اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
19 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 9 جمادی الاول 1438 هجری و 7 فوریه 2017 میلادی
در نوزدهم بهمن 57 به دعوت امام خميني از نظاميان براي پيوستن به ملت، جمع كثيري از هُمافَران و پرسنل نيروي هوايي ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل ايشان و ديدار تاريخي خود با امام، همبستگي خود را با انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني اعلام كردند.

سرويس فرهنگي عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 19 بهمن 1395 ) به شرح زيرمي باشد.

راهپيمايي عظيم مردم در تاييد دولت موقت به فرمان امام خميني (1357 ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

به دنبال آغاز به كار دولت موقت، امام خميني از مردم خواست از طريق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمايند. پس از اين درخواست، جامعه روحانيت مبارز تهران، مردم را به يك راهپيمايي بزرگ و همگاني در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود. در اعلاميه‏اي كه به همين منظور صادر شد خاطر نشان گرديد "پس از 75 سال، اين نخستين بار است كه ملت ايران، تشكيل دولتي را به راستي جشن مي‏گيرند."

فرار "جعفر شريف امامي" نخست وزير رژيم پهلوي در پي فراگير شدن نهضت اسلامي (1357 ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

شريف امامي در دوران دوم نخست وزيري خود، براي آرام كردن اوضاع، دست به يك سلسله كارهاي نمايشي و غيرعادي از نظر رژيم زد. اولين كار او اين بود كه گفت با حزب رستاخيز، تنها حزب سياسي كشور كه پارلمان را در اختيار داشت، كاري ندارد و به اين ترتيب عملاً موجبات انحلال اين حزب را فراهم ساخت. ...

اعلام همبستگي همافران با انقلاب اسلامي در حضور امام خميني(ره) (1357 ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

از شكننده ‏ترين ضربات بر پيكر رژيم شاهنشاهي، حركت شجاعانه پرسنل نيروي هوايي در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود. در اين روز و به دنبال گسترش انقلاب اسلامي در تمام نقاط كشور و دعوت امام خميني(ره) از نظاميان براي پيوستن به ملت، جمع كثيري از هُمافَران و پرسنل نيروي هوايي ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل ايشان و ديدار تاريخي خود با امام، همبستگي خود را با انقلاب اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني اعلام كردند. از آن پس، روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، گرامي داشته مي‏شود.

روز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي

در روز نوزدهم بهمن 1357، نظاميان متعهد نيروي هوايي با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي در مدرسه رفاه و بيعت با امام خميني، سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ‏هاي زرين تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانيدند.

شهادت شهيد سيدمحمد سيدزاده (1361ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

شهید سیدمحمد سیدزاده در روز پنج‌شنبه یکم فروردین‌‏ماه ۱۳۳۷ش در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی و متدین چشم به جهان هستی گشود. پدرش، فردی مؤمن و متعهد و مدرس قرآن بود. وی از‌‌ همان ابتدا با مسائل اخلاقی و مذهبی آشنا شد.

شهادت شهید سیدحبیب ‌‏الله شفیعی (1361ش)

شهید سیدحبیب‌‏الله شفیعی در اول محرم سال ۱۳۳۸ش در یکی از روستا‌های تابع شهرستان رودسر به‌‏نام دیودره در یک خانواده متدین چشم به جهان هستی گشود. سیدحبیب‌‏الله، اولین فرزند خانواده‌اش بود. محبوبیت سید در میان خانواده خیلی زیاد بود به‌‏طوری‌‏که حتی در دل مردم جا داشت.

مدرسه عالی علوم قضائی و اداری در قم تأسیس شد.(1349ش)

شیخ احمد بن آل ثانی امیرقطر وارد ایران شد(1350ش)

ارتشبد فضائل تدین فرمانده نیروی هوائی در یک سانحه هوائی در تپه های لویزان با سقوط هلی کوپتر کشته شد(1355ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

در این سانحه خلبان و مکانیک هلی کوپتر نیز کشته شدند

گروه کثیری از همافران و پرسنل نیروی هوائی به منزل امام خمینی آمدند (1357ش)

و همبستگی خود را با انقلاب ملت ایران، به رهبری امام خمینی، اعلام کردند. امام در این دیدار گفتند همانطور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حالا به قرآن پیوستید. قرآن حافظ شماست امیدوارم با کم شما بتوانیم در اینجا حکومت عدل اسلامی برقرار کنیم.

در اجرای خواسته امام خمینی مبنی بر راهپیمائی مردم در تأیید دولت موقت، میلیون ها تن از مردم برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی و دولت موقت اسلامی به خیابانها آمدند(1357ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

و راهپیمائی گسترده ای در سرتاسر ایران برپا نمودند. تنها در تهران متجاوز از دو میلیون نفر در این راهپیمائی شرکت داشتند. غیر از طبقات مردم، روحانیون، احزاب سیاسی و همافران در این رفراندوم شرکت داشتند. در پایان راهپیمائی تهران قطعنامه ای در 7 ماده قرائت شد و مردم یکپارچه آنرا تأیید کردند.

لیبی دولت بازرگان را به رسمیت شناخت(1357ش)

در گرگان تظاهرات مردم برای تایید دولت موقت خونین شد. (1357ش)

نظامیان به سوی مردم آتش گشودند و مردم نیز ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند. در این ماجرا پنج کشته و یازده مجروح باقی ماند.

مذاکرات مهمی بین بازرگان، بختیار و ارتش انجام گرفت.(1357ش)

اطرافیان بازرگان اظهار عقیده کردند فرماندهان نیرو به ویژه رئیس ستاد، اینک به این نتیجه رسیده است که مصلحت مملکت و مصالح ارتش که جزئی از مصالح مملکت است ایجاب می کند که ارتش در مبارزه قدرت میان دولتهای بازرگان و بختیار نقشی بیطرف در پیش گیرد.

بختیار گفت در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده ام و در مقابل آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد.(1357ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

در کشور واحدی چون ایران دو دولت را نمی پذیرد و دولتی را که گویا مهندس بازرگان درصددتشکیل آن است به رسمیت نمی شناسد

علی امینی و مهندس جعفر شریف امامی به فاصله یک روز در این هفته تهران را ترک و بسوی اروپا پرواز کردند.(1357ش)

گفته شد با وجودی که جعفر شریف امامی ممنوع الخروج و تحت تعقیب بود به دست بختیار و با وساطت منوچهر آریانا از ایران فرار کرده است.

در پی تظاهرات دانشجویان ایرانی در اوکلاهماسیتی امریکا، 15 نفر از ایرانیان دستگیر شدند.(1356ش)

بنابر خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان منطقه این ایالت خواستار تبعید و اخراج همه ایرانیانی شده که در تظاهرات اخیر شرکت داشتند. همچنین رئیس پلیس منطقه نیز با ارسال نامه ای به کنسولگری ایران، خواستار اخراج فوری 21 دانشجوی ایرانی از امریکا شده است. اردشیر زاهدی سفیر رژیم ایران درامریکا، درباره این تظاهرات گفت که تظاهر کنندگان توسط کمونیست های خارجی تحریک شده اند.

در پطرو گراد پایتخت روسیه تزاری اعتصاب عمومی و تشنج بزرگ روی داد (1295ش)

علي اكبر داور وزير جديد عدليه عده زيادي از قضات و مقامات عدليه را از كار منفصل نمود از جمله منصورالسلطنه عدل معاون وزارت عدليه، ميرزا كاظم خان مدير كل، ميرزا عبدالله خان رئيس كابينه، ميرزا علي خان زند رئيس اجرا و بعضي اشخاص ديگر (1305ش)

 • كتابخانه بانك استقراضي روس مشتمل بر 4500 جلد كتاب به وزارت معارف اهدا گرديد. (1307ش)

عبدالله مستوفي به استانداري استان چهارم (رضائيه) منصوب و علي معتمدي به جاي وي رئيس ثبت شد. (1316ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

امير شوكت الملك علم استاندار سابق فارس به وزارت پست و تلگراف معرفي شد. (1317ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

 • استعفاي آقاي دكتر ميلسپو رئيس كل دارائي از طرف دولت و مجلس مورد قبول واقع گرديد. (1323 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 9 جمادی الاول 1438 )

شهادت "شمس‏الدين محمد بن حامد مَكّي عاملي" معروف به "شهيد اول"(786 ق)

ابوعبداللَّه شمس الدين محمد بن حامد بن احمد مَكّي عاملي، معروف به "شهيد اول"، در سال 734 ق در يكي از روستاهاي جبل عامل در لبنان به دنيا آمد. اجداد شمس‏الدين تا چندين پشت از علما و فقها بوده و فرزندان اين خاندان از دانشمندان و اهل كمال و معرفت مي‏باشند.

وفات "ابن‏ غازي" اديب و مورخ(919 ق)

ابوعبداللَّه محمد بن احمد بن محمد بن محمد بن علي بن غازي عثماني، معروف به ابن غازي، فقيهِ مالكي، مورخ، اديب و رياضي‏دان مسلمان قرن دهم هجري در سال 858 ق در شهر فاس واقع در مراكش امروزي به دنيا آمد. او در حديث، علم رجال، شرح حال نگاري و گزارش جنگ‏ها نيز تسلط داشت.

تولد "صدرالدين شيرازي" متفكر بزرگ ‏اسلامي معروف به ملاصدرا(980ق)

صدرالدين شيرازي مشهور به ملاصدرا و صدرالمتألهين در نهم جمادي الاول سال 980 ق در شيراز به دنيا آمد. سنگ بناي علمي و اخلاقي ملاصدرا در محضر درس شيخ بهايى بنا نهاده شد و سپس در جرگه‏ي درس حكيمِ الهي، ميرداماد، كسب فيض كرد. وي پس از رسيدن به مقام والاي علمي، بر مسندتدريس تكيه زد .

رحلت "سيدابوتراب خوانساري" فقيه اصولي(1346 ق)

سيدابوتراب خوانساري در سال 1271 ق در خوانسار به دنيا آمد. تحصيلاتش را در اصفهان آغاز كرد و در نزد آيت اللَّه سيدحسين كوه كمره‏اي و ميرزا محمدهاشم خوانساري و... كسب علم نمود. پس از فوت آيت اللَّه كوه‏كمره‏اي، سيدابوتراب به تدريس پرداخت و مرجع احكام و فتاوي شد.

آغاز مبارزات زیدیه

در آوریل سال‌737 میلادی (و به نوشته برخی از مورخان؛ 12‌آوریل آن سال) زید ابن علی ابن حسین در کوفه پرچم مبارزه با خلافت امویان را برافراشت. مبارزات زید که پیروان او به شیعه زیدیه معروفند 2سال طول کشید و در سال‌739 میلادی به دست یوسف‌ابن‌عمر‌ثقفی از امرای امویان به شهادت رسید.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 7 فوریه 2017 )

درگذشت "آدولف ساكس" موسيقي‏دان آلماني (1894م)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

آدولف ساكس مخترع و موسيقي شناس آلماني در 6 نوامبر سال 1814م در آلمان متولد شد و از اوايل زندگي با آلات موسيقي، كه پدرش سازنده و فروشنده آنها بود، آشنا شد. ساكس حرفه پدر را دنبال كرد و پس از مطالعات زياد، ساز جديدي را ساخت كه به نام خود او ساكسيفون ناميده مي شود.

تولد "توماس مور" فيلسوف و متفكر شهير انگليسي (1478م)

سرتوماس مور، فيلسوف معروف انگليسي در هفتم فوريه 1478م در لندن به دنيا آمد. وي مدارج تحصيلي را به سرعت طي كرد و در جواني وكيل دعاوي شد ولي دلش بيشتر شوق دانش و دانايى داشت تا حقوق و قانون. مور پس از آن كه وارد پارلمان شد مورد توجه پادشاه وقت انگلستان قرار گرفت و از شاه، درجه لُردي گرفت.

تولد "چارْلْزْ ديكِنْزْ" رمان ‏نويس و اديب بلندآوازه انگليسي (1812م)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

چارلز ديكنز نويسنده شهير انگليسي در هفتم فوريه 1812م در خانواده‏اي فقير در انگلستان به دنيا آمد. وي از نوجواني به نگارش روي آورد و سلسله مقالاتي هجوآميز از زندگي روزانه مردم انگليس منتشر كرد. در كتاب‏هاي اوليه ديكنز، خرده‏گيري شديدي از جامعه عصرملكه ويكتوريا وجود دارد كه باعث شهرت پا برجاي او شد.

تشكيل اتحاديه هندوچين توسط دولت استعماري فرانسه (1899م)

هدف اصلی از ایجاد این اتحادیه جلوگیری از توسعه نفوذ سایر دول جهان در امور سیاسی و اقتصادی هندوچین بود.

بمباران گسترده ويتنام شمالي توسط هواپيماهاي جنگي امريكا (1965م)

در روزهاي 2 اوت و 4 اوت سال 1964 ميلادي ، دو ناوشكن آمريكايي مادوكس و ترنر جوي وارد آب هاي مرزي ويتنام شمالي مي شوند. آمريكايي ها ادعا كردند كه از خاك ويتنام شمالي به سوي اين ناوشكن ها شليك شده است (سال ها بعد ، كاركنان اين دو ناوشكن اين ادعا را تكذيب كردند).

روز ملي و استقلال "گرانادا" از استعمار انگلستان (1974م)

گرانادا، مجموعه‏اي است از جزاير بزرگ و كوچك كه در جنوب شرق درياي كارائيب و شمال امريكاي جنوبي، واقع است. گرانادا با 344 كيلومتر مربع مساحت و حدود 102هزار نفر جمعيت در همسايگي ونزوئلا قرار گرفته است. پايتخت گرانادا، سنت جورجز و واحد پول آن دلار كارائيب شرقي است.

پايان حكومت ديكتاتوري خاندان "دواليه" در كشور "هائيتي" (1986م)

خانواده دواليه، در سال 1957م، حكومت را در كشور هائيتي به دست گرفتند. ابتدا فرانسوا دواليه به عنوان رئيس جمهور به قدرت رسيد و تا سال 1971م به مدت 14 سال، يك حكومت ديكتاتوري متكي بر قدرت نظاميان در هائيتي به وجود آورد. دواليه يكي از خون‏خوارترين ديكتاتورهاي امريكاي مركزي بود .

مرگ "شاه حسين اردني" پادشاه پيشين اردن (1999م)

تقويم تاريخ سه شنبه 19 بهمن

شاه حسين بن طلال پادشاه پيشين اردن در چهارم نوامبر سال 1935م در اردن به دنيا آمد و تحصيلات خود را در دانشگاه نظامي انگليس به پايان برد. وي به دنبال ترور پدربزرگش ملك عبداللَّه و حكومت چند ماهه پدر خود، امير طلال، در سال 1953م در 18 سالگي به سلطنت رسيد. وي در ابتدا با جمال عبدالناصريك جبهه واحد عليه رژيم صهيونيستي تشكيل دهد. در پي اين جنگ، خيل عظيم آوارگان فلسطيني راهي اردن شدند و انبوه فلسطينيان مسلح و غيرمسلح در اين كشور، بزرگ‏ترين مشكل ملك حسين به شمار مي‏رفت.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: