اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 14 June 2021
رییس ستاد انتخابات کشور:
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی هستند.
بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، جمال عرف روز دوشنبه در نشست خبری با تبریک دهه کرامت گفت: در حوزه ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق رای را آماده و با ناظر نهایی کردیم. در حوزه شوراها هم ۷۵ هزار صندوق  پیش بینی شدهاست.

 رییس ستاد انتخابات از مشارکت یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی نظارتی و بارزسی در انتخابات خبر داد و افزود: در نمایندگی های ایران در سراسر جهان۴۵۰ صندوق برای اخذ رای در نظر گرفته شده است.

عرف درباره واجدین شرایط گفت: در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی در این دوره خواهیم داشت که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند.  

وی  همچنین از  ارسالکلیه اقلام انتخاباتی اعم از صندوق الکترونیکی و غیرالکترونیک و احراز هویت به حوزه ها خبر داد و گفت: واکسیناسیون ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی انجام شده است. ضمن اینکه با همکاری وزارت بهداشت قرار شد با استفاده از واکسن ایرانی واکسیناسیون انجام شود و امروز قول دادند در کمیته اخلاق موضوع مطرح شود.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره اقدامات ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات پرشور و تمهیدات پروتکل بهداشتی، گفت: از مهرماه سال گذشته تمهیدات این انتخابات آغاز شد و ۱۲ جلسه شخصا به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی با همه روسای ستاد انتخابات داشتم که یکی از بحث‌های اصلی، مشارکت حداکثری بود.

عرف با اشاره به نشستهای خود با نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی اظهار کرد: در این مدت ۶ جلسه با احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار کردم. وزیر هم با استانداران و هم با فعالان سیاسی جلسه داشت و همه تلاش وزارت کشور این بود گروه‌های مرجع فعال شوند تا انتخابات پرشور داشته باشیم.

وی درباره چگونگی رسیدگی تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: عناوین تخلفات انتخاباتی از زمان تبلیغات و روز رای گیری براساس قانون تصریح شده و بازرسی وزارت کشور و پیشگیری قوه قضاییه فعال هستند و از مجاری قانونی همه این مسائل دنبال می‌شود. یکی از ستادها اصرار داشت در نقطه ای از شهر تجمع شود و فرمانداری و ستاد تامین برای رعایت مسایل بهداشتی گفتند که تجمع را به استادیوم انتقال دهند و این به معنای ممنوعیت نبود.  

 تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم هم پیش‌بینی شده است

عرف ادامه داد: یکی از مفروضات وزارت کشور احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که در این زمینه تعرفه‌های لازم چاپ و اگر دور دوم کشیده شد جمعه بعد دور دوم برگزار می‌شود.

رییس ستاد انتخابات وزارت کشور در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: براساس آمار نهایی  ۸۵ درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ۹۲.۵ درصد ثبت نام کنندگان شوراهای اسلامی روستا تایید نهایی شده اند.

وی ادامه داد:  ۴۳.۴۴ درصد ثبت نام کنندگان مجلس شورای اسلامی و ۲۶.۱ درصد ثبت نام کنندگان مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت نهایی شده اند.

عرف درباره برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی و رعایت نشدن پروتکل‌ها در همایش انتخاباتی اهواز، گفت: پروتکل‌ها همه چیز را مشخص کرده است. مثلاً به آنها گفته شده است که ۳۰ درصد ظرفیت محل برگزاری یا فواصل شرکت کنندگان رعایت و همچنین از فضای باز و ماسک استفاده شود. روسای ستاد انتخابات می‌توانند این تعادل را برقرار و همایش‌ها را برگزار کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور افزود: ستاد انتخابات، روسای ستادها، سپاه، بسیج و ناجا به موارد پروتکل‌های بهداشتی رسیدگی می کنند و اگر لازم باشد به بازرسی می‌رود.

وی با بیان اینکه نباید برگزاری همایش‌ها را تعطیل کنیم، اظهار کرد: تعطیل کردن همایش‌ها و میتینگ‌ها مشارکت حداکثری را زیر سوال می‌برد بنابراین از اعضای ستاد انتخابات می‌خواهم تا آن دستورالعملی که ۸ خرداد به آنها ابلاغ کرده‌ایم را به استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ کنند و گردهمایی‌ها و همایش ها با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.

عرف درباره برگزاری در خارج کشور گفت: در حدود ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی  انتخابات برگزار می شود و ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق برای این امر در نظر گرفته شده است.

عرف ادامه داد: دولت کانادا متاسفانه به‌رغم تعهدات بین‌المللی نپذیرفته است که نمایندگی ما در آنجا شعبه و صندوق ایجاد کندو قرار شد در نزدیکترین شهر مرزی به کانادا شعبه ایجاد شود تا ایرانیان علاقه‌مند  به رای دادن در کانادا، به آن شهر و شعبه مراجعه کنند.

معاون وزارت کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات گفت: میزان مشارکت در یک نظرسنجی ۳۷ و در نظرسنجی دیگر ۴۸ درصد عنوان شده است که البته بخشی از نظرسنجی‌ها در فضای مجازی در اختیار همه است.

وی افزود: فاصله ۱۰ درصدی در نظرسنجی‌ها وجود دارد. با دعوت از دستگاه‌های نظرسنجی، درباره این اختلاف سوال کرده‌ایم و با آنها مجددا جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق‌تری از میزان مشارکت و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم برسد.

عرف درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رای تصریح کرد: زمان اخذ رای را افزایش داده ایم و یک ساعت زودتر یعنی ۷ صبح روز جمعه انتخابات آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ اگر لازم شد انتخابات ادامه می‌یابد.  

وی افزود: مطلبی را یکی از اعضای شورای نگهبان درباره تمدید ساعت رای گیری مطرح کرد و تماس تلفنی با او داشته و موضوع را توضیح دادم و گفت که منظورش این بود به لحاظ قانونی ساعت ۲۴ یک روز تمام می‌شود.  

رییس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ پیشتر سر ساعت ۲۴ سیستم‌های رای گیری قطع می‌شد اما در این دوره از انتخابات اگر افرادی می‌خواهند رای بدهند تا ساعت ۲ بامداد سیستم‌ها قطع نمی‌شود.

عرف با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز رای گیری ادامه داد: نرم افزار شعبه در اختیار همه مردم قرار دارد و شعبه‌ها ضدعفونی می‌شود و همه از ماسک استفاده خواهند کرد. فاصله اجتماعی رعایت می‌شود. اگر در شعبه‌ای پروتکل‌ها رعایت نشد، رییس شعبه تذکر می‌دهد. هلال احمر در همه شعبه‌ها ناظر بهداشتی دارد و یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت که با همکاری هلال احمر انجام می‌شود. آمار بیماران را از وزارت بهداشت می‌گیریم و اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه به بیمار مراجعه می‌کند./ایرنا



نام:
ایمیل:
* نظر: