اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 16 March 2021
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اجتناب از برگزاری دورهمی ها، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، توصیه کلی ما این است که مردم به مهمانی و دورهمی ها نروند.
توصیه های تغذیه ای در ایام نوروزبه گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی، درخصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در دنیا و در کشور ما، به طورکلی رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از دورهمی های خانوادگی مورد تاکید است. در عین حال، با توجه به تعطیلی ها در ایام عید، معمولا برنامه غذایی روزانه تغییر می کند و این تغییرات ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد.
 
اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات و آجیل
 
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی که اکثر مردم در ایام نوروز با آن مواجهند، اضافه وزن و چاقی ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات و آجیل است. اضافه وزن و چاقی  علاوه برآنکه زمینه ساز دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بالاخره بیماری های قلبی و عروقی است، خطر ابتلا به کرونا و شدت آن را افزایش می دهد. بنابراین، با رعایت نکاتی در تغذیه خود در این ایام می توانید از بروز اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنید. 
 
عبداللهی توجه به سه نکته "خرید آجیل، شیرینی و میوه"، "نحوه تغذیه در دید و بازدیدها" و "نکات مربوط به سفر" در ایام نوروز را حائز اهمیت دانست و گفت: آجیل (مغزها)، از جهت ارزش غذایی در هرم غذایی در گروه حبوبات قرار گرفته اند و مواد مغذی مهم موجود در این گروه پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B و کلسیم، مس و فسفر است. 
 
وی درخصوص نکات مهم هنگام خرید انواع مغزها بیان کرد: حین خرید آجیل باید به چند نکته توجه کرد: آجیل نباید آفت زدگی و یا بقایای آفت مرده داشته باشد. همچنین، با توجه به درصد بالای چربی در انواع مغزها، نباید طعم تند پیدا کرده باشد، زیرا در غیر اینصورت نشانه فساد چربی موجود در آن است.
 
وی گفت: آجیل ها نباید در معرض رطوبت قرار گیرند. رطوبت می ‌تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند، نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشد، برخی افراد سودجو به هنگام بو دادن برخی از مغزها از رنگ های غیرمجاز صنعتی و یا شیمیایی استفاده می کنند که مصرف این رنگ ها سرطان زا است. نباید این اقلام در خارج از فروشگاه در معرض گردوغبار قرار گیرند و با توجه به شرایط کرونا باید تمامی این مغز ها دارای پوشش باشند و از تماس دست خریدار با آنها جلوگیری شود.
 
آجیل باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شود/ از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بین اینکه انواع آجیل باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شود، ادامه داد: بعضا دیده می شود که مغزها در ویترین مغازه ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار می گیرند که این امر می ‌تواند باعث فساد مغزها شود. وجود نمک زیاد در برخی از انواع آجیل می تواند باعث افزایش فشارخون شود، پس بهتر است از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید. مصرف نمک زیاد علاوه بر فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی، باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به کرونا می شود.
 
نکاتی برای خرید و مصرف شیرینی 
 
عبداللهی همچنین درخصوص خرید شیرینی نکاتی را تصریح کرده و گفت: سعی کنید شیرینی های کوچک، کم شیرین و بدون رنگ های مصنوعی و شیمیایی خریداری کنید. بعضی از فروشندگان ادعا می کنند که این رنگ ها خوراکی است، اگرچه ممکن است این رنگ ها خوراکی باشند، اما مصرف آنها در قنادی ها غیرمجاز است. رنگ های خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذایی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذایی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشد. از مراکزی شیرینی تهیه کنید که مطمئنید مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می ‌کنند.
 
وی با بیان اینکه آرد گندم، آرد برنج، روغن، زعفران، هل و گلاب جزو مواد اولیه شیرینی های عید است و اگر هرکدام از اینها غیربهداشتی وناسالم باشند، به سلامت ما لطمه می ‌زند، خاطرنشان کرد: خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی های پرچرب و شیرین را محدود کنید. مواد غذایی شیرین و پرچرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و سایر مشکلات می شوند و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید 19 را افزایش می دهد. بنابراین، در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنیم، توجه بیشتری داشته باشیم. درواقع به جای مصرف تنقلات و موادغذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.
 
وی درخصوص خرید میوه نیز به نکاتی اشاره و بیان کرد: اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد، بلکه حمل و نقل و نگهداری و شیوه مصرف میوه می تواند باعث کاهش انواع ویتامین‌ ها خصوصا ویتامین C شود. برای مثال از پوست کندن و خردکردن میوه برای مدت زمان طولانی خودداری کنید، چراکه این امر علاوه بر کاهش برخی ویتامین ها خصوصا ویتامین C باعث جذب آلودگی های محیطی خواهد شد. مصرف روزانه حداقل دو عدد میوه متوسط برای تامین ویتامین C که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از شدت بیماری کرونا می کاهد، توصیه می شود.
 
عبداللهی در ادامه افزود: میوه های خشک هم اگر در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد، منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند، اما توجه داشته باشید که میوه های خشک ویتامین کمتر و انرژی بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند و زیاده روی در مصرف آنها می تواند موجب چاقی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: