اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 11 February 2017
23 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 13 جمادی الاول 1438 هجری و 11 فوریه 2017 میلادی
وجود سازماني منظم و متشكل براي به عهده گرفتن مسؤوليت و نيز مبارزه با عناصر وابسته به رژيم شاه، ضروري به نظر مي‏رسيد.به همين جهت يك روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به فرمان امام خميني(ره)، كميته انقلاب اسلامي براي كنترل اوضاع و برقراري نظم و امنيت، تشكيل شد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 23 بهمن 1395 ) به شرح زیر می باشد.

• رحلت عالم رباني "آخوند ملامحمد حسين فشاركي" (1313 ش)

آخوند ملا محمد حسين بن محمد جعفر فشاركي در سال 1228 ش (1266 ق) در اصفهان به دنيا آمد و مقدمات علوم را در آن شهر پشت سرگذاشت. وي سپس براي تكميل تحصيلات خود عازم نجف اشرف گرديد.

• آغاز به كار رسمي دولت موقت انقلاب (1357 ش)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته میشود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.

• تشكيل "كميته انقلاب اسلامي ايران" به فرمان امام (1357ش)

با وجود سقوط رژيم شاه و پيروزي انقلاب اسلامي، نيروهاي مردمي، همچنان درگير نبرد براي درهم شكستن مقاومت آخرين بقاياي اين رژيم وابسته بودند. همچنين گروهي ديگر از مردم، پاسداري و حفاظت از مراكز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند. از اين رو وجود سازماني منظم و متشكل براي به عهده گرفتن اين مسؤوليت و نيز مبارزه با عناصر وابسته به رژيم شاه، ضروري به نظر مي‏رسيد. به همين جهت يك روز پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، به فرمان امام خميني(ره)، كميته انقلاب اسلامي براي كنترل اوضاع و برقراري نظم و امنيت، تشكيل شد.

• افتتاح پالايشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگيران خراسان در سرخس (1362 ش)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

پالايشگاه گاز خانگيران خراسان به عنوان يكي از كم نظيرترين پالايشگاه‏هاي گاز، در نوع خود از بزرگ‏ترين و مدرن‏ترين پالايشگاه‏هاي مشابه در جهان است كه در آستانه ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با حضور رييس جمهور وقت، آيت‏ اللَّه سيد علي خامنه‏ اي و تعدادي از مسؤولان افتتاح شد.


• حمله موشكي مقابله به مثل ايران عليه شهرهاي عراق (1362 ش)

باگذشت نزديك به چهل ماه از آغاز جنگ تحميلي و در حالي كه مردم و مسؤولان كشور، خود را براي برپايي مراسم سالگرد يوم ‏اللَّه 22 بهمن آماده مي‏كردند، رژيم بعث عراق، با بهانه ‏تراشي، زمينه را براي بمباران و موشك باران شهرهاي ايران فراهم كرد و براي اين مقصود ادعا نمود به خاطر گلوله باران شهرهاي مرزي عراق از سوي ايران، هفت شهر ايران مورد حمله موشكي و هوايي قرار خواهند گرفت. با حملات موشكي عراق به شهرهاي ايران دولت جمهوري اسلامي ايران طي پيامي به مردم شهرهاي بصره، خانقين و مندلي اعلام داشت كه ايران در صدد مقابله به مثل است و اهالي اين مناطق، هرچه زودتر آن‏جا را تخليه كنند.

• سقوط هواپيماي مسافربري توپولوف 154 ايران در حوالي خُرَّم‏ آباد (1380 ش)

در 23 بهمن 1380، هواپيماي مسافربري توپولوف 154 كه از تهران عازم خرم آباد بود، با ارتفاعات سفيدكوه در نزديكي خرم‏آباد برخورد كرده و تمام 119 سرنشين آن كشته شدند. اجساد قربانيان اين حادثه در روزهاي بعد، از شيارها و حفره‏ هاي كوه جمع آوري شد.

• شهادت شهید حسین‏ رضا دائی‏چین (1359ش)

سال ۱۳۳۱ش کودکی چشم به جهان هستی گشود که قرار بود بشود مرد دلیر جبهه‌ها: شهید حسین‏رضا دائی‏چین. او «حسین‌رضا» نام گرفت و در خانواده‌ای متدین و باتقوا تربیت یافت. «حسین‌رضا» با هفت ساله شدن وارد دبستان شد و پس از گذراندن دوره‌ ابتدایی و راهنمایی در سال اول دبیرستان قدم به تشک کشتی گذاشت و زیر نظر مربیانی باتجربه یکی از افتخارآفرینان این رشته ورزشی شد.

• شهادت شهید محمدرضا دری (1360ش)

شهید محمدرضا دری در سال ۱۳۲۱ش در روستای ماهوسک از توابع شهرستان بیرجند چشم به جهان هستی گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند. سپس برای یافتن کار و ادامه تحصیل به تهران رفت. مدت ده سال در تهران بود و ضمن تحصیل، کار می‌کرد تا مخارجش را تأمین کند. 
• اتاق اصناف با افزایش 1500 دستگاه به تاکسی های نارنجی موافقت کرد(1353ش)

• بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی دستگیری دو نفر از دانشجویان به جرم تظاهرات و دادن شعار(1356ش)

و شکستن شیشه بانک در روز 17 دی در خیابان شاهرضا (انقلاب) تهران، حکم آنها در شعبه 19 دادگاه صادر شد. یکی از دانشجویان به چهار ماه حبس و دیگری به پرداخت 25000 ریال جریمه نقدی محکوم گردیدند.

• كامران ميرزا فرزند ناصرالدين شاه قاجار معروف به عناوين (اميركبير-نايب السلطنه) به بيماري نقرس و ضعف مزاج درگذشت. (1307ش)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

• سيدجلال الدين تهراني به سمت وزير مختار ايران در بلژيک تعيين شد. (1332 ش)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 13 جمادی الاول 1438 )

• شهادت حضرت فاطمه‏ ي زهرا(س) "به روايتی" (11ق)

روز شهادت حضرت فاطمه‏ ي زهرا(س) مورد اختلاف مورخين است و يكي از اين موارد، سيزدهم جمادي الثاني مي‏باشد. فاطمه(س) پس از پدر بزرگوار خود، روز به روز بدنش رو به ضعف و سستي مي‏گراييد. پيوسته سوخته دل و اشك ريزان بود و در فراق پدر مي‏گريست.

• كشته شدن "ابراهيم بن مالك اشتر" در نبرد با خاندان اُمَوي(71 ق)

ابراهيم فرزند مالك اشتر نَخَعي، هنگام قيام مختار بن ابوعبيده‏ي ثقَفي براي خونخواهي امام حسين(ع) با او بود و در سال 67 ق به سرداري لشكر منصوب گرديد. ابراهيم از طرف مختار، مأمور تصرف موصل شد و سپاه شام را كه از طرف خليفه‏ ي اموي آمده بودند شكست داد.

• تولد "ميرزا فضل علي ايرواني" متخلص به "صفا" عالم و اديب مسلمان(1278 ق)

ميرزا فضل علي ايرواني، تفسير، كلام و رياضيات را در تبريز فرا گرفت و سپس به حوزه‏ي علميه‏ي نجف اشرف رفت. او پس از طي مراحل عالي در نجف به درجه‏ي اجتهاد نايل آمد. صفا، در زمان انقلاب مشروطه در ايران، به آزادي‏خواهان پيوست و در اين راه، مورد آزار و شكنجه‏ ي حُكّام وقت قرار گرفت. ...

• وفات محقق حلی، دانشمند جلیل‏‌القدر (676ق)

افرادی که در رشته‌های مختلف علوم به بررسی و پژوهش عمیق پرداخته و در این راه رنج بسیار کشیده و درنتیجه، نوآوری‌ها و ابتکاراتی داشته‌اند را محقق می‌نامند. نخستین‏‌بار که اصطلاح محقق در علوم اسلامی متداول شد و اولین شخصیتی که لقب محقق گرفت، 

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 11 فوریه 2017 )

• آغاز حكومت امپراتوري و سلطنت اولين امپراتور ژاپن (660 ق.م)

در 11فوريه 660 ق . م اولين امپراتور ژاپن به نام "يى مو" به تخت سلطنت نشست. به اين ترتيب، قديمي‏ترين و ماندگارترين نظام سلطنتي در جهان كه هنوز ادامه دارد، آغاز شد. اين نظام در طول زمان، دستخوش دگرگوني‏هاي فراوان شده است و امروزه، امپراتور در كشور ژاپن، مقامي تشريفاتي است و قدرت اصلي در دست نخست وزير است. با اين حال، ژاپني‏ها روز آغاز سلطنت در اين كشور را عيد ملي مي‏نامند و همه ساله اين روز را جشن مي‏گيرند.

• تولد "توماس آلوا اديسون" مخترع نابغه امريكايي (1847م)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

توماس آلوا اديسون مخترع معروف امريكايى در 11 فوريه 1847م در ايالت اوهايو در امريكا به دنيا آمد. وي تنها سه ماه براي تحصيل به مدرسه رفت و از آن پس، تحت تربيت مادرش قرار گرفت. اديسون از كودكي به آزمايش و تحقيق علاقه فراوان داشت به طوري كه در جواني در واگن كوچكي، آزمايشگاه خود را دايركرد و در آن‏جا دست به انتشار روزنامه زد. وي در 17 سالگي تلگراف دوسره را اختراع كرد كه بدان وسيله مي‏توان روي يك سيم، از دو طرف مخابره كرد.

• درگذشت "رِنِه دكارْتْ" فيلسوف و رياضي‏دان معروف فرانسوي (1650م)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

رِنِه دكارْتْ فيلسوف شهير فرانسوي در 31 مارس 1596م، در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، به فراگيري علوم رياضي و طب مشغول شد و پس از چندي وارد خدمت نظام گرديد. دكارت به زودي از زندگي نظامي خسته شد و در 24 سالگي آن را رها نمود. وي در اين زمان تصميم گرفت كه در زندگي هيچ هيچ سؤالي را بي‏جواب نگذارد و درباره مسائل، تفكر كند. از اين رو به رياضيات و هندسه روي آورد و توانست قانون انكسار يا شكست نور را كشف كند.

• پايان كنفرانس "يالتا" در اواخر جنگ جهاني دوم (1945م)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

در سال‏هاي جنگ جهاني دوم، سران كشورهاي بزرگ متفق در جنگ عليه كشورهاي محور، سه كنفرانس مهم در تهران، يالتا و پوتِسدام تشكيل دادند كه در جريان آن، ضمن طرح نقشه‏هاي جنگي و استراتژي نظامي خود در طول جنگ، درباره اوضاع جهان بعد از پايان جنگ و تقسيم ممالك جهان به مناطق نفوذ به توافق‏هايى  رسيدند. قسمتي از اين توافق‏ها، پس از پايان جنگ جامه عمل پوشيد و برخي ديگر موجب بروز اختلاف شرق و غرب و آغاز جنگ سرد و تقسيم جهان به دو بلوك شرق و غرب گرديد.

• آزادي "نلسون ماندلا" رهبر كنگره ملي افريقا از زندان آپارتايد (1990م)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

نلسون ماندلا، معروف‏ترين زنداني سياسي جهان، در سال 1918 به دنيا آمد. وي در سال 1944م در حين تحصيلاتْ عاليه به كنگره ملي افريقا كه پيش از آن با هدف مبارزه عليه رژيم اقليت سفيدپوستان حاكم بر افريقاي جنوبي و احقاق حقوق سياهان به وجود آمده بود پيوست و در سال‏هاي دهه چهل و پنجاه از چهره‏هاي اصلي اين كنگره در مبارزه عليه آپارتايد به شمار مي‏رفت. در سال 1960م، پليس رژيم نژادپرست افريقاي جنوبي، ده‏ها تن از سياه‏پوستان را به قتل رساند. اين امر باعث شد تا ماندلا در همان سال شاخه نظامي كنگره ملي افريقا را ايجاد كند و از سال بعد حملات مسلحانه خود را عليه مراكز و مقرهاي پليس و انتظامي رژيم آپارتايد انجام داد.

• مرگ "سرگئي آيْزِنِشْتايْنْ" كارگردان معروف سينماي جهان (1948م)

تقویم تاریخ شنبه 23 بهمن

سرگئي ميخايل وويچ آيْزِنشْتايْنْ، كارگردان و تئوريسين بزرگ روس، در 23 ژانویه 1898م در روسيه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلاتش در رشته مهندسي به خدمت ارتش روي آورد و پس از آن به كارهاي هنري پرداخت. آيزنشتاين در ابتدا با عناوين نقاش آگهي‏ هاي تئاتر، دكوراتور و كارگردان تئاتر مشغول به كار شد و در 25 سالگي وارد جهان سينما گرديد.
نام:
ایمیل:
* نظر: