اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 13 February 2017
مدیرعامل آب منطقه ای تهران
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: باتوجه به اینکه استفاده از آب های تجدید پذیر در جهان تنها 25 درصد است اما در کشور ما این آمار به 85 درصد رسیده و در استان تهران نیز 65 درصد می باشد.
استفاده 85 درصدی منابع آب تجدید پذیر در کشور

سرویس اقتصادی عصرپرس:
محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: شرکت آب منطقه ای تهران وظیفه تامین آب شرب ، کشاورزی ، صنعت و خدمات را در سطح استان به عهده دارد و با توجه به جمعیت بالای آن درصد زیادی به آب شرب اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار عصرپرس،بختیاری با اشاره به تامین سالیانه 2.5 میلیارد مترمکعبی آب استان تهران از منابع آب زیرزمینی،گفت: یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و 800 میلیون متر مکعب در بخش شرب، 170 میلیون متر مکعب در بخش صنعت، 330 میلیون مترمکعب در بخش خدمات و 50 میلیون مترمکعب دیگر در باغ ها مصرف می شود.

 وی درادامه گفت :1 میلیاردو 100 میلیون مترمکعب مصرف آب شرب استان تهران در سال است که 750 میلیون مترمکعب آب از منابع آب سطحی و 350 میلیون متر مکعب از منابع آب زیر زمینی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: خوشبختانه میانگین بارش های استان تهران به 141 میلیمتر رسید که مثبت شدن بیلان آبی استان را نسبت به سال گذشته نشان می دهد که یک درصد افزایش ، و این رقم در مقایسه با میانگین درازمدت نیز هشت درصد رشد داشته است.

وی گفت: پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه سال آینده میانگین بارش های استان تهران به 250 میلیمتر برسد.

وی افزود: در طرح تعادل بخشی مشکلات کشوربیشترین تنش آبی در فلات مرکزی از جمله استانهای اصفهان، کرمان، فارس،خراسان رضوی و تهران می باشدکه تهران 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی آب را دارد که باید طی 5 سال آینده و با توجه به طرح تعادل بخشی ، این عدد به صفر برسد .

وی گفت : بودجه امسال  طرح تعادل بخشی 170  میلیارد ریال بوده اما با تمام تلاش های صورت گرفته هنوز یک ریال از این بودجه تخصیص داده نشده است.

چاه های غیر مجاز ساماندهی می شوند
بختیاری در ادامه گفت: در استان تهران 13 هزار حلقه چاه مجاز و 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که روی هم رفته می‌توان گفت 45 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در استان تهران وجود دارد.

 وی گفت: در راستای طرح تعادل بخشی و برنامه های شرکت آب منطقه ای تهران تا کنون 830 حلقه چاه در استان تهران مسدود و 418 کنتور فهام و هوشمند نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: از این تعداد چاه غیرمجاز در استان تهران 10 هزار حلقه چاه مربوط به شهر تهران است که باید تا پایان سال ساماندهی ، و نسبت به پروانه بهره برداری اقدام شود.

وی گفت: در تهران حدود 2.5 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی استفاده می‌شود که 2 میلیارد و 250 میلیون متر مکعب مربوط به چاه‌های مجاز (90 درصد) و 250 میلیون متر مکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه چاه‌های مجاز استان تهران اضافه برداشت دارند، گفت: باید پروانه برداشت آب این چاه‌های مجاز نیز کاهش یابد یعنی میزان تعیین شده آب برای این چاه‌ها به دلیل اینکه وضعیت کشور از لحاظ بارندگی وضعیت نامناسبی دارد سقف برداشت آب از این چاه‌های مجاز نیز باید کاهش یابد.

استفاده 85 درصدی منابع آب تجدید پذیر
وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از آب های تجدید پذیر در جهان تنها 25 درصد است در حالی که در کشور ما  خط قرمز در این زمینه 40 درصد است، گفت: متاسفانه  آمارها نشان می دهد استفاده از آب های تجدید پذیر در کشور ما به 85 درصد رسیده و در استان تهران نیز 65 درصد است .

وی افزود: استفاده بیش از حد از آب های تجدید پذیربه معنای بیلان منفی در سطح استان و کشور است و یک خطر بزرگ برای نسل های آینده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران تأکید کرد: با اجرای طرح تعادل‌بخشی آب تاکنون در استان تهران 15 تا 20 درصد از بیلان منفی آب جلوگیری شده است.

وی در خصوص میزان حجم سدهای استان تهران گفت: در حال حاضر حجم مخازن آب سدهای استان تهران 580 میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد تراز مثبت دارد و در سال آینده استفاده از منابع آب سطحی بیشتر از منابع آب زیرزمینی خواهد بود چرا که در سال‌های ترسالی، میزان آب از منابع سطحی بیشتر می‌شود.

وی درادامه یکی از مشکلات استان تهران را قدمت بالای تاسیسات آبی آن دانست و گفت: در این راستا و در جهت ساماندهی و بازسازی سدهای قدیمی استان طرح های را در دست اجرا داریم که در سال آینده عملیات اجرایی آنها شروع می شود، البته برای تامین اعتبار بازسازی این سدهای باید به سمتی برویم که از روش های boo- bot  و ... استفاده شود.

مردم باید فرهنگ صرفه جویی آب را رعایت کنند
بختیاری درادامه گفت: اگر می خواهیم کشاورزی را حفظ و وضعیت سبز را پایدار کنیم باید نسبت به تغییر الگو کشت ، نحوه آبیاری و.. اقدام کنیم.

وی گفت: در حال حاضر باید جهاد در بخش آب صورت گیرد و در بحث جلو گیری از هدر رفت آب و مصرف بی رویه آن همه مردم باید با کمک مسئولین دست به دست هم دهند و فرهنگ صرفه جویی  در بخش کشاورزی و شرب را رعایت کنند .

وی درادامه با اشاره به فرار آب سد لار گفت: اگر سد لار مشکل فرار آب را نداشت می توانست تا 50 سال آینده آب تهران را تامین کنند اما به دلیل مشکلات این سد بخشی از آب آن به مازندران و بخشی نیز به دریا می ریزد.

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده تنها با ساخت یک تونل 30 کیلومتری از لار تا بالای نیروگاه کلار می توان بخشی از آب این سد را به تهران انتقال داد که تا پایان سال پیمانکار آن مشخص وعملیات اجرایی آن شروع می شود./


*پروین مرادی/ 1200*



استفاده 85 درصدی منابع آب تجدید پذیر در کشور



نام:
ایمیل:
* نظر: