اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 17 March 2021
مدیر پروژه واکسن فخرا خبر داد:
مدیر پروژه واکسن فخرا با اشاره به اینکه همه مراحل تولید این واکسن در کشور انجام شده است، از تولید انبوه واکسن در تابستان 1400 خبر داد.
تولید انبوه «واکسن فخرا» در تابستان 1400به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع ، دکتر احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید ۱۹ در این پروژه پرداخت و گفت: این واکسن از ۳۰ هزار نمونه بیمار کرونایی ایرانی استخراج و در نهایت ۳۰ نمونه انتخاب و بذر واکسن استخراج شد؛ بعد از طی مراحل، آماده ارائه به وزارت  بهداشت شد.
 
وی با اشاره به جلسه شهید فخری زاده با وزیر بهداشت گفت: در جلسه‌ای که با شهید فخری‌زاده خدمت وزیر بهداشت رسیدیم تعامل ما با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آغاز شد تا توانستیم مجوز لازم برای ورود به فاز انسانی را بگیریم.
 
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: ما با تمام تلاش سعی کردیم واکسنی را در شان ملت ایران تولید کنیم و به همین جهت نام این واکسن ابتدا فخر ایران گذاشته شد که در نهایت به پاس تلاش‌های شهید فخری‌زاده این واکسن فخرا نام گرفت.
 
واکسن فخرا بر اساس ویروس غیر فعال است
 
کریمی گفت: شهید فخری زاده هر هفته این پروژه را از ما پیگیری می‌کردند و داوطلب بودند که تست اولیه روی ایشان انجام شود و همان موقع اعلام می کردند که فرزندانشان داوطلب تست این واکسن هستند و بعد از طی مراحل تولید،  نخستین کارآزمایی بالینی (تزریق انسانی) روی ایشان انجام شد.
 
وی ادامه داد: این واکسن بر اساس ویروس غیر فعال است؛ این پلتفرم بر اساس ویروس های کشته شده است وبه دلیل اینکه تمام ویژگی‌های ویروس به بیمار تزریق می شود امکان اینکه مجدداً آن فرد این بیماری مبتلا شود بسیار کم است.
 
کریمی گفت: پلتفرم استفاده از میکروب کشته شده سابقه جهانی دارد و آزمایش های خود را پس داده است.
 
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: اینکه واکسن ها آیا می تواند در برابر بیماری کرونا ایمنی کامل ایجاد کنند نمی‌تواند با قاطعیت گفت، واکسن ایمنی ایجاد می کند اما اینکه چه میزان  ایمنی ایجاد می‌شود بسیار مهم است، اینکه در چند دوز تزریق می‌شود یعنی واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند و تنها یک ایمنی نسبی ایجاد می‌کند و با تزریق دوز های بعدی ایمنی را افزایش می‌دهیم. 
 
وی افزود: کرونا تازه یک سال است که در سطح جهان وجود دارد و کسی از آن تجربه خاصی ندارد به همین دلیل با پیشرفت کار و تحقیقات می‌توان به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری دست یافت. 
 
تهیه بذر واکسن، اصلی‌ترین مرحله تولید واکسن
 
کریمی تهیه بذر واکسن را اصلی‌ترین مرحله تولید واکسن دانست و گفت: بذر واکسن فخرا شناسنامه دار شده و همه مراحل آن در داخل کشور انجام شده است؛ امیدوار هستیم در فروردین‌ماه فاز اول این واکسن تمام شده و بعد از تحلیل داده ها وارد فاز دوم و سوم خواهیم شد.
 
وی در خصوص تولید صنعتی واکسن فخراگفت: همزمان با تحقیقات ابتدایی بسترها برای تولید و فاز صنعتی را نیز آغاز کردیم و تولید این زیرساخت‌ها برای پیشبرد سایر اقدامات پزشکی نیز مفید خواهد بود  و خوشبختانه همه پلتفرم ها در کشور ما در حال انجام است.
 
مدیر پروژه واکسن فخرا تاکید کرد: همه مراحل و نقشه ها به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است و امیدواریم تا تابستان به بهره‌برداری برسیم. ما فکر می کنیم اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ برای تولید انبوه واکسن فخرا آماده باشیم.
 
کریمی در پایان با بیان اینکه  اولویت اول ما تامین نیاز داخلی است، گفت: شهید فخری زاده از روز اول پیگیر تولید این واکسن بودند .
نام:
ایمیل:
* نظر: