایی در بین کشورهای جهان فرایندهای جدید را به وجود آورده است، گفت: نقش اقیانوس ها و آب ها در تامین پروتئین و مواد غذایی جمعیت جهان بسیار افزایش یافته و در این راستا توسعه آبزی پروری در کشورها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ناکوزی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای منابع طبیعی بسیار خوبی است و با حفظ محیط زیست، پرورش ماهیان قزل آلای رنگین کمان آن را به عنوان یک منبع غذایی مفید برای مردم بسیار با اهمیت کرده است.

وی گفت: با کمبود منابع طبیعی به خصوص آب باید به ارتقا بهره وری در پرورش ماهی قزل آلا توجه شود تا با توسعه پایدار این بخش ضمن افزایش اشتغالزایی، امنیت غذایی پایدار نیز در ایران فراهم شود.

وی افزود: فائو در نظر دارد در این پروژه ظرفیت های علمی و فنی ایران را برای بهبود ژنتیک ماهی قزل آلا افزایش دهد تا سطح تولید و عرضه این آبزی در ایران تقویت شود.

نماینده فائو، ایران را بزرگترین تولیدکننده محصولات شیلاتی در منطقه دانست و گفت: ایران در زمینه تولید و پرورش ماهیان در آب های داخلی در منطقه و جهان پیشرو است و فائو نیز با علم به این موضوع درصدد اجرای طرح های توسعه ای پرورش در آب های داخلی و دریایی ایران است.

بر اساس این گزارش، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ریشه کنی گرسنگی و نا امنی غذایی و سوء تغذیه همراه با کاهش فقر کشاورزی در کشورهای مختلف جهان فعال است./


ارتقا کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان

نام:
ایمیل:
* نظر: