اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 11 May 2021
وزیر نیرو اعلام کرد:
وزير نيرو، پروژه بزرگ مركز ملي راهبري شبكه برق ايران(ديسپاچينگ ملي) را نويدی برای مديريت دقيق، بهنگام و تاثيرگذار در شبكه برق کشور عنوان كرد.
حرکت به سمت تبدیل ایران به چهارراه انرژي منطقهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در آئین افتتاح طرح‌های ملی صنعت برق کشور که همزمان با هفته ششم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مرکز پایش شبکه برق ایران اظهار داشت: يكي از بزرگترين طرح‌هايي كه امروز در هفته ششم پويش افتتاح شد، پروژه مركز ملي راهبري شبكه برق ايران (ديسپاچينگ ملي) است كه بعد از 30 سال دوره فعاليت موثر مركز قبلي، اين مركز متكي به دانش روز و آخرين فناوري‌ها پس از 11 سال تلاش و فعاليت در امر ساخت و تجهيز، امروز در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

وي افزود:‌ افتتاح اين مركز، نويد مديريت دقيق، بهنگام و تاثيرگذار در شبكه برق است؛ سيستمي كاملاً ايمن كه در شرايط اين روزها، موضوع ايمني شبكه يكي از دغدغه‌هاي مشترك در سطح جهان است.

وزير نيرو ادامه داد: با سرمايه‌گذاري‌هاي وسيعي كه در امكان تبادل انرژي در ايران با تمام كشورهاي همسايه صورت گرفته، ديسپاچينگ جديد ملي ايران نقش ارزنده‌اي خواهد داشت و مي‌توانيم در توسعه روابط مربوط به انرژي به عنوان چهارراه انرژي منطقه به هدف‌هاي از پيش تعيين شده با سرعت مناسبي نزديك شويم و البته با اتكاي منابع انساني ارزنده در كشور كه به عنوان منبع تجديدپذير و ثروت خداداد در اختيار است، اين مركز، ‌تجهيزات، مديران و كارشناسان آن مي‌توانند علاوه بر انجام وظايف خود در پهنه ايران، نقش و سهم خود را در انتقال دانش و تجربه در منطقه ايفا كنند، علاوه بر آن مي‌توانيم از تجهيزات و امكانات قبلي هم به عنوان يك مركز آموزشي در منطقه بهره ببريم.

وي همچنين با اشاره به اقدام‌هاي سازمان عشايري گفت: براي دولت دوازدهم افتخار است كه در اين دولت خدمات ارزنده‌اي به هموطنان عشايري ارائه شده و ان‌شاءالله توسعه هم خواهد يافت. اميدواريم باز شدن پاي برق و روشنايي به سياه‌چادرهاي عشاير طليعه‌اي باشد بر اين كه نسل رو به رشد عشاير در ايران با استفاده صحيح از اين نعمت در امر تحصيل و استفاده از فناوري‌هاي روز در كنار نقش ارزنده‌اي كه در توليد كشور دارند، سرآمد باشند.

اردكانيان خاطرنشان كرد: در پويش امسال تاكنون با افتتاح طرح‌هاي امروز در مجموع 30 طرح با سرمايه‌گذاري 7615 ميليارد تومان بهره‌برداري شده و تا پايان اسفند امسال تمامي 290 طرح وعده داده شده در مدار بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.

وزير نيرو ادامه داد: طرح مهم بهسازي شبكه برق روستايي كه با هدف بهسازي شبكه برق 10 هزار روستا در سال 1400 آغاز شد و امروز طرح‌هاي 560 روستا در كشور افتتاح شد، طرحي ارزنده و يكي از محصولات كار و حمايت مشترك دولت و مجلس شوراي اسلامي از بخش برق بويژه در بودجه 1400 است.

وي گفت: اميد است با سرعت گرفتن اين طرح، نه تنها روستائيان ما كه بالاي 20 درصد بيش از متوسط جهاني، تحت پوشش انرژي الكتريسيته قرار دارند، بلكه سيستم عرضه اين خدمت در روستاها به گونه اي باشد كه روستائيان بتوانند علاوه بر نيازهاي اوليه در ساير بخش‌ها بويژه توليد هم با راندمان بالاتر و مشكلات كمتري از اين نعمت برخوردار باشند.

اردكانيان در عين حال اظهار داشت: همچنين طرح مهم و ارزنده مجهز كردن عشاير كوچكنده به سيستم‌هاي قابل حمل انرژي خورشيدي كار ارزنده ديگري است كه امروز فاز اول آن مورد بهره برداري قرار گرفت. هدفگذاري كرديم كه 20 هزار خانوار امسال از عشاير به اين سيستم‌ها مجهز شوند و بتوانند در حد نيازهاي ضروري از انرژي برق تجديدپذير استفاده كنند.

وي ادامه داد: قطعا همكاري نزديك‌تر با سازمان امور عشايري، ما را مجهز خواهد كرد كه اين كار را توسعه دهيم و عملكرد امسال زمينه‌اي خواهد بود تا از حمايت‌هاي قانوني بيشتري هم براي سال‌هاي پيش رو بهره مند باشيم و همه 260 هزار خانوار بتوانند از اين نعمت بهره‌مند باشند.

اردكانيان افزود: براي طرح‌هاي امروز بالغ بر 1345 ميليارد تومان سرمايه گذاري صورت گرفته كه بخش عمده آن به اتكاي منابع داخلي است و بايد قدردان همراهي و همكاري مردم و 37 ميليون مشترك برق باشيم كه خوش حسابي و همراهي آنها صنعت برق را قادر مي‌كند به وظايف و تعهدات خود بهنگام عمل كند و اين همكاري و همراهي بويژه تابستان امسال در امر مصرف برق هم يكي از نمونه‌ها و مثال‌هاي ارزنده خود را نشان دهد و بتوانيم در بخش‌هاي مختلف اعم از توليدي بدون كوچكترين اختلالي در مسير توليد و اهداف آن و خدماتي و حتي بخش خانگي با مداراي مناسب‌تر در بخش مصرف، تابستان آرام و بي دغدغه‌اي را از حيث تامين آب و برق پشت سر بگذاريم.

وزير نيرو گفت: امسال منابعي را كه براي پاداش همكاري در پيك‌سايي يا كاهش اوج بار بدون لطمه‌اي به عرضه انرژي در نظر داشتيم، در اختيار استانداران قرار خواهد گرفت كه با مديريت و برنامه‌ريزي خود در سطح استان آنگونه كه صلاح مي‌دانند هزينه شود و بي‌ترديد اين عملكرد بهتر از سال‌هاي قبل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در بخش‌هاي آب و برق با وجود كم بارشي‌ها و همچنين همراه با ضرورت توليد بويژه در شرايط كماكان درگير با بيماري كوويد 19 و نيازهاي ضروري به آب و برق بدون مشكل اين روزها را سپري خواهیم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: