اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 15 February 2017
27 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 17 جمادی الاول 1438 هجری و 15 فوریه 2017 میلادی
عملیات غرورآفرین والفجر ۵، ساعت ‌۲۴ روز بیست و هفتم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۶ هجری شمسی با رمز «یا زهرا (س)» در منطقه‌ کوهستانی‌ چنگوله، حد فاصل‌ شهرهای‌ مهران‌ و دهلران‌ به‌ اجرا درآمد و در همان‌ ساعات‌ نخست عملیات، بلندی‌های‌ پیزولی، آزادخان‌کشته، تنگه‌ چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع‌ از خاک جمهوری اسلامی‌ ایران‌ آزاد و جاده‌ بدر- طیب عراق‌ به‌ تسلط‌ نیروهای‌ ایرانی‌ درآمد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 27 بهمن 1395 ) به شرح زیر می باشد.

• رحلت فقيه و فيلسوف بزرگ آيت‏ اللَّه "شيخ عبدالحسين رشتي" (1332ش)

آيت‏ اللَّه شيخ عبدالحسين بن عيسي رشتي در سال 1253ش (1292ق) در كربلا به دنيا آمد. وي در كودكي به همراه پدر به رشت رفت و مقدمات و سطوح را در اين شهر خواند. شيخ عبدالحسين رشتي در بيست سالگي راهي تهران گرديد و از محضر عالم بزرگ، شيخ محمد حسن آشتياني، در اصول و فقه بهره برد.

• محاكمه و صدور حكم تعدادي از جنايتكاران رژيم پهلوي در دادگاه انقلاب اسلامي (1357ش)
در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي، دادگاه فوق العاده انقلابي تشكيل جلسه داد و گروهي از سردمداران رژيم پهلوي را به محاكمه كشاند. اينان از جنايتكاران نظام طاغوتي بودند كه در سركوبي مردم انقلابي ايران نقش بسزايي داشتند و دستشان به خون انسان‏هاي بي‏گناهِ بي‏شماري آلوده بود. 

• تيرباران ارتشبد "نعمت اللَّه نصيري" رييس سابق ساواك (1357 ش)

تقویم تاربخ چهارشنبه 27 بهمن

ارتشبد نعمت‏ اللَّه نصيري در مرداد 1289ش در سمنان به دنيا آمد. پس از گذراندن دوره دانشكده افسري، در 1313 به درجه افسري نائل شد و از آن پس مدارج نظامي را طي كرد. بعدها به فرماندهي گارد شاهنشاهي رسيد و در 1337 به درجه سرلشكري نائل آمد. نصيري در 1339 به رياست شهرباني كل كشور منصوب شد و در مرداد 1341 درجه سپهبدي گرفت. وي در جريان قيام خونين 15 خرداد 42 كه رييس كل شهرباني بود، فرمانداري نظامي تهران نيز به او محول شد و در نهايت شدت و خشونت با روحانيان و اصناف عمل كرد. 

• شهادت شهید احمد اسکندری (1361ش)

تقویم تاربخ چهارشنبه 27 بهمن

شهید احمد اسکندری، سال ۱۳۳۶ش در یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان خمین به‌نام چنار چشم به جهان هستی گشود. دوران کودکی احمد به تحصیل علوم مذهبی گذشت. در هفتمین بهار زندگی به مدرسه رفت و به‌عنوان شاگرد ممتاز میان دوستان و آشنایان مشهور شد. تحصیلات خود را تا اول راهنمایی ادامه داد. وی چندی بعد به‌همراه خانواده به شهر تهران مهاجرت نمود و همزمان با اوج‌گیری مبارزات مردمی انقلاب اسلامی در صف مبارزان روح‌الله (ره) قرار گرفت.

• شهادت شهید محمد شیرزادی (1362ش)

شهید محمد شیرزادی در سال ۱۳۲۹ش در آغوش پرمهر خانواده‌ای مهربان چشم به جهان هستی گشود. تولدش، شور و نشاطی زائدالوصف در میان اهل خانه پدید آورد. او مثل همه کودکان اهالی شوهان در کوچه پس‌کوچه‌های کاه‌گلی زادگاهش، روزهای خردسالی و کودکی را پشت سر گذاشت. به‌دنبال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به عضویت بسیج بیست میلیونی درآمد، تا لبیک‌گوی فرمان مقتدایش،امام خمینی (ره) باشد.

• آغاز عملیات‌ پیروزی ‌بخش والفجر ۵ (1362ش)

عملیات غرورآفرین والفجر ۵، ساعت ‌۲۴ روز بیست و هفتم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۶ هجری شمسی با رمز «یا زهرا (س)» در منطقه‌ کوهستانی‌ چنگوله، حد فاصل‌ شهرهای‌ مهران‌ و دهلران‌ به‌ اجرا درآمد و نیروهای‌ عمل‌کننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ طی دو مرحله‌ با هدف‌ آزادسازی‌ بلندی‌های‌ منطقه‌ چنگوله،‌ وارد عمل‌ شدند. در همان‌ ساعات‌ نخست عملیات، بلندی‌های‌ پیزولی، آزادخان‌کشته، تنگه‌ چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع‌ از خاک جمهوری اسلامی‌ ایران‌ آزاد و جاده‌ بدر- طیب عراق‌ به‌ تسلط‌ نیروهای‌ ایرانی‌ درآمد. هم‌چنین‌ به ‌۴ تیپ‌ از گارد مرزی‌ عراق‌ خساراتی‌ وارد شد. در مرحله‌ دوم نیز‌ مناطق‌ دیگری از خاک‌ ایران‌ و عراق‌ آزاد شد و نیروهای‌ خودی‌ در آن‌ استقرار یافتند که‌ از جمله‌ آن، استقرار نیروهای‌ ایرانی‌ در ۳۵ کیلومتری‌ بزرگراه‌ بغداد - بصره‌ است. 

• به توصیه اشرف پهلوی، شاه به پرویز راجی کارمند نخست وزیری با سابقه 7 سال خدمت مقام سفیرکبیری داد(1349ش)

تقویم تاربخ چهارشنبه 27 بهمن

• سرپرسی سایکس در رأس یک هیئت نظامی انگلیس و هندی وارد بندرعباس شد. (1294ش)

• فرمان انتخابات دوره ششم مجلس از طرف رضاشاه صادر گرديد. (1304ش)

طي فرمان مزبور شاه از دولت خواست تا موجبات اجراي قانون ثبت املاك، قانون مدني، قانون مرور زمان و قانون جزاي عمومي را فراهم نمايد.

• داور وزير عدليه لايحه اختيارات خود را به مجلس تقديم نمود(1305ش)

. اين لايحه في المجلس به تصويب رسيد. به موجب قانون مزبور داور مجاز شد قوانين و تشكيلات عدليه را اصلاح كند.

• قوام نخست وزير شخصاً رياست ژاندارمري را عهده دار شد. (1324 ش)

• سيد محمد صادق طباطبائي و برادرش سيد عبدالمهدي طباطبائي كتابخانه شخصي خودشان را كه جمعاً 3144 جلد كتاب بود ...(1325 ش)

را به كتابخانه مجلس شوراي ملي اهدا نمودند از كتب مزبور 1438 مجلد خطي و بسيار نفيس بود

• سرتيپ محمدعلي صفاري رئيس شهرباني از سمت خود كناره گيري كرد. (1326 ش)

تقویم تاربخ چهارشنبه 27 بهمن

• قرارداد تحويل 24 دستگاه لکوموتيو بوسيله وزير امور خارجه و کاردار سفارت انگليس امضاء و مبادله شد. (1332 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 17 جمادی الاول 1438 )

• درگذشت "ثَعْلَب" نحوي و لغت شناس شهير عرب(291 ق)

ابوالعباس احمد بن يحيى معروف به ثَعلَب، نحوي و لغوي، اديبي پرهيزكار و از مشاهير اهل لغت مي‏باشد. وي در پايان تحصيلات متداولِ عصرِ خود، با جديّت بسيار به تحصيل ادبيات عرب اهتمام ورزيد و پس از سال‏ها مطالعه‏ ي پي‏گير، در اين رشته، به مقامي شامخ دست يافت. 

• تولد "ابوحامد امام محمد غزالي"، دانشمند شهير و فيلسوف نامي ايران(450 ق)

ابوحامد امام محمد غزالي، در سال 450 هجري قمري در طوس به دنيا آمد. در مدت كمي بر اثر ذكاوت فطري، مقدمات را فرا گرفت و سپس عازم نيشابور شد و در حوزه‏ي درس امام الحَرَمين جُوِيني مراتب كمال را پيمود. ابوحامد در سال 480 ق و در 30 سالگي به مدرسه‏ ي نظاميه‏ ي بغداد كه از پر اهميت‏ ترين حوزه‏ هاي درسي آن زمان بود، رفت و به صدها تن از افاضل درس گفت. پس از مدتي كه آوازه‏اش همه جا را فرا گرفته بود، بر اثر تحول عظيم روحي درس و بحث و مقام را رها كرد و عُزلت گزيد و پس از مدتي از بغداد هجرت كرد. 

• تولد "سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي" فقيه، نويسنده و عالم مسلمان(1258 ق)

سيدمحمدعلي شاه عبدالعظيمي معروف به هدايت حسيني براي تحصيل به نجف رفت و در پي سال‏ها تحقيق و مطالعه در محضرِ شيخ مرتضي انصاري، به مقام والاي علمي و اجتهاد دست يافت. هدايت حسيني كه در علوم حديث و رجال از دانش بسياري بهره‏ مند بود، تاليفاتي دارد كه از آن ميان مي‏توان به كتاب "وسيلة الرضوان" اشاره کرد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 15 فوریه 2017 )

• برگزاري اولين جلسه نمايندگان اروپا براي ايجاد ديوان داوري بين‏المللي در لاهه (1922م)

اولين جلسه نمايندگان دول اروپايي براي ايجاد يك ديوان داوري بينالمللي در شهر لاهه در هلند ،تشكيل شد .اين جلسه به ابتكار تزار امپراتور روسيه در جريان جنگ اول جهاني پيشنهاد شده بو .مقر اين ديوان بينالمللي در شهر لاهه قرار دارد و قضات امروزه آن توسط نمايندگان مجمع عمومي سازمان ملل متحد و از ميان قضات ملل مختلف انتخاب ميشوند.

• آغاز جنگ استعمارگران فرانسه و انگليس بر سر استثمار سرزمين هند (1782م)

جنگ دريايي ميان فرانسه و انگليس در سواحل هند كه هفت ماه به طول انجاميد، از سري جنگ‏هاي اين دو كشور براي تسلط استعماري بر هندوستان و چپاول منابع آن بود. قبل از اين جنگ، فرانسه در پي شكست از انگليس در جنگ سيزده ماهه مَدرَس با امضاء قرارداد پاريس، از هند چشم‏ پوشي كرده بود اما آغاز مجدد جنگ در روز پانزدهم فوريه 1782م نشان داد كه فرانسوي‏ها به آساني نمي‏توانند از مطامع استعماري خود در هند بگذرند.

• آغاز قيام انقلابي "سانْتاماريا" عليه رژيم استبدادي "سالازار" ديكتاتور پرتغال (1960م)

تقویم تاربخ چهارشنبه 27 بهمن

حكومت پرتغال از سال 1932م تحت حاكميت آنتونيو سالازار ديكتاتور پرتغال قرار داشت كه به عنوان نخست‏وزير در حدود 40 سال اين مقام را حفظ كرد. دكترين "سالازاريسم" مبتني بر ديكتاتوري سياسي و اجتماعي و اصلاحات اقتصادي و تأمين رفاه عمومي بود. ايجاد نظام تك حزبي و اعمال ديكتاتوري مطلق باعث  شد تا گالوائو كه از نويسندگان و نظاميانِ اين كشور بود در جريان يك شورش، در 15 فوريه 1960م، كشتي سانتاماريا كه متعلق به پرتغال بود را تصرف نمايد. 

• خروج كامل نيروهاي متجاوز شوروي از افغانستان و روز ملي اين كشور (1989م)

ميخائيل گورباچف، آخرين رئيس جمهور اتحاد جماهير شوروي، پس از به دست‏گيري قدرت در مورد حضور ارتش سرخ در افغانستان اعلام كرد بايد هر چه سريع‏تر اين روند پايان گيرد. از اين رو، با گذشت ده سال از اشغال نظامي افغانستان توسط ارتش سرخ شوروي، در اثر مقاومت مجاهدان مسلمان افغان، قواي متجاوز از اين كشور خارج شدند. هدف شوروي از اشغال افغانستان در سال 1979م تثبيت حكومت دست نشانده مسكو در كابل و گسترش نفوذ شوروي به سوي جنوب آسيا بود. 

• تولد "گاليلوگاليله" دانشمند و ستاره شناس بزرگ ايتاليايي (1564م)

گاليلو گاليله، ستاره شناس و رياضيدان مشهور ايتاليايى در 15 فوريه 1564م در شهر پيزا در ايتاليا به دنيا آمد. وي تا 19 سالگي، تمام مطالعات خود را در ادبيات متمركز كرده بود، اما از آن پس به رياضيات علاقه مند گرديد و در 25 سالگي به تدريس رياضيات دردانشگاه پرداخت. گاليله 

پس از چندي موفق به ساخت تلسكوپي گرديد كه به وسيله آن مي‏توانست كوه‏ها و دره‏هاي ماه را ببيند و ادعاي ارسطو مبني بر صاف و صيقلي بودن ماه را باطل كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: