اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 17 April 2021
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کادر درمان و بیماران خاص و صعب‌العلاج تا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود و از اواسط اردیبهشت فاز دوم واکسیناسیون آغاز می شود.
اتمام فاز اول واکسیناسیون کرونا تا ۱۰ روز آیندهبه گزارش عصرپرس، علیرضا رئیسی روز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: امیدواریم ظرف ۱۰ روز آینده واکسیناسون فاز او کرونا برای کادر درمان و گروهی از بیماران از جمله مبتلایا به سرطان، افراد دارای نقص ایمنی و برخی بیماری های زمینه ای و نیز سالمندان ساکن در خانه سالمندان را تمام کنیم و اواسط اردیبشت وارد فاز دو شویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره روند تامین واکسن کرونا گفت: بسیار امیدواریم از مجموع واکسن های تولیدی کشور دو واکسن در اردیبهشت ماه به تولید برسد و در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. از مجموع واکسن های وارداتی تاکنون از روسیه حدود ۴۲۰ هزار دوز واکسن گرفتیم. از چین نیز حدود ۶۵۰ هزار دوز از هند نیز گر چه قرار بود ۵۰۰ هزار دوز واکسن بگیریم اما ۱۲۵ هزار دوز دریافت کردیم از کره جنوبی نیز ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل گرفتیم و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن کرونا واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و با توجه به اینکه اکثر این واکسن ها دو دوزی هستند تاکنون حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر در مورد وضعیت کشور این است که همه مردم حتما اگر نگاهی به اطراف و خانواده های خود بیندازند می بینند که در اقوام و آشنایان خود این روزها حتما یکی دو نفر درگیر کرونا شده اند. سرعت گسترش بیماری بسیار بالاست و باید مراقبت های شدید داشته باشیم قبلا هم اعلام شده که محدودیت های شهرهای قرمز و نارنجی  این هفته هم تمدید شد. نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل ها به دقت رعایت شود. میزان رعایت پروتکل ها در کشور راضی کننده نیست و رقم ۵۸.۵ درصد رعایت پروتکل ها برای کشور پایین است. در برخی شهرها میزان رعایت پروتکل ها از این هم پایین تر است و باید هر چه سریعتر با نظارت دستگاهها این وضعیت اصلاح شود.

رییسی افزود: هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم. ۶ استانی که بیشترین نقض تردد در آنها اتفاق می‌افتد شامل استان‌های اصفهان، البرز، همدان، مازندارن، فارس و آذربایجان شرقی است البته این نقض تردد مربوط به خود این استان‌ها نیست و از استان‌های دیگر وارد آنجا شده اند.  ۷۳ درصد نقض تردد در شهرهای نارنجی مربوط به ۶ استان دیگر است که در استان‌های اصفهان، البرز، فارس، مازندارن، همدان و خوزستان است. همچنین  ۶۶ درصد از نقض تردد شبانه در ۶ استان رخ می‌دهد که در صدر استان تهران است سپس استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، گیلان، فارس قرار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در رابطه با عبور مرزی هم ۳۸ درصد مسافران وارد شده و  ۴۴ درصد مسافران خارج شده اتباع خارجی بودند. ۶ استان هم که در اعمال قانون خوب عمل کردند و ۷۰ درصد تذکرات و پلمب ها را استان‌های خوزستان، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان و گیلان صورت گرفته است.

رئیسی درباره رنگبندی شهرها، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹  شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم که این آمار دوشنبه به روز رسانی خواهد شد. در این شرایط راهی به جز رعایت دقیق پروتکل‌ها نداریم و دورهمی و تجمع در فضای سر بسته بسیار می‌تواند خطرناک باشد. شاید در این ماه دیگر نتوانیم مثل قبل مهمانی افطاری و نذری بدهیم و بهتر است یا به شکل بیرون بر افطاری دهیم یا مواد خشک به نیازمندان بدهیم تا مبادا در این ایام سبب شویم مومنان بیمار شوند. از صبر و حوصله مردم، کسبه، بازاریان ‌ اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت می کنند ممنون هستیم.

رئیسی گفت: رئیس جمهور نیز امروز در جلسه ستاد کرونا به از همه دستگاهها خواستند و تاکید کردند که باید رصد کنند با متخلفان برخورد قاطع شود. همه دستگاههای دولتی باید مسئولانه عمل کند. پای کار نظارت باشند و اقدمات لازم را انحام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: