اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - 30 March 2021
سخنگوی دولت
سخنگوی دولت امید بزرگ در سایه موفقیت‌ها و امیدهای کوچک جامعه به وجود خواهد آمد،گفت: برای امید به جامعه مهدوی امروز باید جامعه‌ای با خیر و نیکوکاری و همکاری باهم و دادن امید برای آینده بهتر را سامان دهیم و در آن جهت حرکت کنیم‌.
امید بزرگ در سایه امیدها و موفقیت‌های کوچک به وجود خواهد آمدبه گزارش عصرپرس، علی ربیعی (روز سه شنبه) در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۰  در پاسخ به خبرنگاران درباره سند جامع همکاری ایران و چین و ابهامات ایجاد شده درباره آن گفت: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل‌ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و براحتی در دسترس همگان قرار دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است، گفت: ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.  

وی اضافه کرد: این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود.  

سخنگوی دولت افزود: بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی‌شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: یک بخش از واکنش‌ها نگرانی هایی است که باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت به دغدغه این افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل هست.

وی تاکید کرد: دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش برگ نموده است که حاوی کلیت این سند می‌باشد و با اطمینان اعلام می کنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشته ام ترتیب گفت و گو هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه توضیح کامل برای اطمینان بخشی صورت خواهد گرفت.

ربیعی در عین حال گفت: اما موضوع انتقاد جنبه‌ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همانگونه که در سوال شما مطرح هست یک جریان عملیات روانی بزرگی را به راه انداخته اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغاز کننده این فضاسازی و دروغ پردازی ها بوده اند. کاملا مشخص هست اینها نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند.

وی اظهار داشت: فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می‌دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است. اتفاقا در دولت تدبیر و امید نیز وزارت امور خارجه مورد اعتماد مردم بوده و از ملی و وطن دوست‌ترین فرزندان این کشور امروز در صف مقدم حفظ و کسب منافع ملت ایران ایستاده اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هر چند برخی کشورها از جمله دولت امریکا که به دنبال یک نظام تک قطبی بدون حفظ حقوق دیگران در جهان می باشد از این گونه اقدامات ناخشنود می باشند اما برای ما مهم نیست ما براساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم، سند همکاری را امضا خواهیم کرد. این یک برنامه آتی ماست و تاکنون نیز با برخی کشورهای همسایه در این مورد اقداماتی داشته ایم  و قبلا هم آمادگی خود را به همه کشورهای منطقه برای توافقات بزرگ اعلام کرده ایم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در رئوس این سند در یک نگاه ۲۵ ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد – برد در همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی را باید مدنظر قرار دهند، گفت: به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولت‌ها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است.

 وی ادامه داد: در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی و بویژه مبارزه با یکجانبه گرایی این سند زمینه لازم را برای بسط همکاری ها در عرصه بین المللی در بین ایران و چین را فراهم آورده است. همچنین طرفین زیرساخت‌های دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد.

ربیعی گفت: در بعد اقتصادی نیز با تاکید بودن بومی بودن مدل توسعه بر همکاری های اقتصادی بویژه در پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور به منظور تامین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث و در نهایت بهره برداری از ظرفیت های ایران از جمله نیروی جوان و ماهر تاکید شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به تاکید مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند راه  اظهار کرد: در بخش دیگری در سند همکاری در زمینه‌های زیرساختی مختلف و تسهیل همکاری های بخش خصوصی و همچنین همکاری‌های مالی و بانکی و تقویت همکاری های غیرنفتی  با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش بیان مورد تاکید قرار گرفته است. در بخش های دیگری از سند هم ارتقا گردشگری و همکاری رسانه ای و سازمان‌های مردم نهاد و انجمن های دوستی و دانشگاهی تاکید شده است.

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن هنوز هم تماسی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها نداشته است؟ گفت: در خصوص تماس احتمالی مستقیم دولت آمریکا با ایران برای رفع تحریم‌ها  اطلاع جدیدی در این زمینه دریافت نشده و نداشته ایم. همانطور که قبلا اعلام شده است رفع تحریم ها نیاز به اقدام عملی دارد.

وی افزود: متاسفانه آقای بایدن مواضع پیش از انتخابات خود را بعد از پیروزی در انتخابات نقض کرده و همچنان روش شکست خورده فشار حداکثری را ادامه داده است. این نحوه مواجهه، نه تنها هیچ کمکی به بازسازی اعتماد از دست رفته نمی‌کند بلکه ما را  نسبت به جدیت دولت جدید آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی به تردید انداخته است.  

سخنگوی دولت یادآور شد: مردم ما عهدشکنی آمریکا را با گوشت و پوست و سفره زندگی احساس کردند و خشونت ترامپ و عهده شکنی رژیم ترامپ را احساس کردند و امروز می‌بینند که دولت جدید آمریکا هیچ تغییری در آن روش غیرمتمدنانه ایجاد نکرده است.  

برگزاری نشست قبل از رفع تحریم‌ها هیچ ضرورت و فایده‌ای ندارد

ربیعی اظهار کرد: برگزاری نشست قبل از لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، حتی اگر مضاری نداشته باشد، هیچ ضرورت و فایده‌ای هم ندارد. ما اعتقاد داریم بازگشت به تعهدات به هیچ وجه پیچیده و مستلزم نشست مذاکراتی نیست. اگر آمریکا آماده باشد که همه تحریم های وضع شده در نقض برجام را یکجا و با قابلیت قابل راستی آزمایی متوقف کند، ما هم آماده ایم در کوتاه ترین فرصت قابل قبول برای همه طرف ها، تمام تعهدات خود را بلافاصله از سر بگیریم.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اگر طرف آمریکایی پیشنهاد بهتری دارد که مستلزم مذاکره نباشد، می‌تواند آن را از مجاری رسمی با ما در میان بگذارد و ما با جدیت آن را بررسی خواهیم کرد. ما تاکنون حسن نیت خود را جهت حفظ و اجرای کامل برجام اثبات کرده ایم و آمادگی داریم در چارچوب برجام و با روشی مشخص به گفت و گوهای سازنده ادامه دهیم. این مسیر همچنان برای آمریکا باز است.  

 وی خاطرنشان کرد: چارچوب های مورد نظر ما در این خصوص به روشنی توسط مقامات ارشد نظام و وزیر امور خارجه اعلام شده است. ما کماکان رایزنی خود را با طرف‌های باقی مانده در برجام ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دولت درباره وضعیت دسترسی کشور به منابع بلوکه شده خارجی برای تهیه واکسن گفت:نه تنها غیر از شعار، تغییر واقعی در سیاست های آمریکا در جلوگیری از دسترسی آزادانه مردم ایران به واکسن کرونا ندیدیم بلکه اخیراً مطلع شدیم که یکی از شرکت‌های سازنده واکسن به دلیل آنکه برخی از مواد اولیه از آمریکا تامین می‌شود، متعهد شده که واکسن‌ها را در اختیار ما قرار ندهد.

 تحریم نباید مانع از فروش  واکسن به ایران شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در اینجا مایلم موضع آمریکا در این خصوص بدانیم و بطور عملی هم این اطمینان را به کشورها و شرکت های سازنده بدهند که تحریم، نباید به هیچ نحوی مانع از فروش واکسن به ایران شود. البته ما اجازه نخواهیم داد که این قبیل تلاش‌های انسان ستیزانه مانع از دستیابی بموقع مردم ما به واکسن شود اما می‌تواند نشان دهنده ریاکاری تحریم کنندگان باشد.  

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در بازه زمانی ۴ ماه آخر سال ۹۹ سه فراخوان برای واردات واکسن بخش خصوصی صادر کرده است، گفت: مانعی در این زمینه در داخل کشور وجود ندارد چنانکه ریاست محترم جمهوری بر این موضوع تاکید مجدد داشته و حتی برای تامین ارز مورد نیاز احتمالی نیز دستور داده اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کماکان و شاید تا ماه‌های آتی، مبادلات واکسن عموما در سطوح کلان تصمیم گیری شده، گفت: برای استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های موجود احتمالی این مسیر نیز هموار شده که اگر شرکتی توانایی واردات واکسن مجاز از مبدا خاصی را داشته باشد، این فرصت نیز از مردم دریغ نشود و هر واکسنی بعد از ورود طبیعتا در چارچوب سند ملی واکسن کرونا و طبق اولویت‌های آن توزیع شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر و بعد از رفع موانع برای پرداخت پول واکسن از جمله ساز و کار کواکس از منابع ایران در برخی کشورها استفاده شده است.

تحریم اقتصادی ناقض اصل تجارت ازاد بین المللی است

سخنگوی دولت درباره تشکیل ائتلاف ضد تحریم ۱۷ کشور و تحریم چین توسط ایالات متحده و اروپا، گفت: قلدری از راه تحریم و به گروگان گرفتن اقتصادی ملت ها به یکی از ابزارهای رایج آمریکا در برخورد با اختلافات تبدیل شده و همین مسئله اکنون یک نگرانی عام بین المللی است که نظم جهانی، صلح و همکاری را به مخاطره انداخته و گفت و گو را به عنوان ابزار جایگزین در حال اختلافات تضعیف کرده است.  

وی افزود: تحریم اقتصادی ناقض اصل تجارت آزاد بین المللی به عنوان ستون ثبات مالی جهان است و ارزش حفاظت در برابر تحریم و زورگویی را دارد. امروز وجدان ملت‌ها بیش از گذشته درباره تهدیدات تحریم و ضرورت مقابله با آن اتفاق نظر دارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر ائتلاف ضدتحریم به دنبال مقابله عملی با این خطر جهانی باشد از آن حمایت می‌کنیم و همه گزینه ها را برای تضعیف ابزار ضد انسانی تحریم با کمک شرکای این ائتلاف بررسی می کنیم.

 برای هیچ قشر خاصی در واکسیناسیون عمومی، از واکسن‌های تحت مطالعه استفاده نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون پاکبانان و برخی شائبه‌ها در این زمینه گفت: واکسیناسیون در فاز یک برای کارکنان سلامت، تطهیرگران آرامستان‌های عمومی، سالمندان و جانبازان و معلولین و کارکنان مقیم آسایشگاه‌ها و پاکبانان و کارگران خدماتی دارای بیماری زمینه‌ای مرتبط با فرآیند جمع آوری و دفع زباله‌های عفونی با برنامه کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پاکبانان، خاص شهر و استان خاصی نیست، گفت: علاوه بر این پاکبانان جمعا ۵ درصد افراد مشمول فاز یک را شامل می‌شوند، همچنین واکسیناسیون در هر گروهی صرفا با واکسن های دارای مجوز مصرف در کشور انجام شده و آزمایشات بالینی موضوعی داوطلبانه است که جداگانه طی فراخوان‌ها افراد داوطلب در آن مشارکت می‌کنند و برای هیچ قشر خاصی در واکسیناسیون عمومی، از واکسن‌های تحت مطالعه استفاده نمی‌شود.

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه داوطلب شرکت در آزمایشات بالینی واکسن نیز به قدری است که تا چندین مطالعه بزرگ واکسن دیگر نیز داوطلب ثبت نام کرده‌اند و جای هیچ شائبه ای نیست، گفت: تک تک افرادی که واکسینه شده‌اند حتی شماره سریال اختصاصی هر واحد واکسن آنها ثبت شده و می‌شود و همه افراد فعلا با یکی از واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم یا کوواکسین واکسینه می‌شوند و البته به زودی واکسن آسترازنکا هم به این جمع می پیوندد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: شایعات پیرامون واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های تحت مطالعه، کاملا خط تخریب و بی‌اساس است، واکسیناسیون هزاران فرد، امری محرمانه نیست و هر فرد دریافت کننده واکسن و تزریق کننده کاملا از برند واکسنی که استفاده می‌شود می‌تواند مطلع شود و مشخص است.

محموله‌های واکسن از روسیه، چین و کوواکس وارد می‌شود

ربیعی در ادامه درباره آخرین وضعیت خرید واکسن خارجی و آخرین وضعیت تولید واکسن‌های داخلی گفت: ایران برای خرید حدود ۴۲ میلیون دوز واکسن وارداتی از مسیر خرید مستقیم و واردات از سبد کوواکس از ماه‌ها قبل اقدام کرده و تا امروز حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن قطعی شده است.

وی افزود: البته برنامه تحویل این واکسن ها لزوما با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست چنانکه پیش بینی تحویل حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تا پایان سال ۹۹ عملا به طور کامل محقق نشده است، البته این تاخیر معضل جهانی است و تقریبا هیچ کجای جهان تحویل واکسن کرونا دقیقا با برنامه زمان‌بندی شده قبلی پیش نرفته است و این امر حتی به برخی اختلافات بین دولت‌ها نیز دامن زده است.

سخنگوی دولت درعین حال خاطرنشان کرد: با این حال در روزهای آتی  مجددا محموله های واکسن از روسیه، چین و کوواکس وارد کشور خواهد شد و این روند با تولید مشترک واکسن و تولید واکسن‌های داخلی در اواخر بهار تصاعدی ادامه خواهد یافت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: طبق سند، واکسیناسیون مطابق برنامه با ورود واکسن‌های خریداری شده جمعیت هدف واکسینه خواهند شد و واکسیناسیون عمومی توام با استفاده از واکسن های تولید داخل انجام می‌شود.  

ربیعی گفت: لذا اگرچه واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ماه آغاز شده اما روند واکسیناسیون، اواخر بهار، تابستان و پاییز برای قسمت اعظم افراد انجام خواهد شد و تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون ادامه خواهد یافت.

واکنش سخنگوی به سریال گاندو

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره پخش سریالی که در آن تلاش‌ها و دستاوردهای دولت و دستگاه دیپلماسی در حوزه برجام نادیده و تخریب شده گفت: من در مقام سخنگویی دولت بنا ندارم درباره هیچ سریالی اظهار نظر کنم. اما معتقدم وقتی سریالی یا فیلم سینمایی برای کار سینمایی به طور آزاد ساخته می شود و یا حتی توسط بخش خصوصی برای شبکه‌های خانگی و امثال این‌ها ساخته می‌شود می‌توانند آزادانه فیلم، سریال و حتی تئاتری نقادانه و یا با هر تفسیر و نگاهی متفاوت و حتی داستان سرایی ساخته و پخش شود و هیچ اشکالی در آن نمی بینیم و استفاده از ابزار هنر برای عقاید و اعتقادات امر ناپسندی نیست.  

وی افزود: اما در زمانی که یک سریال از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود حتما نیاز به یک توجه ویژه و رعایت ملاحظات کلان امنیتی و سیاسی و در نظر گرفتن روایت‌های دست اندرکارانی صادق و بی ادعا در آن ملحوظ شود.

سخنگوی دولت گفت: آنچه از صداوسیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. باید متضمن همه جانبه گرایی و لحاظ کردن همه روایت‌ها باید در آن دیده شود و نباید حاوی تصاویری غیرمنصفانه باشد.



ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از نگاه دولت برای رفع موانع تولید باید منتظر رفع تحریم‌ها ماند و آیا دولت تا ۴ ماه باقی مانده از عمر خود برنامه‌ای برای مانع زدایی از تولید دارد؟ گفت: ما نباید منتظر رفع تحریم باشیم.  باید در یک استراتژی دوگانه هردو را باهم پیگیری کنیم. قطعا معطل آن نخواهیم بود. از همه انتظار داریم که دوگانه جدید رفع اثر و رفع تحریم راه نیندازیم.  

 ۱۰ میلیارد دلار تقاضای ارزی را کاهش دادیم

وی با بیان اینکه رفع تحریم اخص از مانع زدایی است، گفت: مانع زدایی و گسترش تولید ابعاد مختلفی دارد، از جمله این ابعاد رشد تولید و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و ابتکارات بخش خصوصی و جلوگیری از ورود کالاهایی است که در داخل امکان ساخت داشته‌اند.

سخنگوی دولت یادآور شد: ما قبل از این قدم‌های بلندی در این وجه از مانع زدایی برداشته‌ایم مانند ممنوع کردن واردات ۲۴۰۰ کالا که نمونه داخلی دارند و از این طریق ۱۰ میلیارد دلار تقاضای ارز را کاهش دادیم. دولت فضای کسب و کار را بهبود داده و در زمینه کاهش مقررات‌زدایی و بروکراسی اداری گام‌های موثری برداشتیم و کسی باور نداشت گسترش صادرات و تولید داشته باشیم و بتوانیم صادرات غیرنفتی را سامان دهیم هرچند برای انتقال پول آن به کشور با مشکلات فراوانی روبرو شدیم.  

وی با بیان این که بانک مرکزی کمترین درآمد ارزی را در طول دهه های گذشته داشته است. گفت: انتقال پول، واردات ارز و تامین مواد اولیه و تضمین زنجیره تامین از دیگر مصادیق مانع زدایی از توان تولیدی است که مستقیما به تحریم‌ها ارتباط دارد. دولت تاکنون با دور زدن تحریم‌ها و ابتکارات بخش خصوص این زمینه کارهای موثری انجام داده است اما این نافی ضرورت تلاش برای رفع تحریم نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: باید از هرگونه دوگانه سازی از «خنثی سازی تحریم» و «رفع تحریم» جدا خودداری کنیم؛ این دو در امتداد هم هستند نه رو به روی هم حتی رهبر انقلاب هم فرموده‌اند که «اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم».

ربیعی با بیان اینکه دو گانه‌سازی تقابلی رفع اثر و رفع تحریم نادرست و به زیان کشور است، گفت: ما یک استراتژیک دو ستونه رفع اثر و رفع تحریم دنبال می‌کنیم. در رفع اثر، ‌ با افزایش مقاومت ملی براساس استحکام اقتصاد خود موجب عقب راندن تحریم هم خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا شرط تدبیر این است که معطل رفع تحریم نباشیم و روز به روز اثر تحریم را کاهش دهیم این خود یک تاکتیک برای استراتژی رفع تحریم است.

سخنگوی دولت گفت: احساس شکست دشمن با اعتراف به اینکه فشار حداکثری شکست خورده است ناشی از تلاش‌های دولت در رفع اثر با افزایش تولید و صادرات و برنامه حمایتی اجتماعی است. باید وقتی نگران بود که عده‌ای صرفا دل به مذاکره و رفع تحریم داشته باشند و مردم را در فشار و سختی رها کنند و به امید حل مسائل با خارج به ویژه آمریکا باشند. قطعا این یک ساده انگاری استراتژی و حتی خیانت ملی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: دولت چنین مسیری را نپیمود اما در مقابل هم عده‌ای با این دوگانه‌سازی گویی تحریم را سرنوشت محتوم این ملت گرفته و می‌گویند صرفا به رفع اثر بپردازیم. حتی بخشی هم زمزمه می‌کنند که تحریم چیز بدی هم نیست. در پشت ایده رفع اثر خود را پنهان می‌کنند بخصوص اگر چالشی سیاسی هم پیدا شود و انتظار انتخاباتی هم در کار باشد این هم یک بی تدبیری استراتژیک و خیانت ملی است. مثل این می ماند که در دوران جنگ بگوییم شهرهای ما در حصر و اشغال است آن را رها کنیم برویم فقط به رفع اثر حصر و اشغال بپردازیم.

سخنگوی دولت گفت: در شرایطی که تحریمهای ترامپسیمی آمریکا همه زندگی روزمره ایرانیان را اشغال کرده و تهدید می‌کند، درست نیست که در یک دوگانه سازی گفته شود تحریم را رها کنیم و اثر آن را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: دولت براساس منویات رهبر معظم ما با تمام توان رفع اثر با افزایش مقاومت ملی و تولید بیشتر و شکستن حصرهای اقتصادی تبدیل به ابزاری برای عقب راندن تحریم کرده است./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: