اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 05 March 2021
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیستیم، گفت:باید مانند سال گذشته که گفتیم از ۲۵ اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان داشته باشیم، از رفت و آمدها جلوگیری کنیم.
تعطیلات باید فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان باشدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی  در بیستمین «پویش ره سلامت» که در مرکز قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، افزود: صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند. ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پرازدحام و ترددهای بی رویه و در هم آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش یافته سرکش به شدت نگران کننده است.

وی ادامه داد: به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم.

نگران مسافرت های عید نوروز هستیم

وزیر بهداشت بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در بی توجهی‌ها هر روز نحیف‌تر می‌شود. عده‌ای اندک به مسائل و مشکلات ما بی توجهی می‌کنند. عید نوروز را در پیش داریم. امیدواریم عید خوبی برگزار شود، اما همه نگرانیم و می‌دانیم با گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار موثر است.

افزایش تخت‌های بیمارستانی کشور 

وزیر بهداشت گفت: امسال حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در حال راه اندازی است و هر ماه هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌شود و این اتفاق در هیچ سالی رخ نداده است.

وی ادامه داد: امسال با وجود گرفتاری‌های مربوط به کووید ۱۹، نه تنها در این باتلاق نماندیم، بلکه به لطف خدا توانستیم به عنوان یکی از درخشان‌ترین سال‌های قبل و بعد از انقلاب در توسعه زیرساخت‌ها تلاش کنیم.

نمکی افزود: در کمتر از یک ماه و نیم، ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو در همین دوران کووید ۱۹ اضافه شده است. در همین اتفاق ناگوار در خوزستان، در طول یک هفته، ۷۰ تخت جدید برای بیماران تنفسی در حال ایجاد است. اکسیژن برای بیمار مبتلا به کووید ۱۹ اصلی‌ترین رکن حیاتی است. به همین دلیل رساندن اکسیژن ساز بسیار اهمیت دارد.

  بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای، آسیب پذیرترین افراد در کووید ۱۹

وزیر بهداشت گفت: در بحران کووید ۱۹ ثابت شد که آسیب پذیرترین افراد، کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای یا بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند و ۸۲ درصد مرگ‌های کرونا مربوط به کسانی بود که بیماری زمینه‌ای داشته یا سن آنها بالای ۶۵ سال بود.

وی ادامه داد: در سه دهه پیش برای من مسلم بود که بعد از این‌که توانستیم از مرگ و میر به علت بیماری‌های واگیر جلوگیری کنیم، به سیاهچاله بیماری‌های غیرواگیر می‌افتیم و سرلوحه آن، بیماران قلبی و عروقی خواهند بود. امروز حدود ۱۰۰ هزار مرگ در سال از بین ۳۸۰ هزار مرگ، فقط به دلیل پرفشاری خون و عوارض آن است. حدود ۳۱۳ هزار مرگ به جز مرگ‌های مربوط به کووید ۱۹ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی در سرلوحه است. این موضوع حتی در کووید ۱۹ نیز اثبات شد.

ارائه آموزش همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی 

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر نتوانیم سبک زندگی مردم را تغییر بدهیم و اگر اضطراب و تغذیه و مشکلاتی که آغازگر گرفتاری‌های جسمی و اجتماعی است را درست کنیم، هر روز باید جنازه و زخمی جمع کنیم. همه مردم موبایل هوشمند دارند و باید آموزش همگانی درباره پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مبتنی بر فهم طبقه‌های مختلف ارائه شود.

مرکز قلب شهید رجایی یک مرکز مرجع در منطقه است

نمکی اظهار کرد: مجموعه قلب شهید رجایی برای کشور یک ویترین بزرگ علمی و باعث امیدواری برای بیماران است تا بعد از لطف خدا، شفا بگیرند و گرفته‌اند. مرکز قلب شهید رجایی به عنوان یک مرکز مرجع برای کل منطقه مطرح خواهد بود و نظیر آن را در خیلی جاهای دنیا نداریم. تقاضای من این است که این مرکز بتواند نقش رهبری در قلب و عروق کشور را ایفا کند. باید به صورت دورا پزشکی، این مرکز را به عنوان یک مرکز مجهز به آموزش از راه دور، مطرح کنیم.

بیمارستان شهید رجایی قطب قلب و عروق کشور

فریدون نوحی رییس بیمارستان قلب شهید رجایی نیز در این مراسم گفت: این بیمارستان قطب قلب و عروق کشور است. در حال حاضر ۱۶ رشته تخصصی، فوق تخصصی، فلوشیپ و کارشناسی ارشد در این بیمارستان آموزش می‌بینند. در حال حاضر این بیمارستان با ۶۵۰ تخت مشغول به کار است. نصف این بیمارستان، بخش‌های ویژه است و بیش از ۳۰۰ تخت آی سی یو و سی سی یو داریم. در سال ۱۳۹۸ تعداد بیماران بستری ما ۲۴ هزار نفر بودند و در سال ۱۳۹۹ این تعداد به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب این بیمارستان ۴ اتاق عمل داشت و در حال حاضر ۱۳ اتاق عمل داریم. سال گذشته ۳۰ پیوند قلب در کودکان داشتیم. تاکنون ۷ قلب مصنوعی در این بیمارستان کار گذاشته شده است. قلب مصنوعی بسیار گران است و ۳ مورد آن در هفته گذشته انجام شده است.

نوحی اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ درگیر بودیم. البته بیمار مستقیم کووید ۱۹ در این بیمارستان پذیرش نشده است. دو هزار و ۲۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری شدند.

براساس این گزارش، در بیستمین «پویش ره سلامت» پاویون دستیاران خانم، پنجمین بخش ویژه کودکان با ظرفیت ۹ تخت، گسترش تخت‌های ویژه آی سی یو جراحی قلب با ۵ تخت، بخش مراقبت‌های ویژه قلبی سی سی یو با ۱۱ تخت، بخش دندان پزشکی و دندان سازی با ۶ یونیت برای بیماران قلبی، افتتاح PET-CT، افتتاح سی تی اسکن ۳۲ اسلایس، افتتاح پروژه اورژانس سرپایی و تحت نظر به همراه محل اسکان همراهان، افتتاح بخش مراقبت‌های ویژه E با ۲۱ تخت و داروخانه سرپایی با هزینه ۵۲ میلیارد تومان در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران به دستور وزیر بهداشت افتتاح شد.






نام:
ایمیل:
* نظر: