اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 14 February 2017
صالحی امیری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت گیری و سیاست وزارت ارشاد در دوره جدید را مبتنی بر گفتمان فرهنگی، اعتدال و تداوم گفتمان رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.
جهت گیری ما مبتنی بر اعتدال و تداوم گفتمان رهبری است

سرویس فرهنگی عصرپرس: سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در حال برگزاری است با تسلیت ایام فاطمیه، ابراز امیدواری کرد که گفتمان و مسیر همگان فاطمی باشد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: گفتمان فرهنگی ما مبتنی بر چهار عنصر عقلانیت، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی استوار خواهد بود.

امنیت فرهنگی، موضوع دیگری بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سیاست این دوره وزارتخانه از آن یاد کرد و گفت: بر این باوریم که همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید احساس امنیت کرده و بدون هیچ غدغه ای به فعالیت خود بپردازند.

صالحی امیری تاکید کرد: وظیفه ما در این وزارتخانه این است که از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دفاع و حمایت کنیم.

صالحی امیری گفت: واگذاری امور به بخش خصوصی و عدم تصدی گیری دولت را نیز سیاست دولت برشمرد و گفت: در ادامه این سیاست در مدت باقی مانده، امور اجرایی و برخی امور فرهنگی و هنری به اتحادیه ها، صنوف و بخش خصوصی واگذار خواهد شد و دولت و وزازت ارشاد فقط نقش نظارتی، سیاستگذاری و حمایتی را ایفا خوهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتدال فرهنگی ما نیز بر چهار عنصر اصلی عقلانیت ، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی استوار است.

صالحی امیری افزود: اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ مبتنی بر گفتمان و ذیل آن سیاست های شفاف و روشن است که تعریف و برنامه های متنوعی بر این اصل تنظیم کرده ایم.

وزیر ارشاد در ادامه با تاکید بر اینکه بر سیاست های تنظیم شده وفادار هستیم و با جدیت تا مدت باقی مانده در دولت یازدهم این سیاست ها را تا رسیدن به مقصد و نتیجه دنبال خواهیم کرد.

صالحی امیری، حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ هنر و رسانه را نخستین سیاست این وزارتخانه برشمرد و گفت: براین باوریم که در فضای مناقشه و جنجال، امکان کار فرهنگی مسیر نمی شود لذا برای انجام کار فرهنگی نیاز به ثبات آرامش و زمان فراوان داریم.

وی از رسانه ها خواست در این مسیر برای تحقق سیاست های وزارت ارشاد را کمک کنند تا بتوانیم مجموعه ای از ماموریت های فرهنگی را به صورت گسترده در زمان کم باقی مانده در زمان دولت یازدهم انجام دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، از گفت وگوی فرهنگی به عنوان دیگر سیاست این وزارتخانه یاد کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دسترسی داشته باشیم؛ لازمه آن گفتمان فرهنگی است.

صالحی امیری تصریح کرد: اعتقاد داریم گفت وگو تنها راه رسیدن به انسجام و وافق فرهنگی است.

به گفته وی، اگر در جامعه زیست می کنیم باید به همگان احترام گذاشته و بدانیم که همه اقوام، نژادها و اقلیت ها و افراد از حقوق برابر برخوردارند.

وی تصریح کرد: گفت وگو می کنیم که عصبیت در جامعه کاهش یافته و به هدف گفتگو که ایجاد عقلانیت و اعتدال برای تداوم کار است، برسیم.

وزیر ارشاد در ادامه، رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه برشمرد و گفت: دولت و شخص آقای روحانی وفادار به گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام فرهنگی در تداوم گفتمان فرهنگی رهبر معظم انقلاب است.

وی از عدالت فرهنگی به عنوان دیگر سیاست این وزارتخانه یاد کرد و گفت: اعتقاد داریم همه منابع، امکانات، فرصت های فرهنگی و هنری باید به صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع و تقسیم شود.

صالحی امیری تاکید کرد: سیاست قطعی ما توزیع عادلانه همه ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی هنری در سراسر کشور است.

وی تاکید کرد: کشور فقط تهران نیست؛ 80 درصد جمعیت ما در استانها هستند لذا روستاها و شهرها نیز حق برخورداری از امکانات فرهنگی و هنری دارند.

صالحی امیری گفت: تلاش ما این است که جشنواره ها، یارانه های مطبوعات، برگزاری موسیقی های ملی، نواحی و قومی و توجه به ظرفیت های هنری و گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها در سراسر کشور که جزو سیاست های ما است در سراسر کشور یکسان باشد.

وی از توجه به فرهنگ عمومی به عنوان یکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه یاد کرد و گفت: ما درحوزه فرهنگ عمومی دارای آسیب های جدی هستیم چرا که این آسیب ها در جامعه ایرانی محصول آسیب های فرهنگی است.

وی تاکید کرد: برای حل آسیب های فرهنگی باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه جدی شود که در این راستا در این مدت تغییراتی را در شورای فرهنگ عمومی ایجاد کرده و 6 اولویت را برای سال 96 تعریف کرده ایم.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، از سبک زندگی، خانواده، سرمایه اجتماعی، اخلاق گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مسایل اصلی به عنوان 6 اولویت یاد کرد گفت: برای هر استان یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی معین آن استان شده و باید این مسایل بررسی و رسیدگی شود.

لایحه سازمان نظام هنر در دستور کار دولت یازدهم

صالحی امیری در ادامه این نشست از قرار گرفتن لایحه سازمان نظام هنر در دستور کار دولت خبر داد و گفت:‌ خانه سینما، تئاتر و موسیقی اعضای اولیه تدوین پیش نویس این لایحه خواهند بود.

نظام جامع رسانه ای در حال نهایی شدن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین از نهایی شدن نظام جامع رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه به مجلس خبر داد و گفت: با نهایی شدن و تصویب این لایحه مصمم هستیم تا حوزه اختیارات صنوف و اتحادیه ها و اصحاب رسانه تقویت شود و بخش زیادی از مسئولیت های اجرایی به آنها واگذار شود و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد فقط سه عنصر سیاستگذاری، حمایت و نظارت را برعهده خواهد داشت.

توجه جدی به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست بعدی این وزارتخانه را توجه جدی به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر عنوان کرد و گفت: هنرمندان در حوزه سلامت و بیمه درمانی با مشکلاتی رو به رو هستند، در حوزه نشر نیز موضوع مالیات مطرح است، لذا توجه و اهتمام جدی ما به مطالبات از این دست اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه موضوع تکریم پیشکسوتان را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر نیز از اولویت‌های ما در این دوره خواهد بود که با جدیت دنبال خواهیم کرد.

توجه جدی به حوزه فرهنگ دینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه جدی به حوزه فرهنگ دینی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه برشمرد و گفت: در نظامی زندگی می‌کنیم که مبانی آن مبتنی بر اندیشه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است از این رو گسترش امور قرآنی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، توسعه فرهنگ دینی در سراسر کشور از دیگر برنامه‌ها و اولویت های ما خواهد بود که در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده است.

صالحی امیری همچنین توجه به پژوهش و اندیشه‌ورزی با تقویت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین استفاده از ظرفیت فکری نخبگان را از دیگر سیاست های این وزارتخانه برشمرد که در دستور کار و اولویت برنامه های خود قرار داده است.

در این نشست دو ساعته که همراه سوال و پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه بود، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین عارف نیا مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی و مهرداد آگاهی مشاور وزیر و مدیر کل مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد نیز حضور داشتند.



جهت گیری ما مبتنی بر اعتدال و تداوم گفتمان رهبری است
نام:
ایمیل:
* نظر: