اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 17 March 2021
رییس دفتر رییس جمهوری درباره اینکه آیا در فضای غیررسمی با آمریکا مذاکره ای کرده‌اید؟ گفت: در این ایام و از زمانی که بایدن برسرکار آمده است، با آمریکا مذاکره دوجانبه نکردیم و بنای مذاکره هم نداریم.
مذاکره دو جانبه با آمریکا نداشته و نخواهیم داشتبه گزارش عصرپرس، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه ‌آخرین جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره ۱۰۰ روز پایانی عملکرد دولت و عملی نشدن بعضی از وعده‌های رییس جمهوری گفت: باید ببینید این وعده‌ها در چه زمانی بوده است؛ وعده‌هایی که دولت به مردم داد، قبل از جنگ اقتصادی بود و ما حاضریم روی همه آنها بایستیم. در این دوره تورم تک رقمی و رشد کشور مثبت شد. پروژه‌های بزرگ در کشور راه افتاد و قیمت ارز پایین آمد. اینها چیزهایی است که زمانی که ما جنگ اقتصادی نداشتیم، به همه ‌آنها رسیدیم

 وی با طرح این سوال که آیا جنگ اقتصادی را ما باعث شدیم گفت: رئیس جمهور دیوانه‌ای در آمریکا بر سر کار آمد و همه دنیا را به هم ریخت و با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها فشار حداکثری بر ایران وارد آورد، آنچه آنها برای ملت و حکومت ایران هدفگذاری کرده بودند، فروپاشی نظام و قراردادن مردم در مقابل حکومت بود و از همه ابزارها استفاده کردند. جلو صادرات نفت و جابجایی پول را گرفتند و هر روز جنگ روانی راه انداختند.

 رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: در این شرایط بسیار سخت مخصوصاً در سال ۹۹ با وجود کرونا، دولت و همه بخش‌های مختلف دست به دست هم بدهند و کشور را اداره کنند به گونه‌ای که دشمن و آمریکا مایوس شود به طوری که در یک ماه گذشته مقامات آمریکا گفتند این سیاست شکست خورده و به دنبال این هستند که مسائل خود را با ایران حل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات یمن و ادعاهای سعودی‌ها علیه ایران گفت: آنها زن و بچه یمنی‌ها را کشتند و یک کشور مسلمان را ویران کردند و الان به جای اینکه پاسخ افکارعمومی و جهان اسلام را بدهند که چرا با پولی که متعلق به مسلمین هست، از غربی‌ها و دیگران اسلحه می‌خرند و برادران و خواهران مسلمان خود را می‌کشند، برای این که موضوع را عوض کنند، فرافکنی می‌کنند.

 واعظی گفت:  ما کمک کردیم به اینکه ظلم بیشتری نشود تعداد بیشتری از مردم کشته نشود. یمنی ها در مواد غذایی محاصره بودند و این وظیفه اسلامی همه کشورهاست که به برادران و خواهران خودشان در یمن کمک کنند.

وی با بیان اینکه ادبیات امروز آمریکایی‌ها با ادبیات گذشته آنها فرق کرده است، گفت: مردم و ملت ما فشار را تحمل کردند ولی امروز بهار جدیدی در پیش داریم که می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات گذشته را حل کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا برداشتن تحریم‌ها به انتخابات ۱۴۰۰ بستگی دارد افزود: موضوع برداشتن تحریم‌ها هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نباید داشته باشد. تحریم از روز اول ظلمی بوده که آمریکایی‌ها در حق ملت ایران کردند بنابراین باید تمام تلاش خود را برای برداشتن تحریم‌ها انجام دهیم همان طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند یک ساعت هم زودتر تحریم‌ها را برداریم این کار را می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته تحریم‌ها باید با عزت و حکمت برداشته شود و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که برداشتن تحریم‌ها همراه با مقاومت مردم باشد که البته مردم در سه سال گذشته این کار را کردند بنابراین سیاست دولت همین است و با قوت هم ادامه می‌دهد.

وی بار دیگر تاکید کرد که برداشتن تحریم‌ها ارتباطی به انتخابات ندارد چرا که دولت آینده از نظر خدمت رسانی ادامه دولتی است که الان برسرکار است و اعضای این دولت از رئیس‌جمهور تا وزیران، افتخارشان این است که اگر مسئولیتی هم نداشتند در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند، پس ما مانند برخی کشورهای دنیا نیستیم که یک دولت علیه دولت دیگری باشیم. افتخار ما این است که دولت را بدون تحریم و با یک واکسیناسیون وسیع بتوانیم فضای کرونا کشور را کنترل کنیم تحویل دولت آینده بدهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگری مبنی براینکه آیا در فضای غیررسمی با آمریکا مذاکره ای کرده‌اید؟ گفت: در این ایام و از زمانی که بایدن برسرکار آمده است، با آمریکا مذاکره دوجانبه نکردیم و بنای مذاکره هم نداریم. حرف‌هایی که زده می شود درست نیست البته کانال‌هایی از اروپا بوده که پیغام‌هایی را می‌آوردند به خصوص کانال سوییس که علنی هست.

وی گفت: در ارتباط با برجام و برداشتن تحریم‌ها همه مسائل را نمی‌شود از طریق تبلیغات و رسانه‌ها انجام داد برای همین برخی مطالب از طریق همین کانال‌ها برای ما ارسال می‌شود.

واعظی درباره آزادسازی اموال ایران در کره جنوبی گفت: این پول هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. اینکه دولت ترامپ این پول را مسدود کرد، یک کار خلاف قانون کرده است و دولت کره جنوبی در قبال این پول مسئول است. ما هشدارهای لازم را به آنها داده ایم و اگر ببینیم بیشتر از این کار را عقب می‌اندازند، از طریق حقوقی پیگیری می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که‌ آیا گفت و گوها درباره یک میلیارد دلار به نتیجه رسید گفت: در حال مذاکره هستیم./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: