اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 12 May 2021
سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: ۷۷۳ هزار و ۶۹۲ طرح در سال ۱۳۹۹ از سوی دولت افتتاح شده که شامل ۵۲۸ طرح‌ بزرگ ملی بوده است؛ افتتاح این طرح‌ها منجر به اشتغالزایی برای بیش از ۷۰۹ هزار نفر شده است.
افتتاح بیش از ۷۷۳ هزار طرح در سال ۱۳۹۹به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از سازمان برنامه و بودجه کشور، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همسو با شعار استقلال و خودکفایی، گفتمان توسعه و پیشرفت در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات دولت‌ها قرار گرفت. در همین راستا دولت تدبیرو امید با اعتقاد به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور، ضمن اتخاذ رویکرد جدید و اتکا بر خرد جمعی، پیشرفت و توسعه متوازن و همه جانبه‌ای که ضامن برآورده شدن نیازهای نسل حاضر و نسل‌های آینده کشور باشد را در بستر امکانات و شرایط موجود در دستور کار خود قرار داد.

در این زمینه رعایت عدالت در توزیع جغرافیایی و توسعه متوازن منطقه‌ای مبتنی بر آمایش سرزمین به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های توسعه فراگیر مورد عنایت ویژه دولت تدبیر و امید بود. یکی از اقدامات مهمی که در دوران اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بویژه در شرایط شروع ویروس کرونا در حال اجرا بوده طرح «پنجشنبه‌ های افتتاح» و پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» است. این حرکت که در سال جهش تولید و با دستورات صریح و پیگیری‌های رئیس جمهوری در نقاط مختلف کشور آغاز شد، در شرایطی انجام می‌شود که کمتر از یکسال به پایان دولت دوازدهم باقی مانده است، این موضوع،  گویای عزم جدی دولت برای انجام پروژه‌های ملی با وجود تمامی سختی‌هایی است که در مسیر عملیاتی شدن برنامه‌های دولت وجود دارد.

تدبیر و امید برای جهش تولید

معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری با انتشار گزارش «تدبیرو امید برای جهش تولید» گزارش جامعی از برنامه افتتاح طرح‌های بزرگ و مهم دولت در سال جهش تولید ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش در ۵۸ برنامه از سلسله برنامه‌های «پنجشنبه ‌های افتتاح»، بیش از ۷۷۳ هزار طرح کوچک، بزرگ و متوسط در حوزه‌های مختلفی همچون نفت، گازو پتروشیمی، زیربنایی، آب و برق، صنعت و معدن، راه و ساختمان، کشاورزی، بهداشت و درمان، خدمات، اکوسیستم دانش‌بنیان و گردشگری افتتاح شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای افتتاح این پروژه‌ها حدود یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان) بوده و گستره جغرافیایی پویش جهش تولید، سراسر ایران بوده و همه استان‌های کشور شاهد افتتاح طرح‌های مهم در جریان این پویش بوده‌اند. به عنوان مثال در استان محروم «سیستان و بلوچستان»، شاهد افتتاح بیش از ۸۰۰ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ایم که منجر به ایجاد بیش از ۶۰ هزار شغل شده است. در استان‌های «بوشهر»، «هرمزگان»، «خوزستان»، «ایلام» و سایر استان‌های کشور نیز هزاران میلیارد تومان برای افتتاح طرح‌های پویش جهش تولید سرمایه‌گذاری شده است.

در این پویش، افزون بر افتتاح ۱۴ سد ملی، ۱۹ طرح آبرسانی و ۱۴ تصفیه‌خانه فاضلاب، به یک هزار و ۵۶۰ روستا با جمعیت بیش از یک میلیون نفر آبرسانی پایدار صورت گرفته و با افتتاح ابرپروژه پالایشگاه «بیدبلند» خلیج فارس، آرزوی دیرین تبدیل گاز مشعل به خوراک پالایشگاه به حقیقت پیوسته است. افتتاح پروژه خط لوله «گوره-جاسک» دیگر پروژه مهم افتتاح شده در پویش جهش تولید است. با افتتاح این پروژه فوق راهبردی، برای اولین بار در تاریخ ایران، از هر دو سوی «تنگه هرمز» نفت صادر خواهیم کرد.

در سال ۹۹ و در جریان پویش جهش تولید، بخش مهمی از پروژه بسیار مهم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نیز با هدف توسعه متوازن کشور و استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس، به بهره برداری رسید.

همچنین، راه آهن «خواف- هرات» دیگر طرح راهبردی کشور بود که در سال گذشته افتتاح شد و گام بسیار مهمی برای توسعه مناسبات منطقه‌ای و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی با هدف گسترش مناسبات تجاری با همسایگان و دیگر شرکای اقتصادی کشور، به شمار می‌رود.

اگرچه تحریم‌های گسترده آمریکا و فشار اقتصادی ناشی از کرونا، محدودیت‌های زیادی را پیش روی دولت و ملت ایران قرار داده، اما این فشارها خللی در عزم و اراده دولت برای تحقق وعده‌ها و خدمت رسانی به هم میهنان ایجاد نکرده است.

افتتاح بیش از ۷۷۳ هزار طرح در سال ۱۳۹۹
نام:
ایمیل:
* نظر: