اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - 10 March 2021
واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت:
رییس دفتر رییس جمهور مسأله برجام و پیگیری لغو تحریم‌های ایران را یک موضوع جدی دانست و اظهارداشت: این موضوع را هم در ایران دنبال می‌کنیم و هم اینکه بسیاری از کشورهای دوست و کشورهای مختلف از جمله 1+5 و خود آمریکا آنرا دنبال می‌کنند.
مسأله برجام و پیگیری لغو تحریم‌های ایران یک موضوع جدی استبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اقدامات انجام شده در رابطه با برجام و لغو تحریم ها گفت: طبیعی است که هر کدام از طرفین  به خودشان اجازه می‌دهند تا یک گام در این زمینه رفع مشکل برداشته شود و آنچه فکر می‌کنند درست است را بیان کنند.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی یکی از طرفین سخنانی بیان می کند لزوماً به این معنی این نیست که این مطالبی که بیان می‌شود با ما توافق شده باشد. وزرایی که به تهران سفر می‌کنند می‌خواهند راه را هموار کنند هم آنها و هم ما روی طرح‌هایی کار می‌کنیم و قطعاً هر آنچه که نهایی شد، اعلام می‌شود ولی لزوماً این نیست اگر کسی چیزی می‌گوید همان چیزی باشد که ما الان روی آن کار می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی در زمینه اف ای تی اف و موضع دولت در این رابطه اظهارداشت: الان غیر از ما و کره شمالی بقیه کشورهای دنیا، چارچوب پولشویی و آن چارچوب اولیه‌ای را که ما هم علاقمند هستیم به آن پایبند باشیم، رعایت می‌کنند پس اینطور نیست که در دنیا همه کشورها، دنبال منافع خودشان نیستند به نظر می‌رسد برخی ها بیشتر نگاه سیاسی به این موضوع دارند.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت بارها تاکید کرده که  این دو لایحه‌ای که در مجلس محترم به تصویب رسیده و مدت طولانی‌ است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است، این به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا و حتی با کشورهای دوست خودمان نیست.

واعظی تصریح کرد: چه تحریم باشیم و چه تحریم نباشیم، روابط بانکی، جزو ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی کشورمان با دنیا است و اگر گفته شود روابط بانکی نداشته باشیم این کار باید از طریق صرافی‌ها انجام شود و صرافی‌ها هم یعنی همان چیزی که امروز در بازار اتفاق می افتد و  واسطه‌ها همه چیز را گران می‌کنند. صرافی‌ها یعنی اینکه پولی که می‌خواهید جابه‌جا کنید هم امنیت‌اش پایین و هم قیمت‌اش گران‌تر است.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: بر این اساس نباید خودمان را تحریم کنیم. امیدوارم مجمع تشخیص یک تصمیم درستی بگیرد و براساس تصمیمی هم که می‌گیرد، برای مردم بگوید که به چه دلیلی این تصمیم را گرفته است. به عنوان دولت اعتقاد داریم که تصویب این دو لایحه ‌ لازم است و می‌تواند به روابط بانکی ما با همه کشورهای دنیا کمک کند. اصلاً این حرف‌هایی که زده می‌شود که اینها می‌توانند تمام فعالیت ما را شناسایی کنند با الانی که کار می‌کنیم خیلی فرقی نمی‌کند. اینکه می‌تواند جلوی دور زدن تحریم را بگیرد هم درست نیست.

واعظی گفت: امیدوارم اینطوری هم نباشد که اینقدر این پا و آن پا کنند که این دولت نتواند کار کند و دولت بعدی که بیاید اینها تصویب شود. این خیلی بد هست. کسانی در دولت قبل، خودشان پیشنهاددهنده بودند، خودشان در دولت قبل حامی بودند ولی در این دولت مخالف سرسخت شدند، نمی‌شود اینطوری باشد که بعضی چیزها برای یک دولت خوب باشد و برای دولت دیگر بد باشد. من فکر می‌کنم آن چیزی که باید در نظر بگیریم مصالح مردم و منافع کشور است. منافع کشور هم فرق نمی‌کند چه دولتی سرِ کار باشد باید همه به آن متعهد باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گرانی کالاهای اساسی و اقدامات دولت برای کنترل گرانی ها اظهارداشت: همواره تلاش دولت این بوده و هست که از ارز ترجیحی برای کالاهایی که روزمره مردم به آن احتیاج دارند، استفاده شود. بخشی از این جنس وارداتی است بخشی هم در داخل هست مثلا در رابطه با مرغ ، ذرت و کنجاله و چیزهایی که نیاز خوراک طیور است از خارج می‌آید ولی بالاخره در طول این دو سه سال گذشته حقوق کارمند یا کارگر 40 یا 50 درصد افزایش پیدا کرده، وقتی حمل و نقل افزایش پیدا کرده، وقتی خیلی چیزهای جانبی افزایش پیدا کرده، طبیعی است که روی کالای تمام شده هم اثر می‌گذارد البته مساله توزیع خیلی مهم است که دستِ خودِ دولت است.

واعظی افزود: حتما باید وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی دقت بیشتری کنند در اینکه توزیع به گونه‌ای انجام شود که دست واسطه‌ها قطع شود. می‌دانم که الان بخشی از این گرانی‌ها به دلیل این است که واسطه‌ها نقش دارند لذا باید به گونه‌ای رفتار کنیم که از تولید به مصرف این راه را کوتاه کنیم. هفته گذشته مخصوصا بعد از اینکه مقام معظم رهبری روز جمعه نگرانی خودشان را در ارتباط با مساله کالاهای مورد نیاز مردم اعلام کردند، آقای رئیس جمهور دو جلسه گذاشتند جلسات دیگری هم گذاشته شده  بود تا بتوانیم بازارهایی که در کل کشور هستند، مقداری عرضه مستقیم داشته باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دستور دادند که هم در جهاد کشاورزی و هم در صمت واسطه‌هایی که کالا را گران می‌کنند، شناسایی کنند. به هر حال اعتقادمان بر این است که کالایی که ارز 4200 تومان می‌دهیم، به مصرف کننده خیلی گران‌تر از آن چیزی که هست، می‌رسد و لذا باید تلاش خودمان را بکنیم. امروز هم رئیس جمهور در جلسه دولت دستور دادند که از حالا تا روز عید، کمیته ویژه‌ای تشکیل شود و برای این موضوع کار کنند.

رئیس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گزارش تهیه شده درخصوص هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: من هم شنیدم که می‌خواهند این گزارش را  اعلام کنند و خوب هم هست که اعلام شود به دو دلیل، یکی اینکه همه خانواده جانباختگان باید و حق‌شان است که بدانند که در این مدت از نظر محاکمه، از نظر بازجویی و رسیدگی‌ هایی که شده چه کارهایی انجام شده و از طرف دیگر هم کشورهایی که تبعه داشتند آنها هم حق‌شان هست که بدانند چه اقدامی کردیم ما هم به عنوان دولت از این کار پشتیبانی می‌کنیم ولی هنوز این اعلام نشده و برای ما هم نفرستاده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: