اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
20 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 10 جمادی الاول 1438 هجری و 8 فوریه 2017 میلادی
دولت انگلستان كه به راه‏هاي ارتباطي مطمئن و امن در جنوب ايران نياز ضروري داشت تا به وسيله آن، تجارت بازرگانان انگليسي و منافع حياتي آن كشور را تضمين و حفظ كند در اين تاريخ موفق به اخذ امتياز احداث راه آهن مُحَمَّرَه (خرمشهر) - خرم آباد و بروجرد شد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 20 بهمن 1395 )به شرح زیر می باشد.

• شهادت آيت ‏اللَّه "سيد مصطفي موسوي" پدر "امام خميني"(ره) به دست اشرار منطقه (1281ش)

آيت‏اللَّه سيد مصطفي خميني پدر امام خميني(ره) در حدود سال 1238 ش (1277 ق) در خمين به دنيا آمد. ايشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتي، براي تحصيل مدارج عالي راهي نجف اشرف گرديد و پس از اخذ اجتهاد، در خمين اقامت گزيد.

• واگذاري امتياز خط آهن بندر مُحَمَّرِه "خرمشهر" - خرم‏آباد به انگلستان (1291 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

دولت انگلستان كه به راه‏هاي ارتباطي مطمئن و امن در جنوب ايران نياز ضروري داشت تا به وسيله آن، تجارت بازرگانان انگليسي و منافع حياتي آن كشور را تضمين و حفظ كند در اين تاريخ موفق به اخذ امتياز احداث راه آهن مُحَمَّرَه (خرمشهر) - خرم آباد و بروجرد شد. اين امتياز سه روز پس از امتيازمشابهي بود كه از جانب دولت ايران، به روسيه واگذار گرديده بود.

• حمله گارد شاهنشاهي به هُمافران نيروي هوايي در پي بيعت هُمافران با امام (1357ش)

در پي اعلام همبستگي گروهي از همافران و پرسنل نيروي هوايي با انقلاب اسلامي ايران و بيعت با امام، مزدوران گارد شاهنشاهي در شامگاه 20 بهمن به يكي از پادگان‏هاي نيروي هوايي در تهران حمله‏ور شدند. به محض انتشار اين خبر، مردم مسلمان از همه نقاط تهران براي ياري رساندن به پرسنل نيروي در تهران حمله‏ور شدند.

• آغاز عمليات بزرگ والفجر 8 در فاو (1364 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

عمليات بزرگ والفجر 8 با رمز يا زهرا(س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 كيلومتر مربع از بيستم بهمن ماه 1364 آغاز شد. در اين عمليات هزاران تن از نيروهاي ايراني از رودخانه خروشان اروندرود گذشتند و در اولين روز عمليات، شهر مهم فاو را در جنوب شرقي عراق فتح كردند.

• درگذشت استاد "ابوالفتوح عرب ‏زاده" پدر فرش نو ايران (1375 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

استاد ابوالفتوح عرب‏زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبريز به دنيا آمد. سيد ابوالفتوح عرب‏زاده كه به او لقب پدر فرش نو ايران را داده‏اند از كودكي با طرح‏ها و رنگ‏ها آشنا شد و اين هنر را از پدر فراگرفت. وي در تبريز، نقاشي و طراحي روي فرش و در تهران نقاشي و طراحي بر روي كاشي را دنبال كرد. او علاوه بر اين، به هنرهاي ديگري چون موسيقي، نمايشنامه، مجسمه‏سازي، خطاطي، نقاشي رنگ و روغن و... علاقه داشت.

• شهادت شهید محمدحسین احسن (1360ش)

شهید محمدحسین احسن در سال ۱۳۳۵ش در نجف اشرف در خانواده‌ای متوسط و مذهبی چشم به جهان هستی گشود. در سال ۱۳۵۰ش به‌همراه هزاران نفر دیگر با خانواده‌اش از عراق بیرون رانده شد. به‌علت گرایش مذهبی شدید، این خانواده هم‌جواری امام هشتم علیه‌السلام را برگزیده و به قصد مجاورت به طرف مشهد آمدند. ...

• شهادت شهید مهدی صغیری (1361ش)

شهید مهدی صغیری در سال ۱۳۴۰ش در خانواده‌ای متدین در شهرستان بیرجند چشم به جهان هستی گشود. دوران کودکی و تحصیلاتش را تا دوم دبیرستان در بیرجند گذراند. او مشکلات اقتصادی خانواده را کاملاً درک می‌کرد و در اوقات فراغت به کار می‌پرداخت تا قسمتی از مخارج تحصیلش را به‌دست آورد.

• پل کارون آماده بهره برداری شد.(1349ش)

• در حمزه آباد بر اثر سقوط بهمن 40 خانوار زیر برفها مدفون شدند(1350ش)

• نیروهای ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند.(1352ش)

در اثر فشار افکار عمومی دولت ناگزیر اعلام کرد از مدتی قبل نیروهای نظامی ایران به ظفار اعزام شده اند و همراه با شورشیان منطقه نبرد می کنند و تا هر زمان که لازم باشد به کمک به نیروهای عمان ادامه خواهند داد و نیروهای ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند.

• یک باند برگ و مجهز جعل کارت های آزمایش رانندگی که در آن بیست نفر فعالیّت می کردند به وسیله پلیس کشف شد(1353ش)

• بار دیگر نیروهای نظامی عراقی مرزهای ایران را مورد تجاوز قرار دادند و قوای مرزی ایران حملات دشمن را دفع کردند(1353ش)

• سپهبد ربیعی به فرماندهی نیروی هوائی منصوب شد(1355ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

• طرفداران بختیار در میدان امجدیه تظاهرات کردند(1357ش)

• مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دولت انقلابی طی یک سخنرانی که در دانشگاه تهران ایراد کرد برنامه دولت موقت را اعلام نمود. (1357ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

بازرگان در نخستین سخنرانی اش در برابر مردم گفت: مأموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره ترین و سنگین ترین مأموریت در عمر 71 ساله مشروطیت ایران است که به نخست وزیر ایران داده شده است. آنگاه بازرگان افزود: خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است: 1- احراز و انتقال قدرت2 -ارائه و اثبات حقانیت (همان رفراندوم) 3- احیاء و اداره اصلاح مملکت 4- انتخابات مجلس مؤسسان و ارجاع به آراء عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید 5- انتخابات مجلس شورای ملی 6- استعفا و تحویل کار به رئیس جمهور و به دولت رسمی بعدی 

• متجاوز از یکهزار و پانصد نفر از عشایر و ایلات بختیاری در مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کرده و دولت بازرگان را تایید قرار دادند(1357ش)

• به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود صد نفر از دانشجویان ایرانی در اعتراض به سیاست های شاه ایران(1356ش)

ضمن سردادن شعار «زنده باد حقوق بشر، مرده باد شاه» در مرکز شهر کانزاس سیتی اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. علی مبارز، سخنگوی دانشجویان، علت این تظاهرات را اعتراض دانشجویان کانزاس، میسوری و آیوا در کشتار 200 نفری قیام اخیر قم اعلام کرد.

• علي اكبر داور وزير عدليه كليه تشكيلات قضائي و اداري وزارت عدليه را منحل كرد. (1305ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

• دوره اول مجلس سنا و دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي افتتاح و كار خود را آغاز كردند.(1328 ش)

 ابراهيمي حكيمي به رياست سني مجلس سنا و مخبر فرهمند به رياست سني مجلس شوراي ملي انتخاب شدند

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 10 جمادی الاول 1438 )

• وفات "امام بيهقي" از مشاهير محدثين و حافظ قرآن(458 ق)

ابوبكر فخرالزَّمان احمد بن حسن، معروف به امام بيهقي از مشاهير محدثين، حافظ، زاهد و در علوم گوناگون داراي دستي توانا بود. به جهت تحصيل احاديث و سنن نبويّه به بلاد بسياري سفر كرد. او را بر امام شافعيان به واسطه‏ي تأليفات خود حقّي روشن است. بيهقي در 458 قمري در نيشابور وفات يافت و جنازه‏اش را براي دفن به بيهق(نزديك نيشابور) انتقال دادند. الاربعين، الاسماء و الصفات، الاعتقاد، البعث و النشور، از جمله آثار اوست.

• كشته شدن "خسروپرويز" پادشاه سلسله‏ ي ساسانيان(7 ق)

خسرو پرويز از سلاطين ساساني است كه در مدائن مي‏زيست و از سال 590 ميلادي - بيست سالگي حضرت محمد(ص) - به مدت 38 سال بر ايران حكومت كرد. وي در عصر پيامبر اسلام(ص) مي‏زيسته و حضرت طي نامه‏اي، او را به اسلام دعوت نمود. اين پادشاه نامه‏ي پيامبر اكرم(ص) را پاره كرد و به نماينده‏ي خود در يمن، دستور دستگيري پيامبر را داد.

• تصرف كشمير توسط قواي "سلطان محمود غزنوي" در جريان حمله به هند(396 ق)

• درگذشت آيت ‏اللَّه "حاج ميرزا علي‏اكبر نوقاني" فقيه و مجتهد(1370 ق)

حاج ميرزا علي نوقاني فقيه، متكلم و شاعر، متخلّص به فقير، در سال 1300 ق در محله‏ي نوقان مشهد ديده به جهان گشود و تا 27 سالگي در محضر اساتيدي چون اديب نيشابوري اول، حاج شيخ حسنعلي تهراني و حاج سيد عباس شاهرودي در حوزه‏ي علميه‏ي مشهد به تحصيل علوم اسلامي پرداخت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 8 فوریه 2017 )

• درگذشت "جوزف پريستلي" دانشمند انگليسي و كاشف اكسيژن (1804م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

جوزف پريسْتْلي دانشمند انگليسي در سيزدهم مارس 1733م در نزديكي شهر ليدْزْ انگلستان به دنيا آمد و در كودكي يتيم شد. وي از آن پس تحت سرپرستي عمه‏اش به تحصيل پرداخت و زبان‏هاي فرانسه، آلماني، ايتاليايى و عربي را به خوبي فرا گرفت. پريستلي پس از چندي به علم شيمي علاقه پيدا كرد و آزمايش‏هايى در اين زمينه انجام داد.

• تولد "كريستين اِسْنوك" مستشرق و اسلام‏شناس هلندي (1857م (ر.ك: 26 ژوئن)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

«کریستین اسنوک هورگرونیه» (1857 ـ 1936 م) یکی از مستشرقانی است که بر آگاهی های علمی او از شرق بسیار تکیه می شود. وی مؤلف رساله ای است موسوم به العید المکی که در سال 1880 م منتشر شده و تاکنون نیز ارزش خود را از دست نداده است. او در این رساله به بررسی انتقادی آیات مربوط به ابراهیم درقرآن و این که او نخستین نیای اسلام و سازندة کعبه می باشد پرداخته است.

• مرگ "پِطْر كبير" پادشاه بزرگ روسيه (1725م)

پطْر كبير فرزند آلكسي ميخايلوويچ پادشاه معروف روسيه درروز 9 ژوئن 1672م در خانواده تزار روس به دنيا آمد. پس از مرگ پدر، اغتشاشاتي در روسيه روي داد كه به قدرت گرفتن سوفي دختر ميخايلوويچ و خواهر پِطر انجاميد. در اين هنگام، پتر خردسال، به يكي از مناطق اطراف مسكو فرستاده شد.

• تولد "جان راسكين" نويسنده و منتقد برجسته انگليسي (1819م) (ر.ك: 20 ژانويه)

جان راسکین (به انگلیسی: John Ruskin) (زاده ۱۸۱۹ - درگذشت ۱۹۰۰) شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی بود. برداشت او از هنر و معماری بسیار تاثیر پذیرفته از زیبایی‌شناسی ویکتوریایی و زیبایی‌شناسی ادواردی است. وی که در خانواده‌ای ثروتمند زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت‌های خیریه، موزه و فعالیت‌های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت.

• تولد "ژول ورن" نويسنده بزرگ فرانسوي (1828م)

ژول وِرْنْ نويسنده شهير فرانسوي در 8 فوريه 1828م در فرانسه به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش به پايان رساند. ژول ورن سپس براي تحصيل حقوق راهي پاريس شد اما به ادبيات علاقه‏مند شد و حقوق را رها كرد. وي در ابتداي كار چندين داستان نگاشت كه با شكست و عدم موفقيت روبرو گرديد و او را به فقر دچار كرد. وِرْنْ عاقبت براي امرارمعاش در يك تئاتر به عنوان منشي مشغول به كار شد. در اينجا مطالعه او بيشتر و وسعت معلومات او زياد گرديد و با دوستي و تاثيرپذيري از اديب هم وطنش، الكساندر دوماي پسر، وارد عرصه نويسندگي شد.

• آغاز جنگ ژاپن و روسيه (1904م)

در روز هشتم فوريه 1904م چند كشتي ژاپني، ناوگان روسيه در بندر چيني پرْت آرتور را كه در اجاره روسيه بود مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق متصرفي روسيه در منچوري نيرو پياده كردند. اين جنگ كه در نتيجه رقابت ژاپن و روسيه براي تسلط بر شبه جزيره كره و منچوري آغاز شد تا سال 1905م به طول انجاميد و شكست‏هاي پي‏درپي قواي روسيه در اين جنگ، به موقعيت تزار نيكلاي دوم، لطمه شديدي وارد ساخت.

• مرگ "پيوتر كروپوتكين" فيلسوف آنارْشيست معروف روسي (1921م)

پيوتر آلكسيويچ كروپوتْكين، نظريه‏پرداز آنارشيست روسي در 9 دسامبر 1842م در مسكو به دنيا آمد. وي كه در دامن اشرافيت پرورش يافته بود، بر اثر تحول روحي به مقام خويش پشت پا زد و براي زندگي به ميان بي‏نوايان رفت. كروپوتكين در 25 سالگي به نهضت آنارشيسم فلسفي پيوست و از مفسران و مروجان اين انديشه گرديد؛ انديشه و مرامي كه آنارشيسم را به عنوانِ مذهبِ بشارت صلح و نه مذهبِ توسل به زور تبليغ مي‏كرد.

• سرنگوني حكومت "عبدالكريم قاسم" توسط "عبدالسلام عارف" در عراق (1963م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 20 بهمن

عبدالكريم قاسم، رئيس پيشين حكومت نظامي عراق، در 21 دسامبر 1914م در بغداد به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات خود، به معلمي پرداخت و سپس به مدرسه نظام رفت. قاسم پس از طي اين دوره، در فاصله سال‏هاي 1940 تا 1956م تمامي مدارج نظامي ارتش عراق را طي كرد و به فرماندهي كل نيروهاي مسلح اين كشور رسيد.
نام:
ایمیل:
* نظر: