اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 13 February 2017
25 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 15 جمادی الاول 1438 هجری و 13 فوریه 2017 میلادی
سيدجمال الدين اسدآبادي، روحاني مبارز و دانشمند بزرگ مسلمان به منظور تحقق آرمان خود، مبني بر اتحاد ملل اسلامي، انجمني به نام "عروةالوثقي" داير كرد و پس از مدتي، روزنامه‏ اي نيز به همين نام در پاريس منتشر ساخت.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 25 بهمن 1395 ) به شرح زیر می باشد.

• عزل احمد شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و واگذاري آن به "رضاخان" با تصميم مجلس (1303 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر كشور، تنها از يك چيز بيم داشت و آن بركناري وي از سوي احمدشاه بود، همان طور كه پيشتر در حادثه جمهوري چنين شد. به همين علت كوشيد تا فرماندهي كل قوا را كه به موجب قانون اساسي در اختيار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقليت هوادار او، مانعي جدّي در نيل به اين هدف بود. از اين رو سردار سپه به مدرس چنين وانمود كرد كه تسليم او شده و از اين پس هرچه مدرس بگويد پذيرفته مي‏شود.

• درگيري خونين ساواكي‏ها و عناصر ضدانقلاب با نيروهاي انقلابي در تبريز (1357ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

عناصر ضدانقلاب و ساواكي‏ها كه در نقاط مختلف شهر تبريز موضع گرفته بودند، با تيراندازي‏هاي گسترده، عده زيادي از مردم شهر را به خاك و خون كشيدند. نيروهاي وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با كشتن تعدادي و دستگيري 150 تن و فرار ساير مزدوران، اين واقعه به پايان رسيد.

• حمله هوايي رژيم بعث به شهرهاي بهبهان و مسجد سليمان در جريان جنگ تحميلي (1362ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

• صدور حكم تاريخي "امام خميني" مبني بر ارتداد "سلمان رشدي"، نويسنده كتاب آيات شيطاني (1367ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

سلمان رشدي نويسنده مرتد هندي الاصلِ انگليسي در رمان خود با نام آيات شيطاني، به اسلام، قرآن و پيامبر اكرم (ص) و بسياري ديگر از مقدسات مسلمانان به روشي جاهلانه و نابخردانه اهانت كرده است. تأليف و انتشار كتاب آيات شيطاني در سطح گسترده كه با نظر مثبت و مساعد دولت‏هاي غربي انجام شد، حاكي از توطئه فرهنگي جديد غرب عليه مسلمانان، تحت پوشش آزادي بود. 

• شهادت شهید محمد بزرگمهر (1360ش)

• در مبارزه با کمپانی های نفتی اوپک پیروز شد و قرارداد جدید نفت امضاء شد. (1349ش)

بموجب قراداد جدید ایران درآمد ایران 350 میلیون دلار افزایش یافت.

• فرمانده نیروی زمینی امریکا وارد تهران شد و با شاه ملاقات کرد(1349ش)

• درگذشت عزیزالله جوینی ، شاهنامه‌پژوه پیشکسوت (1391ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

عزیزالله جوینی متولد سال 1304 در شهر اسفراین، دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران داشت و استاد بازنشسته‌ی این دانشگاه بود. او بیش از 80 مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات منتشر کرده است. همچنین ترجمه‌های بسیاری از عربی و انگلیسی به زبان فارسی دارد. 

• بنابر خبرگزاری فرانسه، سرهنگ هایله ماریام رئیس دولت اتیوپی در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که(1356ش)

اتیوپی مدارک کافی در اختیار دارد که عربستان سعودی، ایران، امارات متحده و کویت دراجتماعی در یک سفارتخانه در قاهره تصمیم گرفتند به منظور محاصره اتیوپی زیر نظر امریکا یک پیمان محرمانه تشکیل دهند. رئیس دولت اتیوپی اعلام کرد: «چنانچه امریکا و انگلستان و آلمان فدرال درایجاد قتل عام ملت های آفریقا اصرار ورزند مناسبات سیاسی با این کشورها بی معنی خواهد بود.»

• در گیلان مخالفین محمدعلی شاه متشکل شدند و عده ای از مجاهدین قفقازی به آنها ملحق گردیدند. (1287ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

یپرم ارمنی فرمانده مجاهدین قفقازی به واحدهای نظامی سر و صورتی داد.

• محمدحسن میرزا ولیعهد به فرمانفرمائی آذربایجان برقرار شد (1293ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

• مستوفي الممالك پس از پانزده روز مطالعه وزيران خود را به اين شرح معرفي كرد.(1301ش)

مستوفي الممالك رئيس الوزراء و وزير داخله - نصرالملك وزير ماليه - ذكاء الملك وزير خارجه - ممتاز الملك وزير عدليه - محتشم السلطنه وزير معارف - سردار سپه وزير جنگ. تعيين وزيران پست و تلگراف و فوائد عامه به بعد موكول شد.

• آقاي رجبعلي خان معلم ژيمناستيك مدارس اصفهان به عزم سياحت دور دنيا با دوچرخه بدون پول از اصفهان حركت كرد،(1305ش)

خط سير وي عبارتست از اصفهان، شيراز، يزد، كرمان، سيستان، خراسان، هرات، كابل از مسير تنگه خيبر هندوستان، تبت چين، مغولستان، ژاپن. سانفرانسيسكو و امريكاي شمالي

• محمود بدر معاون وزارت دارائي به کفالت آن وزارتخانه برگزيده گرديد.(1315 ش)

• پيمان سعدآباد در جلسه امروز مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد. (1316ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

• مصطفي عدل معاون وزارت امور خارجه كه براي شركت در يكصدمين دوره اجلاسيه شوراي جامعه ملل به ژنو عزيمت نموده بود و رياست اجلاسيه مزبور را عهده دار بود به تهران بازگشت(1316ش)

• مجلس شوراي ملي تمايل خود را به زمامداري علي سهيلي با 72 رأي اعلام نمود. (1321 ش)
ساعد 18 رأي و تدين 8 رأي داشتند.

• احمد قوام اعضا كابينه خود را به اين شرح معرفي كرد:(1324 ش)

 احمد قوام نخست وزير و وزير امور خارجه و وزير كشور- مرتضي قلي بيات وزير دارايي - انوشيروان سپهبدي وزير دادگستري - احمدعلي سپهر وزير پيشه و هنر - دكتر منوچهر اقبال وزير بهداري - محمدتقي بهار وزير فرهنگ - سهام الدين غفاري وزير پست و تلگراف - شمس الدين اميرعلائي كفيل وزارت كشاورزي 

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 15 جمادی الاول 1438 )

• تولد "ميرزا محمد حسن شيرازي" مرجع عالي‏قدر و استكبارستيز شيعه (1230 ق)

ابومحمد، محمد حسن بن محمود بن اسماعيل حسيني شيرازي معروف به ميرزاي مجدد، معزّالدين و ميرزاي بزرگ شيرازي، مرجع تقليد شيعيان زمان خود و فقيه امامي بود كه در 15 جمادي الاولي سال 1230 ق در شيراز متولد گرديد. وي قبل از 20 سالگي، صاحب اجازه از سيدمحقق ميرسيد حسن بيدآبادي شد .

• انتشار اولين شماره از روزنامه ‏ي "عروةالوثقي" در پاريس(1301 ق)

سيدجمال الدين اسدآبادي، روحاني مبارز و دانشمند بزرگ مسلمان به منظور تحقق آرمان خود، مبني بر اتحاد ملل اسلامي، انجمني به نام "عروةالوثقي" داير كرد و پس از مدتي، روزنامه‏ اي نيز به همين نام در پاريس منتشر ساخت. سيدجمال الدين با همكاري شيخ محمد عبده، با درج مقالات اسلامي و نيز مصاحبه با دانشمندان و سياست‏مداران، نظر مسلمانان را به انديشه‏ هاي خود و شعار اتحاد ملل اسلامي جلب كرد.

• رحلت عالم رباني آيت ‏اللَّه "سيدمحمد حسيني" معروف به "آقانجفي همداني" مؤلف تفسير "انوار درخشان" (1417 ق)

تفسير انوار درخشان از جمله تفاسير کامل فارسى دوران معاصر ايران است که با جهت گيريهاى شيعى در قالب اصطلاحات و مفاهيم فلسفى و عرفانى نگاشته شده است. ويژگى مهم اين تفسير را بايد در بحث‏هاى معنوى و اخلاقى و انسان شناسى اين تفسير دانست. 

• ولادت میرزای بزرگ شیرازی(1230 ق)

ابومحمد، محمد‌ حسن‌بن‌محمود‌بن‌اسماعیل حسینی‌شیرازی معروف به میرزای مجدد، معزالدین و میرزای بزرگ شیرازی، مرجع تقلید شیعیان زمان خود و فقیه امامی و مجاهد استکبار ستیز در 15‌جمادی الاولی سال‌1230 ق در شیراز متولد شد. وی قبل از 20‌سالگی، صاحب اجازه از سیدمحقق میرسید‌حسن بیدآبادی شد .

• میلاد امام سجاد (ع) ، بنا بر روایتی (38 ق)

ولادت امام سجاد (ع) به روایتی در تاریخ یک‌شنبه پانزدهم جمادی‌الاولی سال ۳۸ هجری قمری و به روایت دیگر، در پنجم شعبان‌المعظم همان سال در مدینه به وقوع پیوست. مادر مکرمه‌ی آن حضرت، شهربانو و پدر بزرگوارشان حضرت امام حسین (ع) می‌باشند. سجاد و زین‌العابدین از القاب مشهور آن امام همام است.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 13 فوریه 2017 )

• قرائت اعلاميه موسوم به حقوق در انگلستان (1689م)

13 فوريه 1689م اعلاميه موسوم به حقوق انگليس خوانده شد و حكومت اين كشور به مشروطه سلطنتي تبديل گرديد. براساس اين اعلاميه اختيارات مهمّي چون اجراي قوانين، اخذ ماليات و سربازگيري از پادشاه سلب شد و بعدها در اختيار مجلس قرار گرفت.

• درگذشت "ريچارد واگنر" موسيقي‏دانِ شهير آلماني (1883م)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

ريچارد واگْنِر آهنگ‏ساز شهير آلماني در 22 مه 1813م در لايْپْزيك آلمان به دنيا آمد. وي از كودكي به موسيقي علاقه داشت و از 14 سالگي در اين فكر بود كه اثري در اين زمينه پديد آوَرَد تا اين كه توانست اپراي خود را به نام پريان‏ها بنويسد. واگنر در سال‏هاي بعد مورد توجه قرار گرفت و به رياست ارکستر يكي از تئاترهاي شهر انتخاب شد. وي در سال 1848م قصد داشت تا يك اپراي بزرگ تهيه كند، اما در جريان انقلاب سال 1848م آواره شد و سيزده سال از وطن دور افتاد.

• تولد "ژرژ سيمنون" نويسنده برجسته فرانسوي (1903م)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

ژرژسيمْنون، نويسنده و داستان‏نويس برجسته فرانسوي در سيزدهم فوريه 1903م در شهر ليِژ بلژيك زاده شد و فعاليت ادبي خود را از روزنامه‏ نگاري در اين شهر آغاز كرد. هواي تيره شهر زادگاهش در او تمايلي به فضاي مه آلود، غمناك و غم افزا به وجود آورد كه از ميان آن، شخصيت‏هاي داستان‏هاي گوناگونش برخاسته‏ اند.

• پايان كنفرانس محدود كردن تسليحات بين‏ المللي در واشينگتن (1922م)

كنفرانس "محدود كردن تسليحات بين‏المللي" از سيزدهم نوامبر 1921م در واشينگتن، پايتخت امريكا آغاز به كار كرد. اين كنفرانس در ششم فوريه 1922م، با امضاي قراردادي به نام قرارداد پنج جانبه توسط پنج كشور از كشورهاي شركت كننده به كار خود پايان داد. به موجب اين قرارداد كه به امضاي امريكا، انگليس، فرانسه، ايتاليا و ژاپن رسيد، استفاده از هرگونه گاز سمّي و شيميايي كشنده يا بي‏حس‏ كننده در جنگ‏ها ممنوع شد. 


• زادروز گاوراس،فیلم‏ساز سرشناس (1933م)

تقویم تاریخ دوشنبه 25 بهمن

کنستانتینوس گاوراس، فیلم‏ساز یونانی‌تبار فرانسوی در تاریخ سیزدهم فوریه سال ۱۹۳۳ میلادی به‏ دنیا آمد. گاوراس، فعالیت‌های سیاسی خود را از کودکی آغاز کرد و آن را از پدر به ارث برد چرا که پدرش یک ارتشی یونانی بود که در برابر هجوم ارتش نازی مقاومت کرد ولی پس از اتمام جنگ، دولت یونان، گاوراس را به اتهام کمونیست بودن از کشور تبعید کرد. او در ابتدا تمایل داشت که به امریکا برود و در آنجا سینما بخواند. ولی به‏واسطه کمونیست بودن مک ‏کارتیسم امریکا از پذیرش او سر باز زد. 

• بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم (1945م)

بمب‌افکن نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی ارتش آمریکا از چنین روزی از سال ۱۹۴۵ میلادی، شهر درسدن در آلمان را بمباران کردند و ۳،۹۰۰ تن بمب انفجاری قوی و بمب‌های آتش‌زا را بر شهر ریختند و ۳۴ کیلومتر مربع از شهر را ویران کردند. شمار کشته‏ شدگان غیرنظامی بمباران درسدن بین ۱۲۰۰۰  تا ۴۰۰۰۰ تخمین زده شده‌ است. بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم از تاریخ سیزدهم تا پانزدهم فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی رخ داد. این حادثه پس از آن بسیار مورد بحث و اختلاف نظر بوده ‌است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: