اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 24 April 2021
معاون شهرسازی شهرداری تهران:
معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به موضوع اراضی ذخیره شهری،آن را یکی از ظرفیت های حائز اهمیت شهر دانست وگفت: در حوزه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و حل مشکلات آن ها نگاه ویژه ای به اسناد توسعه ای و افزایش قلمروی عمومی به عنوان اولویت های حوزه شهری داشته ایم،که در این طرح ۸۰۰۰ هکتار از زمین های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعه ای در اختیارتهران قرار گرفت.
اولویت حوزه شهری، نگاه ویژه به اسناد توسعه ای و افزایش قلمروی عمومی استبه گزارش  خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری به صورت ویدیو کنفرانس امروز شنبه در تشریح عملکرد سه ساله معاونت شهرسازی شهرداری تهران، گفت: معماری یکی از شاخص های فرهنگ و تمدن در هر سرزمینی شناخته میشود و معماری ایرانی نیز ریشه در تاریخ چند هزار ساله دارد. در معماری ایرانی فضاهایی خلق شده اند که هیچ گاه کهنه نمی شوند،در حقیقت معماری ایرانی پیوند با روح و جان آدم ها برقرار می کند.

وی افزود: طی سه سال گذشته تمام توان و تلاش خود را در مدیریت شهری و در حوزه شهرسازی برای برگرداندن آرامش شهر و آسایششهروندان به کار گرفتیم. بی تردید اگر افراد در محیط شهری به فضای زندگی تعلق خاطر داشته باشند آرامش خواهند داشت و در غیراین صورت نسبت به آن فضا بیگانه خواهند بود.

گلپایگانی با بیان اینکه شهرداری موظف بوده پروژه های موضوعی و موضعی را به سرانجام برساند، افزود: تا سال ۹۷ تقریبا ۲۰ طرحموضعی و موضوعی در شهر تهران به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و ۳۵ طرح مصوب که برای تهران از اهمیت بسزایی برخوردار استبه تصویب رسیده و ۱۰ طرح دیگر در دستور کار است تا به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شود. از جمله این طرح ها می توان به طرحبازآفرینی محور فداییان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا (س) در منطقه ۱۸ و ۱۹، طرح روستای کن و طرح فرحزاد اشاره کرد.

ذخیره شهری یکی از ظرفیت های حائز اهمیت شهر است 

وی با اشاره به موضوع اراضی ذخیره شهری، آن را یکی از ظرفیت های حائز اهمیت شهر دانست و افزود: در حوزه ارتقای کیفیتزندگی شهروندان و حل مشکلات آن ها نگاه ویژه ای به اسناد توسعه ای و افزایش قلمروی عمومی به عنوان اولویت های حوزه شهریداشته ایم. طرح های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم که در این طرح ۸۰۰۰ هکتار از زمین های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعهای در اختیار تهران قرار گرفت. قطعا اگر این زمین ها تعیین تکلیف نمی شد توسعه شهر را در جاهایی که ارزش ویژه دارند نمیتوانستیم آغاز کنیم.

به گفته وی، در حوزه پایبندی به ضوابط و مقررات، کار سنگین و مهمی انجام شد که قطعا اگر پایدار بماند انضباط بخشی به صدورپروانه در شهر تضمین خواهد شد. امروز پروانه های ساختمانی به صورت سیستمی صادر می شود و می توان گفت هیچ پروانه ایخلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی صادر نمی شود. اقدام بزرگی که علیرغم ذینفعان بسیار با آسیب شناسی نواقص انجام شدهاست.

مدیریت شهری معماری مبتنی بر شهرسازی ایرانی و اسلامی 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکلات مردم در مناطق جنوب و میانی شهر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: علیرغم تکلیفاسناد توسعه ای برای مدیریت شهری معماری مبتنی بر شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گرفت. محله ای در شهرری بامعیارهای ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضاهای همگانی براساس معماری تاریخی شهرری شکل گرفت.

وی ادامه داد: اتفاقاتی در خصوص حفظ فضای سبز تهران رخ داد. قلمروی عمومی در دره اسلام آباد یکی از این اتفاقات بود و بناستتا به رود دره ای جذاب تبدیل شود. این در حالی است که زمانی به دلیل رهاشدگی به یک معضل تبدیل شده بود. امروز ۸۰ درصد فضایاین رود دره به صورت قلمروی عمومی طراحی شده است.

گلپایگانی تأکید کرد: مناسب سازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و در این دوره مسیرها، بوستان ها، ایستگاه های مترو،میادین میوه و تره بار و ایستگاه های اتوبوس بهسازی شدند، البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب همه، هنوز فاصله دارد ولی در حوزهمناسب سازی همه حوزه های شهرداری درگیر بودند و ستاد مناسب سازی با ایفای نقش کلیدی سعی در اجرای وظایف خود داشتهاست.

ارتقای تاب آوری در شهر تهران 

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تأکید بر لزوم ارتقای تاب آوری در شهر گفت: پروانه بهسازی لرزه ای با کمک مرکز تحقیقات ومدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته و نزدیک به ۸۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده به تازگی مصوب شد، یعنی در گذشته۳۴۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود داشت که ۸۰۰ هکتار به آن اضافه شد واین یعنی ۸۰۰ هکتار به فضاهای تخفیف صدور پروانه درشرایطی که شهرداری تهران با مشکلات مالی بسیاری روبروست اضافه شده است.

وی ادامه داد: طرح شناسایی گودهای رها شده تدوین شده و اخطارهایی نیز صادر شده است. با حکم دستگاه قضایی تعدادی ازگودهای پرخطر را پر کردیم و این مسیر ادامه دارد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد چنین گودهایی لایحه ای تنظیم و به شورای اسلامیشهر تهران ارسال شده است. تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ وبخشی از منطقه ۱۱ در دستور کارقرار گرفته که می تواند در ارتقای کیفیت محدوده تاریخی تهران موثر باشد.

گسل های شهر تهران در لایه های طرح تفصیلی قرار گرفت

وی تأکید کرد: گسل های شهر تهران در لایه های طرح تفصیلی اضافه شده و روی پهنه های گسلی محدودیت هایی در ساخت و سازاعمال کرده ایم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی اولویت بوده و امروز به جرأت می توانمبگویم در شهر تهران ساخت و ساز هیچ ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوارهای جانبی است، انجام نمی شود.

گلپایگانی با اشاره به همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی گفت: در گذشته ضوابط مبحث ملی ساختمانبرای ساختمان های زیر شش طبقه کنترل نمی شد، اما خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و به یک روال تبدیل شده است. کاهش تخلفاتساختمانی محور کلیدی بوده که  در سه سال گذشته پیگیری شده است. پس از سال ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری ها تصویبشد و چند سال تبصره ۷ این ماده را یعنی نظارت مأمور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شدهبود که این امر تبعات زیادی داشت اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفافی برای نظارت بر ساخت و سازتبیین شد که از نیروی شهربان و شهرداری منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت و با برطرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات کارفراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

 تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری در حوزه مسائل شهری و شهرسازی

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری در حوزه مسائل شهری و شهرسازیگفت: با توجه به محدوده مالی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر را در دستور کار قرار دادیم. ساختمان باغ هنر نواقصی داشت کهتکمیل شد، جذابیت های گردشگری عباس آباد در دستور کار قرار گرفت و به ارتقای جذابیت های بین المللی آن و انعقاد تفاهم نامه باموسسه گردشگری توجه شد تا از این مسیر از ظرفیت های فضاهای تولید شده بهره بگیریم.

وی افزود: رویکرد محله محوری را هم مورد توجه قرار دادیم و سازمان نوسازی کل دیدگاه برنامه توسعه سوم شهر تهران را در نظر گرفت. همچنین دفترچه ارزش مکانی املاک مورد توجه قرار گرفت و صدور پروانه نیز طبق آن ارائه می شود.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص شن چاله های تهران گفت: شن چاله ها شامل محدوده ای ۳۰۰هکتاری در منطقه ۱۸ هستند که معدن شن و ماسه تهران بوده اند. در سال ۹۳ طرحی برای آنجا تهیه شد و در کمیسیون ماده ۵ نیز بهتصویب رسید. در ابتدای کار تلاش کردیم که اجرای آن را به پیش ببریم، اما متأسفانه آنجا ۱۷ مالک عمده دارد و هر یک از آن ها درخصوص اخذ سهم خود با مشکلاتی مواجه شدند. بر همین اساس با تک تک آن ها گفت وگو انجام شد تا طرح خود را ارائه کنند. تاکنوندو مالک این کار را انجام داده اند و ما نیز برای پیشبرد اجرای طرح در تلاش هستیم.

تصویب طرح محور فداییان اسلام در کمیسیون ماده ۵

وی در خصوص محور فداییان اسلام نیز گفت: تصویب طرح این محور در کمیسیون ماده ۵ انجام شده و ما در حال انجام اجرایاقدامات صدور پروانه برای دو مالک در این محور هستیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص اقدامات شهرداری در راستای اجرای طرح خیابان کامل گفت: بخشی از این بحث درحوزه حمل و نقل و ترافیک در حال پیگیری است. مجموعه ای از خیابان ها که به عنوان خیابان کامل باید قلمداد شوند لیست شان تهیهشده و اقدامات بر روی چند خیابان همچون ولیعصر (عج) در حال انجام است.

وی در خصوص عوارض صدور پروانه نیز گفت: این موضوع منطبق بر مصوبات شورا بوده و به صورت سیستمی انجام می شود و تخطیدر این راستا نداریم اما مصوبه موردی در کمیسیون ماده ۵ بعضا مورد بررسی قرار می گیرد. در مصوبه شورا عنوان شده که عوارض براساس تراکم باشد، اما پرونده های موردی کمیسیون ماده ۵ ممکن است تعداد طبقات با حفظ تراکم افزایش و سطح اشغال نیز کم شودکه این امر سبب تغییر می شود و برای مالک ارزش افزوده ایجاد می کند. این امر را در شورا شفاف نکرده ایم اما شهرداری پس ازدرخواست مالکین همه ماجرا را روشن می گوید و مالک هم می پذیرد. بی تردید بهتر است در مصوبات شورای شهر در خصوص ایناتفاق تعیین تکلیف شود اما از سوی دیگر در شورا نگرانی برای اجازه صدور پروانه با تراکم مازاد نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مسکن کوچک مقیاس نیز گفت: در سازمان نوسازی این موضوع پس از تأیید شورای عالی مسکنمورد توجه قرار گرفت و تلاش کردیم که مسکن کوچک مقیاس به تأیید هیأت دولت نیز برسد اما وزارت مسکن با توجه به نگرانی درخصوص مسائل اجتماعی با موضوع، کمی مخالف بود. این در حالی است که تجربه جهانی نشان می دهد محله های غنی و فقیر هیچگاه جدا نبوده و همه در کنار هم زندگی می کنند.

بررسی سند راهبردی حریم 

گلپایگانی درباره سند راهبردی حریم نیز گفت: گزارش های نهایی در خصوص این سند ارائه شده و در حال بررسی است تا پس از اینمرحله به شورای شهر تهران ارائه شود. در حریم شهر تهران تعارضات تقسیمات کشوری بین تهران و سایر شهرستان ها وجود دارد ومسئله جدی است که این سند نمی تواند این مشکلات را حل کند اما موضوع توسط شهرداری در حال پیگیری است تا منجر به تصمیمنهایی شود.

استفاده از ظرفیت جرایم برای ساماندهی ساختمان های قدیمی رها شده 

معاون شهرسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص ساختمان های قدیمی رها شده در سطح شهر گفت: در خصوص این ساختمان ها شورا از سال ۱۳۸۴ عوارضی را مصوب کرده و تلاش شده از ظرفیت جرایم برای ساماندهی آن هااستفاده کنیم. در طول سنوات گذشته در این حوزه ایراداتی توسط دیوان عدالت اداری گرفته شده که اجازه بهره گیری حداکثری ازظرفیت جرایم برای ساماندهی این ساختمان ها از بین رفته است. کار مطالعاتی نیز با همکاری مرکز مطالعات در این حوزه آغاز شده کهامیدواریم به نتیجه برسد تا علاوه بر عوارض از راهکارها و ظرفیت های دیگری نیز در این حوزه استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک و انتقادها در خصوص عملکرد آن ها گفت: نظر ما این بود کهاین دفاتر با توجه به اینکه عمده ترین کارشان با حوزه شهرسازی است و باید زیر نظر این حوزه کار کنند اما این دفاتر در زیرمجموعهحوزه برنامه ریزی قرار دارند در حالی که منشأ و اصلی ترین درآمد آن ها حوزه شهرسازی است که تاکنون در این امر موفق نبوده ایم. البته برای بهبود کار دفاتر کار مطالعاتی انجام شده که خروجی آن آماده ارائه به شورای شهر تهران است. با دفاتر متخلف برخورد جدیداشته ایم و دفاتری که چارچوب و مقررات را رعایت نکرده اند حکم تعلیق داده ایم. شرایط بهتر شده اما با آنچه که باید باشد هنوز فاصلهدارد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص گودهای پرخطر شهر تهران گفت: از مجموع ۲۵۹ گود رها شدهشناسایی شده حدود ۳۰ گود نیازمند اقدام فوری تشخیص داده شد که تا به امروز ۱۴ گود یا پر شده یا عملیات اجرایی به جایی رسیدهکه از خطر خاطر شده اند. در سال ۱۴۰۰ نیز ردیف اعتباری در بودجه مصوب در نظر گرفته شده که قطعا کمک می کند سرعت این کارافزایش پیدا کند.

بهره گیری از فضای جنگ افزارسازی در منطقه ۱۳ برای ارتقای سرانه های خدماتی

گلپایگانی در خصوص بهره گیری از فضای جنگ افزارسازی در منطقه ۱۳ برای ارتقای سرانه های خدماتی این منطقه گفت: مذاکراتی باوزارت دفاع آغاز شده و قرار شد طرحی توسط سازمان نوسازی تهیه شود. هدف از بهره گیری این محدوده این است که از این عرصهبرای تأمین سرانه ها در محلات صفا و زاهد گیلانی استفاده شوند. در حال حاضر توافق حاصل شده اما بر سر برخی از موضوعاتجزئی اختلاف وجود دارد که باعث شده تفاهم به امضا نرسد. در این طرح ۳۰ درصد عرصه در اختیار وزارت دفاع برای ساخت مسکنقرار می گیرد و مابقی یعنی حدود ۱۲ هکتار برای تأمین سرانه های خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد که ۸ هکتار آن فضای باز وفضای سبز خواهد بود.

معاون شهردار تهران در خصوص احداث میدانگاه ها و توسعه قلمروی عمومی در شهر تهران گفت: کار مطالعاتی در مرکز مطالعاتانجام شده و ۲۲ نقطه به عنوان نقاط کلیدی برای احداث میدانگاه ها تعیین شده که این کار در مرحله تعیین پیمانکار قرار گرفته است.

سرانجام پادگان ۰۶ و توافق با ارتش 

وی در خصوص سرانجام پادگان ۰۶ و توافق با ارتش گفت: پادگان ۰۶ بعد از مصوبه شورای عالی شهرسازی و توافق با ارتش به گونهای پیش رفت که ارتش از کاری که باید انجام می داد مقداری عقب نشینی کرد. نگرانی های ارتش دو محور اصلی داشت که یکیبارگذاری ممکن برای این محدوده بود و نگرانی دیگر این بود که آثار تاریخی این محدوده، حفظ و نگهداشت و مرمت آن ها تعیین تکلیفشود که توسط چه نهادی باید انجام شود. مذاکرات ادامه دارد و به نتایج خوبی رسیده اما هنوز نهایی نشده است. امیدواریم اتفاقی بیفتدکه به نفع شهر و شهروندان باشد.




خبرنگار: پروین مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: