اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 14 June 2021
با فرمان رئیس جمهور
ناوشکن پیشرفته دنا و ناو مین‌شکار بومی شاهین با فرمان رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس رونمایی و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شدند.
ناوشکن‌ دنا و ناو مین شکار شاهین به یگان‌های نیروی دریایی ارتش پیوستندبه گزارش عصرپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور روز دوشنبه در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در هفتاد و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان رونمایی و الحاق ناوشکن پیشرفته دنا و ناو مین‌شکار بومی شاهین را به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

رئیس جمهور قبل از صدور فرمان الحاق ناوشکن دنا به نیروی دریایی ارتش،اظهار داشت: برای همه ما، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای مسلح روز بسیار خوبی است که صنایع دفاع کشور ظرف 8 سال یک ناوشکن بسیار مهم را از آغاز تا پایان به دست متخصصین خودش تکمیل و آماده‌ بهره‌برداری می‌کند و از امروز این ناوشکن آماده است انواع مأموریت‌هایش را انجام دهد.

روحانی افزود: ازتلاش‌های پیگیر نیروهای مسلح برای خوداتکایی و خودکفایی بسیار خوشحال هستیم و محصول امروز نشانه‌ای از استمرار در مسیر خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

براساس گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 

امیردریادار رستگاری طی گزارشی تأمین منافع ملی در آبراه های آزاد و بین المللی و گسترش صلح و ثبات در منطقه را از دیگر دستاوردهای این پروژه ها اعلام کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند اجرایی ساخت ناوشکن دنــا افزود:  مراحل طراحی این ناوشکن از سال 1391 آغاز و پس از تکمیل اعتبارات لازم از سال 1392 فرآیند ساخت بدنه شامل سازه فولادی و ملحقات سازه‌ای و متعاقب آن تأمین، ساخت، نصب و راه‌اندازی بیش از 96 سامانه مکانیکی، تأسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری، مخابرات، هدایت آتش و سلاح انجام شد.

دریادار رستگاری ادامه داد: از شبکه توانمند داخلی متشکل از 147 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و با همکاری سازمان‌ها و صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز متخصصین نیروی دریایی راهبردی ارتش در ساخت این ناوشکن بهره‌گیری شد.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع سامانه رادار جستجو و هدایت آتش پیشرفته جهت کشف، شناسایی و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، سامانه رادار هوایی آرای فازی سه بُعدی ، سامانه جنگ‌های الکترونیکی، سامانه مدیریت نبرد با قابلیت اتصال به شبکه فرماندهی رزم دریایی، سامانه مخابراتی امن یکپارچه در کلیه باندها و فرکانس‌های ارتباطی به صورت صوتی و ارسال داده‌ها، قابلیت نشست و برخاست انواع بالگردهای نداجا در روز و شب ، سامانه سوناری پیشرفته جستجوگر و ارتباط صوتی زیرآبی، سامانه اپتیکی ترکیبی هوشمند با قابلیت کنترل و هدایت تسلیحات را از قابلیت‌های این ناو عنوان کرد.

دریادار رستگاری سامانه پروانه گام متحرک بومی شده جهت افزایش قدرت مانور ناوشکن، سامانه کنترل و مانیتورینگ بومی سامانه رانش و تولید نیروی برق ، بهینه‌سازی دکل شناور در راستای افزایش زوایای پوششی رادارها و جستجوگرها ، تجهیز شناور به بوتراستر سینه برای افزایش قدرت مانور و ایمنی در زمان پهلوگیری و جدا شدن از اسکله را از ویژگی‌های بارز این ناوشکن در مقایسه با سایر ناوشکن‌های هم کلاس خود عنوان کرد.

وی مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه را افزایش اقتدار دفاعی عنوان کرد و گفت:‌  بازدارندگی و پاسخگویی به موقع و مؤثر به تهدیدها و تأمین منافع ملی در آب راه‌های آزاد و بین‌المللی و گسترش صلح و ثبات در منطقه، تقویت، توسعه و نوسازی صنایع دفاعی کشور با تأکید بر گسترش تحقیقات و سرعت دادن به اکتساب فناوری‌های پیشرفته، اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم در سطح استان و کشور ، صرفه جویی ارزی با انجام بومی سازی و بهینه سازی‌های تجهیزات و سامانه ها، ایجاد و تقویت شبکه همکاران توانمند در زنجیره تأمین و ساخت زیرسامانه‌ها، دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ناوشکن با آخرین متدها و نرم‌افزارهای روز دنیا و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های طراحی و مهندسی ساخت به عنوان هسته‌های دنا است.

براساس این گزارش،دنا، چهارمین فروند از ناوشکن های کلاس جماران، تحت نظارت  نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران،  در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده و از امروز به ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

این ناوشکن تمام ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی ساخته شده در داخل کشور بوده و علاوه‌بر قابلیت دریانوردی طولانی در دریاها و اقیانوس ‌ها، توانایی جستجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و درصورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارا است.

عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی های مهم عملیاتی ناوشکن دنا است.

همچنین، مین شکار شاهین با طول 33 متر و عرض 11 متر و آب خوری برابر 180سانتی متر با نظارت نیروی دریایی ارتش و توسط متخصصین جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است و با توجه به بهرمندی این شناور بومی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی نمودن انواع مین های دریایی از قابلیت‌های مین شکار شاهین است.
نام:
ایمیل:
* نظر: