اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 12 May 2021
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران:
سازمان نصر اعلام کرد: سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» از سوی وزیر ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد.
پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی، تدوین شدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران (نصر)  پیرو مصوبه جلسه پنجاه ‌و نهم شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۹/۶/۱۳۹۸ مبنی بر تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تدوین پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی به‌منظور ارائه به مرکز کلی فضای مجازی برای تنظیم و ابلاغ، سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» از سوی محمد جواد آذری جهری، وزیر ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد.

فقدان قوانین و ساز و کار رگولاتوری برای هویت دیجیتال و احراز هویت در فضای مجازی، مشکلات بسیاری را برای مردم و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ایجاد کرده است. به‌ویژه با شیوع گسترده ویروس کرونا، اهمیت بررسی و رفع مشکلات یاد شده ضرورت بیشتری می‌یابد.

به همین منظور، سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» با مشارکت چشم‌گیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیریت راهبردی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با همفکری جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فاوا تدوین شده است.

این طرح پس از مطالعات گسترده بین‌المللی و انجام مطالعه تطبیقی روی بیش از ۳۰ نمونه موفق جهانی و بحث و بررسی با خبرگان صنفی، متشکل از ۷۰ شرکت متخصص در زمینه احراز هویت، تدوین شده است.

از محورهای اصلی این سند می‌توان به تعاریف پایه، نگاشت نهادی، ابزارهای قابل پذیرش، موارد کاربرد هویت دیجیتال در صنایع مختلف، ریسک های هویت دیجیتال، معماری کلان و مدیریت هویت و دسترسی، مدل‌های کسب و کاری، هویت دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی تدوین و در نهایت نقشه راه هویت دیجیتال اشاره کرد.

گفتنی است تدوین اسناد رگولاتوری دولتی توسط یک سازمان صنفی و پیشنهاد آن به دولت، برای نخستین بار است که انجام می‌شود.







نام:
ایمیل:
* نظر: