اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - 06 March 2021
معاون اول رییس جمهور، گفت: اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در کشور به دلیل بعضی از موانع، سالیان متمادی به طول می‌انجامد که این مسئله از آفات این بخش است و شیرینی و لذت بهره برداری از طرح‌ها را از بین می برد.
جهانگیری: آفت برخی از پروژه‌ها، طولانی شدن زمان اجراستبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی یزد که پس از ۲۵ سال از آغاز ساخت آن مورد بهره برداری قرار گرفت، اظهار داشت: میانگین زمان اجرای طرح های بزرگ عمرانی در زمینه صنایع گاز، نفت، پتروشمی و فولاد که باید حدود ۸ سال باشد گاه تا ۵ سال کاهش یافته و اینکه اجرای یک طرح فرهنگی در استان یزد که سابقه پایتختی کتاب ایران را دارد، ۲۵ سال طول بکشید، قابل پذیرش نیست و دولت تدبیر و امید به تکمیل چنین طرح‌هایی اهتمام جدی داشته است.

وی کتابخانه‌ها را جزو مهمترین مکان‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: با وجود توسعه فضای مجازی در سال های اخیر، هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و هنوز هم از ابزار مهم انتقال دهنده فرهنگ، تمدن و رشد جوامع بشری است .

جهانگیری در ادامه گفت: یکی از مشکلات کتابخانه مرکزی یزد، قرار گرفتن آن در حریم آثار تاریخی شهر بوده که این موضوع باعث شد تا ارتفاع این ساختمان کوتاه تر شود و دولت در این زمینه تقید خود را نسبت به الزام رعایت حریم میراث فرهنگی نشان داد.

معاون اول رییس جمهوری از یزد به عنوان نگین تاریخی ایران و جهان یاد کرد و افزود: ثبت جهانی یزد یکی از دروازه های ثبت جهانی سایر آثار ایران است و این شهر از محبوب ترین شهرهای دنیاست که سازمان های جهانی روی سبک معماری منحصر به فرد آن متمرکز شده اند.

وی همچنین در خصوص مشکلات حقوق و درآمد کارکنان کتابخانه های عمومی نیز گفت: در خصوص مشکلات کارکنان کتابخانه ها در رابطه با عدم افزایش ۵۰ درصدی حقوق آنان، اولین بار است که از این موضوع مطلع شده ام و حتما برای رفع این مشکل پیگیری های لازم را به عمل می آورم .

براساس این گزارش، کلنگ عملیات ساخت کتابخانه مرکزی یزد در سال ۱۳۷۴ در بافت تاریخی یزد به زمین زده شد اما به دلیل مسائل و مشکلات اداری و مالی این طرح بیش از دو دهه در بلاتکلیفی قرار داشت تا اینکه در سال ۹۳ با پیگیری مسوولان، عملیات ساخت آن با قوت بیشتر پیگیری شد و انتظار یزد که در سال ۱۳۹۸ عنوان پایتخت کتاب ایران را نیز کسب کرده بود برای برخورداری از کتابخانه مرکزی به پایان رسید.

این کتابخانه در زمینی به وسعت ۹ هزار متر مربع و با زیربنای هفت هزار و ۷۹۰ متر مربع در  پنج طبقه در کانون بافت تاریخی یزد با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال ساخته شده است که امروز(شنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ، امام جمعه و استاندار یزد و جمعی از مسئولان این استان به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. 

افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، شرکت در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی و دیدار با نخبگان از برنامه های سفر جهانگیری است. 

افتتاح چهار طرح مهم در حوزه آب و برق، بهره برداری از بندر خشگ پیشگامان، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و اشتغال روستایی از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری است.

وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیرو، دبیرکل کتابخانه های کشور، رییس کل گمرک ایران و معاون سازمان برنامه و بودجه، جهانگیری را در این سفر یکروزه همراهی می کنند. /ایرنا






نام:
ایمیل:
* نظر: