اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
وزیر صنعت ، معدن و تجارت
بعد از امضاء برجام بیش از هشت میلیارد دلار سرمایه خارجی به تصویب هیئت عالی سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است.
هشت میلیارد دلار سرمایه خارجی در راه ایران

سرویس اقتصادی عصرپرس:
محمدرضا نعمت زاده در هشتمین همایش توسعه نظام تأمین مالی و سرمایه گذاری در ایران افزود: البته این به معنای انجام سرمایه گذاری نیست بلکه فعلاً تصویب شده و به تدریج در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: به طور متوسطه در جهان به ازای هر واحد سرمایه گذاری خارجه دو واحد صادرات اضافه می شود و کشور ما که نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی دارد باید در این زمینه بیش از پیش فعال شود.

نعمت زاده با بیان اینکه باید فضای اقتصادی کشور را برای جذب سرمایه گذاری خارجی مهیا کنیم افزود: در فضای پس از برجام رغبت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور ایجاد شده اما گاهی امواج ترامپی سرمایه گذاران را می ترساند و آنان صبر می کنند که ببینند چه می شود و بعد اقدام کنند.

وی گفت: در یک سال اخیر سرمایه گذاران بسیار خوبی از ژاپن و کره جنوبی داشته ایم که حاضرند با بهترین شرایط وارد طرح های ایران شوند و کاری نیز به تحریم ها ندارند
وی افزود:به خاطر مقررات دست و پا گیر در کشور، هنوز این موضوع در گیر و دار مسائل اداری است.

نعمت زاده با بیان اینکه باید به سمت فاینانس خارجی برویم افزود: طرح های بزرگ، کشور نیاز به توسعه از طریق فاینانس خارجی دارد و محال است که بتوانیم با سرمایه اندک داخلی به رشد هشت درصدی برسیم.

وی واگذاری سهام عدالت به مردم را طرحی پسندیده دانست و گفت: طرحی که من پیش از اجرای سهام عدالت داده بودم این بود که حداکثر تا 20 درصد سهام یک واحد تولیدی بابت سهام عدالت داده شود و نه 60 درصد و این باعث شده که امروز گرفتار شویم.

نعمت زاده به ترس برخی از مدیران از دستگاه های نظارتی برای جذب سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: وقتی کار بزرگی انجام می دهید طبیعی است که حرف و حدیث هم به وجود می آید اما نباید بترسید و وظیفه خود را انجام دهید و طبیعتاَ دستگاه های نظارتی نیز کار خود را انجام می دهند.

وی گفت: آنها وظیفه رسیدگی دارند و ما وظیفه پاسخگویی داریم و نباید کار را به خاطر چنین چیزهایی نگه داریم.

نمعت زاده افزود: البته وقتی کارهای بزرگ می کنید ممکن است بنویسند که 18 تا پتروشیمی دارید و این نشان می دهد که هر وقت کار بزرگی انجام می شود حتماً چیزی برایت می نویسند و نباید به این موضوعات توجه کرد.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه در سال های اخیر تلاش شده تا موانع پیش روی سرمایه گذاری رفع شود، اظهار داشت: موانع باقیمانده نیاز به اصلاح قانون ندارد بلکه مبتنی بر اصلاح روش هاست.

محمد رضا نعمت زاده افزود: در سه سال و نیم، حدود 30 هزار طرح جدید یا طرح توسعه ای تکمیل و در بخش صنعت و معدن راه اندازی شده است و امسال حدود پنج هزار طرح صنعتی جدید داریم.

وی با یادآوری اینکه تاکنون بیش از 4 هزار واحد با ایجاد بیش از 60 هزار شغل مستقیم راه اندازی شده است، گفت: بسیاری از طرحهایی که سال ها متوقف بود بویژه طرح های فولاد و خودروسازی و آلومینیوم و مس خوشبختانه فعال شد.

به گفته وی، در بهمن و اسفند حدود 30 طرح مهم ملی به بهره برداری می رسد که تاکنون 19 واحد از آن افتتاح شده و بقیه تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

نعمت زاده تاکید کرد: فضای سرمایه گذاری بویژه پس از برجام که شرکت ها امیدوار شدند، بسیار بهبود یافته است به شکلی که بسیاری از شرکت ها به طرح های توسعه ای می اندیشند.

وی درباره سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: پارسال و امسال حدود هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری تصویب نهایی شده است که در زمینه های مختلف است.

وزیر صنعت با بیان اینکه چند واحد از این سرمایه گذاری های خارجی به بهره برداری رسیده اند و برخی دیگر تا پایان سال به بهره برداری می رسند، اظهار داشت: امیدواریم شاهد به ثمر رسیدن سرمایه گذاری های خارجی در بخش صنعت خواهیم بود.

وی تاکید کرد: البته در بخش معدن درست است که سرمایه گذاری ها شروع شده است اما بخاطر برخی مسایل کمی کند پیش می رود که امیدواریم در این بخش نیز سرمایه گذاری بیشتری جذب شود.



هشت میلیارد دلار سرمایه خارجی در راه ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: